• Antilopen

1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!

Sonen 1 år fick sina vaccinationer idag på förmiddagen, en spruta i varje lår. När vi kom hem sov han 2 timmar, och när han sedan vaknade vid 14-15 på eftermiddagen var han otröstlig, verkade ha ont i benen. Gav honom Alvedon och han lugnade sig efter ett tag, MEN han har inte använt benen på hela eftermiddagen/kvällen! Han har bara legat raklång på golvet eller halvlegat i min famn, börjar gråta om jag försöker byta position eller ställa honom upp. Vanligtvis är han inte still en sekund - kryper, går och springer - så man blir ju lite orolig. Sjukrådgivningen gav standardsvaret "Alvedon och avvakta". Någon som varit med om liknande!?

• Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!
  • SailorGirl

Man får ont av sprutorna. Det kan vara rejält svullet och lite hårt efteråt. Feber är inte heller ovanligt. 18-månaderssprutan märkte min tös inte ens att hon fick (hon märkte dock att hon fick plåster på armen!), men de innan var hon rejält tagen efter.

• Antilopen

Jo, jag förstår ju att han har ont. Men att det kan bli såpass illa att ett litet barn vägrar röra på sig på en halv dag har jag aldrig hört talas om. T.o.m hon på sjukrådgivningen blev orolig först när jag sa att han inte rör benen alls, då sa hon att vi borde åka till akuten, men sen bad hon mig killa honom under fötterna och röra vid låren, och eftersom han reagerade då tyckte hon att vi kunde avvakta. Det är bara så ovant att se min lilla kille såhär, han är ett yrväder annars, nu har han bara legat hos mig halva dagen och sett olycklig ut...

• 2211

Det är normalt, det borde släppa om någon dag eller två så slappna av.

• Apopan

Låter ju jätteläskigt, är snart dags för mitt yrväder också.
    Hoppas verkligen att det blir bättre snart, stackars :(

• Lajkie

Min son fick oxå väldigt ont av 1-årssprutan. Och blev röd på ca 15x15 cm område!

• Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:18:33 följande:
    Vad heter vaccinationen?

Det var samma som vid 3 och 5 mån mot difteri, stelkramp och flera andra, kommer inte ihåg...
  • Antilopen
    Alby skrev 2012-10-18 22:18:33 följande:
    Vad heter vaccinationen?

Om jag tyder bvc-sköterskans handstil korrekt så heter de han fick idag Infanrix-Hexa och Prevenar...
  • Antilopen

Tack till er som har svarat, "skönt" att höra att han inte är den enda som reagerat kraftigt!

Svar på tråden 1-åring kan/vill inte gå efter sprutor, snabba svar tack!