• Majbebis2012

Matschema för 5,5 månaders bebis.

Jag är i farten med att börja med mat till min 5,5 mån, då amningen inte är vidare intressant längre,

Hur ska man lägga upp dagens måltider, och med vad. Och det viktigaste just nu för mig..
    Hur mycket av allt ska han ha.. Vissa ger fruktpure till mellis... undrar jag då, en hel burk? Eller mindre?
    Kan man ge Hipps fruktyoughurtar från 4 mån som ett tillräckligt mellis?

Skriv gärna ner era EXAKTA dagar =) 

För tillfället får han gröt en gång om dagen.
    + middag i form av tex idag, sötpotatis & nötkött...
    Resten av dagen ammas ännu.... 

• Svar på tråden Matschema för 5,5 månaders bebis.
  • Majbebis2012
    Ingridsmamma skrev 2012-10-18 22:14:19 följande:

Fruktpureer är ju mest bara mosad frukt, det finns små påsar med fruktpureer dom innehåller 100% frukt. Men det är ju inte svårt att mosa en banan eller mixa ett päron om du hellre vill det. :)
    Ok, och det ska "räcka" som näring då..va bra!!

Man tänker ju att bröstmjölk är ju en sån otrolig guldgruva. Hur ska liksom en fruktpure kunna ersätta det tänker jag.
    Ja, det är inte alltid superenkelt o vara 1:a gångsmamma. 
  • Tirem

En tanke slog mig... Äter han sig mätt på natten och därför är det inte lika intressant att äta på dagen? Har du provat att inte amma på natten för att då öka hungern på dagtid?

• Natulcien
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 22:17:45 följande:
    Ok, och det ska "räcka" som näring då..va bra!!

Man tänker ju att bröstmjölk är ju en sån otrolig guldgruva. Hur ska liksom en fruktpure kunna ersätta det tänker jag.
    Ja, det är inte alltid superenkelt o vara 1:a gångsmamma. 
    Nej, fruktpuré kan ju inte ersätta bröstmjölk. Det är inte ens i närheten...
    Frukt är bara en liten del i den kompletta kost som, på sikt, ska ersätta bröstmjölken, d.v.s. lagad mat med grönsaker, proteiner, kolhydrater, samt frukt.
  • Majbebis2012
    Tirem skrev 2012-10-18 22:21:57 följande:
    En tanke slog mig... Äter han sig mätt på natten och därför är det inte lika intressant att äta på dagen? Har du provat att inte amma på natten för att då öka hungern på dagtid?
    Ja, jag trodde också det var så.
    Men häromnatten åt han endast en gång. Det blev inte bättre för det.
    Men amningen har varit väldigt jobbig sen han var 3 månader. Nästan på dagen blev han en tokintresserad kille av precis allt annat, än amma. Testade allt, mörkt rum (gör alltid än), handduk över, köpte svindyr bärsjal han skulle amma i så jag kunde gå runt o han titta. Funkade första gången, han åt säkert 2-3 min sammanhängande och jag blev överlycklig. Tänkte, nu vänder det. Icke.
    Bvc sa då att det är en period i hans utveckling, men än idag tjurar han som sagt. Eller så tar han 5 sugtag, släpper, tittar upp på mig o ger ett leende som räcker till månen. Sen vänder han sig om och tittar på fina gardiner eller tavlorna o börjar "prata".
    Så nu vill jag inte gå runt o ha amningsångest. 
  • tutubi

Min dotter var precis likadan med amningen från 3 månader till runt 6-7 månader. Då började hon helt plötsligt lugna sig och kunde kunde koncentrera sig bättre och amma igen. Men det var en pärs! Jag fick passa på att amma henne i sömnen så gott det gick och amma mycket stående, gående och vaggande. Jag förstår verkligen att du tyckt det varit jobbigt för det var det för mig iaf.

Ang maten så kan jag bara tipsa dig om att kolla upp BLW. Googla baby led weaning för mer info och kolla i en tråd med samma namn här på FL. Det är det absolut bästa sättet att introducera mat tycker jag :)
    Jag tycker att du kan fortsätta som du gör med amning och mat förutom att jag rekommenderar BLW istället, erbjud mat runt lunch och senare även vid middag. Vid 8-9 månader kan man ge både lunch och middag och ev nåt mellanmål och det funkar för er. Erbjud bröstet så ofta du kan, fri amning dvs. Helt plötsligt kan det bara släppa :) 

