• Majbebis2012

Matschema för 5,5 månaders bebis.

Jag är i farten med att börja med mat till min 5,5 mån, då amningen inte är vidare intressant längre,

Hur ska man lägga upp dagens måltider, och med vad. Och det viktigaste just nu för mig..
    Hur mycket av allt ska han ha.. Vissa ger fruktpure till mellis... undrar jag då, en hel burk? Eller mindre?
    Kan man ge Hipps fruktyoughurtar från 4 mån som ett tillräckligt mellis?

Skriv gärna ner era EXAKTA dagar =) 

För tillfället får han gröt en gång om dagen.
    + middag i form av tex idag, sötpotatis & nötkött...
    Resten av dagen ammas ännu.... 

• Svar på tråden Matschema för 5,5 månaders bebis.
  • Tirem
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 21:15:40 följande:
    Jag är i farten med att börja med mat till min 5,5 mån, då amningen inte är vidare intressant längre,

Hur ska man lägga upp dagens måltider, och med vad. Och det viktigaste just nu för mig..

Hur mycket av allt ska han ha.. Vissa ger fruktpure till mellis... undrar jag då, en hel burk? Eller mindre?

Kan man ge Hipps fruktyoughurtar från 4 mån som ett tillräckligt mellis?

Skriv gärna ner era EXAKTA dagar =) 

För tillfället får han gröt en gång om dagen.

+ middag i form av tex idag, sötpotatis & nötkött...

Resten av dagen ammas ännu.... 

Enligt Www.slv.se gäller dessa råd för barn under 6 månader, www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

Ingen större mängd fast föda, endast små smakprov på ungefär ett kryddmåtts storlek.

• Majbebis2012
    Tirem skrev 2012-10-18 21:27:21 följande:

Enligt Www.slv.se gäller dessa råd för barn under 6 månader, www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/S.../#sex

Ingen större mängd fast föda, endast små smakprov på ungefär ett kryddmåtts storlek.
    Varför får man ALLTID dessa svar?

Jag vet, men eftersom jag vill ha hjälp från andra, har jag kanske giltiga skäl?
    Eller ska man behöva förklara sig in i minsta detalj för att ens få nämna BURKMAT innan 6 månader på FL?

Blir så trött.... 
  • Majbebis2012

Jo, för tillfället äter han ca ½ burk mat till middag och smakportionen som står på grötfrp.
    Försöker trycka i han så mkt amning det går, men som sagt. Det är inte intressant sen an fick provsmaka första gången på mat. Enda gången det duger att äta ordentligt är nattetid.

Min bvc.sköterska tycker jag definitivt ska börja med mat eftersom han är så intresserad och för att han ökar dåligt i vikt numera (väger 9 kg) . Men hon sa inte riktigt hur mycket ungefär och vad man brukar ge..

• Tirem
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 21:35:12 följande:
    Varför får man ALLTID dessa svar?

Jag vet, men eftersom jag vill ha hjälp från andra, har jag kanske giltiga skäl?

Eller ska man behöva förklara sig in i minsta detalj för att ens få nämna BURKMAT innan 6 månader på FL?

Blir så trött.... 

För att dessa råd är framtagna för barnets nästa kanske...

• Tirem
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 21:40:23 följande:
    Jo, för tillfället äter han ca ½ burk mat till middag och smakportionen som står på grötfrp.

Försöker trycka i han så mkt amning det går, men som sagt. Det är inte intressant sen an fick provsmaka första gången på mat. Enda gången det duger att äta ordentligt är nattetid.

Min bvc.sköterska tycker jag definitivt ska börja med mat eftersom han är så intresserad och för att han ökar dåligt i vikt numera (väger 9 kg) . Men hon sa inte riktigt hur mycket ungefär och vad man brukar ge..

Har också en majbebis och min väger 7 kg. Inte tusen är 9 kilo lite

Har du provat med ersättning ur pipmugg?

