• Antilopen

1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!

Sonen 1 år fick sina vaccinationer idag på förmiddagen, en spruta i varje lår. När vi kom hem sov han 2 timmar, och när han sedan vaknade vid 14-15 på eftermiddagen var han otröstlig, verkade ha ont i benen. Gav honom Alvedon och han lugnade sig efter ett tag, MEN han har inte använt benen på hela eftermiddagen/kvällen! Han har bara legat raklång på golvet eller halvlegat i min famn, börjar gråta om jag försöker byta position eller ställa honom upp. Vanligtvis är han inte still en sekund - kryper, går och springer - så man blir ju lite orolig. Sjukrådgivningen gav standardsvaret "Alvedon och avvakta". Någon som varit med om liknande!?

• Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!
  • Antilopen

Jo, jag förstår ju att han har ont. Men att det kan bli såpass illa att ett litet barn vägrar röra på sig på en halv dag har jag aldrig hört talas om. T.o.m hon på sjukrådgivningen blev orolig först när jag sa att han inte rör benen alls, då sa hon att vi borde åka till akuten, men sen bad hon mig killa honom under fötterna och röra vid låren, och eftersom han reagerade då tyckte hon att vi kunde avvakta. Det är bara så ovant att se min lilla kille såhär, han är ett yrväder annars, nu har han bara legat hos mig halva dagen och sett olycklig ut...

• Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:18:33 följande:
    Vad heter vaccinationen?

Det var samma som vid 3 och 5 mån mot difteri, stelkramp och flera andra, kommer inte ihåg...
  • Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:18:33 följande:
    Vad heter vaccinationen?

Om jag tyder bvc-sköterskans handstil korrekt så heter de han fick idag Infanrix-Hexa och Prevenar...
  • Antilopen

Tack till er som har svarat, "skönt" att höra att han inte är den enda som reagerat kraftigt!

• Antilopen
    Yomän skrev 2012-10-18 22:36:44 följande:
    Min son ville inte heller varken krypa eller gå efter sprutorna. Dagen efter hade han bulor stora som en kluven golfboll på båda ben - inte konstigt att han hade så ont!

Åh fy! Min son är inte svullen än, men får se hur det ser ut imorgon. Nu är jag förberedd iaf!
  • Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:35:41 följande:
    I vissa landsting så väntar man två veckor mellan dessa två vaccinationer. Orsaken till det är att biverkningarna är snällare då. Din pojk har nog bara ont och det är jättebra att han har fått Alvedon. Men om det inte blir bättre imorgon så kan du ju ringa mvc och rådfråga. Kram

Det visste jag inte men det låter ju rimligt, tack för svaret!
  • Antilopen
    LindaEfraim skrev 2012-10-18 22:46:44 följande:
    Barnen kan få hematom i muskeln (osynlig lårkaka) och det gör otroligt ont! Avvakta och ge Alvedon. Rör han inte på sig i morgon så ring Bvc!

Tusen tack! Nu har jag pratat med sjukrådgivningen, mamma och er på FL och känner mig lite lugnare
  • Antilopen
    JanuariBarnet skrev 2012-10-18 22:53:20 följande:
    Min mammas kusin fick en oren vaccenation som barn. När man kom hem rörde han sig inte som vanligt barnet hade blivit förlamat. Detta resulterade i att min mamma valde bort detta vaccin på hennes egna. Har själv varit kritisk mot vaccinera mitt barn men blivit övertalad.

Min man har en liknande historia...så det gör ju att man nojar lite extra.
  • Antilopen
    JanuariBarnet skrev 2012-10-18 22:57:26 följande:
    Vill du dela med dig av den?

Ja, det var tydligen någon bekant till min man som fick sprutor i benen som barn. Läkaren gjorde något fel och barnet blev handikappat, får gå med käppar resten av livet... Men det här var inte i Sverige och jag vet inte hur sann historien är.
  • Antilopen

Tack även till er som vågar vara ärliga, visst blir jag lite uppskrämd, men det är intressant att höra vad ni har att säga...

• Antilopen

Jag vaknade 03.30 av att sonen gnydde bredvid mig och var glödhet. Panik, väcka, ta av pyjamas, ta tempen, nästan 40 grader, dricka, Alvedon, dricka igen. Men så fick han syn på sin pappa och glömde plötsligt att han mådde dåligt så efter lite bus med pappa började Alvedonen verka, och nu går sonen omkring här hemma, om än något stelbent. Men benen började fungera igen i alla fall men fy vad jobbigt när ens barn reagerar så mycket på vaccinet, det är första gången de händer för oss!

Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!