• Nileta

Hej! Jag har också ett 5,5månaders-barn. Ja visst det finns rekommendationer kring barn och mat MEN det måste såklart vara flexibelt utifrån det enskilda barnet! Mitt barn föddes med ett diafragmabråck som påverkat lungornas utveckling. Han bränner extra energi av att andas och har inte gått upp ok i vikt.( Väger nästan 2,5 kg mindre än din trots att han är lång). Och vi fick därför rådet att börja med gröt redan vid 4 mån ålder. Det är energitätt och med lite extra rapsolja/smör + ev en skvätt grädde ger det än mer energi. Jag tycker att amning är superpraktiskt när det funkar och mina två stora var ca 6 månader innan vi började med mat i väldigt långsamt tempo, men lillen har gjort en annan "matresa". Nu äter sonen gröt med en klick fruktpure/mosad banan morgon och kväll. Äter 1/2-1 portion beroende på hur hungrig han är (och om han är nöjd och pigg spelar också in) Mitt på dagen har vi "lunch". Typ potatis/morot/majs/palsternacka. Kokar och mixar antingen själv med lite rapsolja eller en liten barnmatsburk (som han äter upp för det mesta men inte alltid). Lite mosad avokado kan jag också ge. Och lite fruktpure med lite grädde som efterätt. Har inte kommit igång med kött och fisk än. Däremellan ammas han fritt. Vill om möjligt amma länge än! Också han är förresten en nattätare.

• Dr to be

Vid 5.5månad gick vi över från ersättning med smakisar till enbart mat på inrådan från bvc då dottern knappt åt och planade ut i vikt. Hon vägde då ca 6.5kg. Hennes natdagar har sett ut såhär sedan dess: ca 07.30 200ml välling. Ca 13 en portion hemlagad mat (motsvarande en burk på 190g) samt hemmagjord fruktpuré. Ca 16 fruktpuré och smörgås. Ca 19 samma som kl 13. Ca 21 100-200ml välling. Hon vägrar mellanmål på fm trots att jon helst ska äta även då. Övergången ersättning mat har gått jättebra för henne och hennes matlyst har ökat och äcen vikten vilket var hela poängen. Självklart så går det inte såhär lätt för de flesta. Det bästa är att försöka få i honom ersättning trots att han äter vanlig mat men jag har ju personlig erfarenhet om hur omöjlugt det kan vara. Visar sonen att han får ont i magen får du givetvis minska på maten och truga med rrsättning hur tröttsamt det än är. Lycka till!

• indiemorsa
    Dr to be skrev 2012-10-19 08:55:54 följande:
    Vid 5.5månad gick vi över från ersättning med smakisar till enbart mat på inrådan från bvc då dottern knappt åt och planade ut i vikt. Hon vägde då ca 6.5kg. Hennes natdagar har sett ut såhär sedan dess: ca 07.30 200ml välling. Ca 13 en portion hemlagad mat (motsvarande en burk på 190g) samt hemmagjord fruktpuré. Ca 16 fruktpuré och smörgås. Ca 19 samma som kl 13. Ca 21 100-200ml välling. Hon vägrar mellanmål på fm trots att jon helst ska äta även då. Övergången ersättning mat har gått jättebra för henne och hennes matlyst har ökat och äcen vikten vilket var hela poängen. Självklart så går det inte såhär lätt för de flesta. Det bästa är att försöka få i honom ersättning trots att han äter vanlig mat men jag har ju personlig erfarenhet om hur omöjlugt det kan vara. Visar sonen att han får ont i magen får du givetvis minska på maten och truga med rrsättning hur tröttsamt det än är. Lycka till!
    Vilken välling ger ni? Ska börja ge min kille välling inom en snar framtid och behöver lite tips!
  • Dr to be
    indiemorsa skrev 2012-10-19 12:22:39 följande:
    Vilken välling ger ni? Ska börja ge min kille välling inom en snar framtid och behöver lite tips!

Vi ger mild havrevälling från nestlé.
  • Majbebis2012
    Dr to be skrev 2012-10-19 13:30:56 följande:

Vi ger mild havrevälling från nestlé.
    Tack för svaret!

Jag är så himla nojjig, men jag är typ livrädd för att sluta amma/ersätta honom.. Är ju så himla viktigt känns det som! Men jag kan inte till varje pris. Min BVC sa att trugar jag kommer han kanske tröttna på ätandet helt, och DÅ kommer jag få problem..
    Men då vid 5,5 mån gav du välling istället? Typ ersatte ut aming/ersättning helt o hållet?
    Jag verkar inte behöva "fasa" in så mycket, han är sååå glad i mat.. Även fast jag försöker ta det lugnt för hans skull.. 
  • Guldkorn

Min tjej på 5,5 månader äter ungefär såhär:
    Kl 6.30 230 ml ersättning
    Kl 9 en portion semper havregröt
    Kl 13 230 ml ersättning
    Kl 16 portion med t ex potatispuré o katrinplommonpuré
    Kl 19 230 ml ersättning el välling

• Dr to be
    Majbebis2012 skrev 2012-10-19 16:42:01 följande:
    Tack för svaret! Jag är så himla nojjig, men jag är typ livrädd för att sluta amma/ersätta honom.. Är ju så himla viktigt känns det som! Men jag kan inte till varje pris. Min BVC sa att trugar jag kommer han kanske tröttna på ätandet helt, och DÅ kommer jag få problem.. Men då vid 5,5 mån gav du välling istället? Typ ersatte ut aming/ersättning helt o hållet? Jag verkar inte behöva "fasa" in så mycket, han är sååå glad i mat.. Även fast jag försöker ta det lugnt för hans skull.. 