• Majbebis2012
    Tirem skrev 2012-10-18 21:44:30 följande:

För att dessa råd är framtagna för barnets nästa kanske...
    Ok, och om nu barnet inte är så intresserat längre. Ska jag visa upp kostråden för han o säga, synd för dig... Enl pappret ska du bara ha bröstmjölk..
  • Majbebis2012

Japp, provat allt.. 
    Har 7 olika flaskor hemma, latex silikon.. Varav sista kostade 170 kr.Förvånad
    olika sugnappar i hastighet på rinnet. 
    Testat semper & nan.
    Testat pumpa mitt bröst.
    Testat varm, ljummet och kall ersättning.
    Testat blanda i pureer för att det ska smaka.

Inget går, pipmugg med vatten i till maten är helt ok däremot.
    Blandar jag i ersättning/min mjölk för att lura bara vänder han på huvudet o puttar bort den.

Som sagt amning nattetid, dagtid med trugande och direkt efter uppvak innan han märker att han dricker.. 
    Ska ju kännas skönt o lätt i mammahjärtat att se sitt barn bli mätt, det gör det inte för tillfället.. 

• Tirem

Okej, vi skiter i att han bara är 5 månader...

Barn ska äta ungefär så här:

Frukost 8:00
    Mellanmål10:00
    Lunch 12:00
    Mellanmål14:00
    Middag16:00
    Kvällsmat19:00

Fri amning så mycket dom möjligt!

Tiderna är ungefärliga såklart och de ska bli mätta. Max tre gröt/vällingmål per dag och varierad kost.
    Mellanmål kan vara fruktpure, liten smörgås o.s.v, middag och lunch riktig mat med grönsaker (dock ej salt, honung eller vissa grönbladiga sallader T.ex spenat)

• Majbebis2012
    Tirem skrev 2012-10-18 22:00:54 följande:
    Okej, vi skiter i att han bara är 5 månader...

Barn ska äta ungefär så här:

Frukost 8:00
    Mellanmål10:00
    Lunch 12:00
    Mellanmål14:00
    Middag16:00
    Kvällsmat19:00

Fri amning så mycket dom möjligt!

Tiderna är ungefärliga såklart och de ska bli mätta. Max tre gröt/vällingmål per dag och varierad kost.
    Mellanmål kan vara fruktpure, liten smörgås o.s.v, middag och lunch riktig mat med grönsaker (dock ej salt, honung eller vissa grönbladiga sallader T.ex spenat)
    Härligt, nu börjar vi komma någonvartFlört 

Frukosten är amningstrugning men kl 9-10 (Han ammar ca 3-4 ggr på natten, han äter väl upp sig då inför frukosten)
    Sen blir han hungrig runt 12-13, då får han mat, ex sötpotatis & majs. Givetvis försök med amning.
    Runt 15 brukar han ha en lång tupplur, då ammas han i sömnen. 
    18 får han gröt, tar a 30-40 min att få i han, sedan är det pyjamas på o godnattsaga
    Runt 19-19:30 är det mysigt med kvällsamning till godnattet.

Men vi ska se här, om jag vill komplettera amningen runt 15 med något mellanmål.. Vad skulle de vara? Fruktpure, hur mycket ger man, är det nyttiga grejer? 
  • Ingridsmamma
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 22:08:08 följande:
    Härligt, nu börjar vi komma någonvartFlört 

Frukosten är amningstrugning men kl 9-10 (Han ammar ca 3-4 ggr på natten, han äter väl upp sig då inför frukosten)
    Sen blir han hungrig runt 12-13, då får han mat, ex sötpotatis & majs. Givetvis försök med amning.
    Runt 15 brukar han ha en lång tupplur, då ammas han i sömnen. 
    18 får han gröt, tar a 30-40 min att få i han, sedan är det pyjamas på o godnattsaga
    Runt 19-19:30 är det mysigt med kvällsamning till godnattet.

Men vi ska se här, om jag vill komplettera amningen runt 15 med något mellanmål.. Vad skulle de vara? Fruktpure, hur mycket ger man, är det nyttiga grejer? 

Fruktpureer är ju mest bara mosad frukt, det finns små påsar med fruktpureer dom innehåller 100% frukt. Men det är ju inte svårt att mosa en banan eller mixa ett päron om du hellre vill det. :)
Svar på tråden Matschema för 5,5 månaders bebis.