Vi trugade med 50/50 ersättning och välling som första mål och kvällsmål (det som senare bara blev välling). Det gick en dryg vecka. Nu får hon ingen ersättning alls och ibland vill hon knappt ha välling utan det är vanlig mat plus frukt som hon vill ha. Grejen med bröstmjölk/ersättning är att det innehåller allt en liten behöver näringsmässigt. Det är lite krångligare att peta i dem det när det gäller vanlig mat men det går
  • AnnaLovisa

Min grabb började med smakportioner vid 5,5 månader för att det strulade med ersättningen. Införde gröt ganska snabbt så när han var 6 mån tror jag han åt det morgon och kväll. Köpegröt och välling är ju berikade med diverse och det är ju skönt att veta när man inte får i dem bröstmjölk/ersättning som annars är det mest näringsrika. Sen brukar jag tänka så mycket "tallriksmodellen" (+extra fett) det går när jag gör puréer, just för att täcka så mycket av näringsämnena som möjligt. Jag gav matpuréer+ersättning vid lunch (11-12) och mosad banan/päron+ersättning till em-fika(15-16). Sen när han var kanske 6,5 införde vi ett kvällsmål med pure+ersättning vid 17-18 (för han kunde få i sig 2 port. gröt vid 19 och då kändes det som dags med ett extra mål). Haha jag vet inte om det blev väldigt otydligt nu (och du som ville ha exakt ;) ), svårt att beskriva när man liksom fasade in allt efterhand. Framför allt har han alltid fått så mycket han vill ha av allt och själv bestämma mängden. Han är snart 7,5 mån och äter nästan mer ersättning nu än vid 5,5 mån, och vi har börjat lite halvt ge mat enligt blw för att han är för intresserad av det vi äter för att vilja ha sina puréer. Det är inte lätt när man han en unge som inte vill passa in i mallen ;)

• AnnaLovisa

Förövrigt tycker jag inte det är särskilt konstigt om bebisens matintresse börjar bli stort vid 5,5 mån. När min son började strula med ersättningen räknade jag veckorna och fick det till att han var 24 veckor dvs 6 set om 4 veckor, och då kändes det mindre jobbigt att börja "för tidigt"..

• Hhumlan

Känns skönt att man inte är ensam med en femmånaders som ratar mjölk och ersättning. Jag trugar och trugar och är ständigt orolig över att hon får i sig för lite. På kvällarna äter hon ganska bra men förmiddagarna är en pärs. Vi har börjat försiktigt med smakisar, bland annat majsgröt och sötpotatis och hon älskar att äta mat. Tyvärr är hennes mage superkänslig så vi kan inte övergå till att ersätta hela mål ännu.

• Majbebis2012
    Hhumlan skrev 2012-10-20 12:05:07 följande:
    Känns skönt att man inte är ensam med en femmånaders som ratar mjölk och ersättning. Jag trugar och trugar och är ständigt orolig över att hon får i sig för lite. På kvällarna äter hon ganska bra men förmiddagarna är en pärs. Vi har börjat försiktigt med smakisar, bland annat majsgröt och sötpotatis och hon älskar att äta mat. Tyvärr är hennes mage superkänslig så vi kan inte övergå till att ersätta hela mål ännu.
    Kvällarna är rätt ok här med, men som nu... kl är 13:30 snart och jag fått i han 2 små amningsmål sedan kl 7.

Frågan är, jag blir tvungen nu känner jag att gå över till mestadels mat & pureer. Men undrar liksom vad som är superviktigt att ge dom så det blir lika bra näring som i ersättning/modersmjölk.

• Majbebis2012
    Dr to be skrev 2012-10-19 08:55:54 följande:
    Vid 5.5månad gick vi över från ersättning med smakisar till enbart mat på inrådan från bvc då dottern knappt åt och planade ut i vikt. Hon vägde då ca 6.5kg. Hennes natdagar har sett ut såhär sedan dess:
    ca 07.30 200ml välling.
    Ca 13 en portion hemlagad mat (motsvarande en burk på 190g) samt hemmagjord fruktpuré.
    Ca 16 fruktpuré och smörgås.
    Ca 19 samma som kl 13.
    Ca 21 100-200ml välling.
    Hon vägrar mellanmål på fm trots att jon helst ska äta även då. Övergången ersättning mat har gått jättebra för henne och hennes matlyst har ökat och äcen vikten vilket var hela poängen. Självklart så går det inte såhär lätt för de flesta. Det bästa är att försöka få i honom ersättning trots att han äter vanlig mat men jag har ju personlig erfarenhet om hur omöjlugt det kan vara. Visar sonen att han får ont i magen får du givetvis minska på maten och truga med rrsättning hur tröttsamt det än är. Lycka till!
    Omöjligt, det går inte med ersättning/amning. Han blir arg o vansinnig när han ser att ja ska börja amma han!
    Skriker, sen stoppar han in hela handen i munnen o smackar/suttar o visar "mamma, jag ÄR hungrig" 

Smörgås? Trodde det var svårt å få i sånna små det? 
Svar på tråden Matschema för 5,5 månaders bebis.