• Filipa92

Gamla "fula" namn??

Har ni några förslag på gamla "fula" namn? Desto fulare, desto bättre. Bakar nr 3 och har en förkärlek till dessa namn.. Så, vilka namn är allra fulast??

~ Ines 29/4-09 & Vilfred 11/2-11 ~
  • Svar på tråden Gamla "fula" namn??
  • Elli47

Örjan, Sören, Gösta, Göran, Öllegård, Sune.. finns fler fula mansnamn än kvinnonamn :)

• Thaleya1
    Är Tyra ett gammalt namn?

Jag vet en fyra åring som hette det när jag var 12 år, och förutom det så vet jag endast Tyra Banks, jag trodde Tyra var ungdomligt, som Tindra typ.
  • Thaleya1
    Elli47 skrev 2012-10-27 11:02:37 följande:
    Örjan, Sören, Gösta, Göran, Öllegård, Sune.. finns fler fula mansnamn än kvinnonamn :)
    Haha min mammas bröder heter Göran och Örjan, och om mamma hade varit man hade hon fått heta Jörgen. Det är så lika namn i min öron så det finns inte.
  • RandaPanda

Hade en lärare som hette Ragnar-Lena och det är nog det fulaste namn på någon som jag varit med om.
    Annars är ju dessa rätt fula: Maj-Björn, Hjördis, Rigmor, Ulrik, Månvig, Egil, Eskil, Hildur, Hektor, Styrbjörn, Konrad, Rut, Ulf, Leif, Gudrun.
    Listan kan göras lång :P

• Thaleya1
    RandaPanda skrev 2012-10-27 13:09:58 följande:
    Hade en lärare som hette Ragnar-Lena och det är nog det fulaste namn på någon som jag varit med om.
    Annars är ju dessa rätt fula: Maj-Björn, Hjördis, Rigmor, Ulrik, Månvig, Egil, Eskil, Hildur, Hektor, Styrbjörn, Konrad, Rut, Ulf, Leif, Gudrun.
    Listan kan göras lång :P
    ragnar -lena var det en kvinna eller man? Det var nog ett av de värsta namnen jag hört.
  • RandaPanda
    Thaleya1 skrev 2012-10-27 13:13:12 följande:
    ragnar -lena var det en kvinna eller man? Det var nog ett av de värsta namnen jag hört.
    Det var en kvinnlig lärare och en riktigt hemsk sådan också. Den värsta läraren jag haft faktiskt. Fruktansvärt elak människa. Hon kanske var arg pga namnet :)
  • Thaleya1
    RandaPanda skrev 2012-10-27 13:17:11 följande:
    Det var en kvinnlig lärare och en riktigt hemsk sådan också. Den värsta läraren jag haft faktiskt. Fruktansvärt elak människa. Hon kanske var arg pga namnet :)
    Man kan ju undra varför hon inte droppade första halvan av sitt namn.

• Emeli
    Thaleya1 skrev 2012-10-27 12:59:21 följande:
    Är Tyra ett gammalt namn?

Jag vet en fyra åring som hette det när jag var 12 år, och förutom det så vet jag endast Tyra Banks, jag trodde Tyra var ungdomligt, som Tindra typ.
    Tyra är ett mycket gammalt nordiskt namn som har kommit lite i ropet igen. Det har funnits med sedan vikingatiden och kanske ännu längre tillbaka i tiden. Tyra är ett ganska fint namn, tycker jag. Det finns betydligt mycket fulare.

Jag är ganska svag för gamla namn,men alla är i ärlighetens namn inte så lyckade. Jag skulle undvika namn som betyder något på engelska, t.ex. Gun, Vile och Urban. De kan ställa till problem för den som bär namnet. Jag skulle också undvika namn som stavas med å, ä eller ö. Namnet Göran blir ju Goran utanför vårt lands gränser, och då blir det plötsligt ett helt annat namn.

Lorens,
     Laura,
    Lillebror,
    Bror,
    Elna,
    alla y-namnen utom Jenny,
    Kenneth,
    Kjell,
    Fritz,
    Frans,
    Konrad,
    Mårten,
    Cyril,
    Gösta,
    Berit,
    Helga,
    Hulda,
    Ethel,
    dubbelnamn som "haltar", dvs de saknar flyt eller är sammansättningar av namn som inte "hör ihop" t.ex. Ragna-Bella, Ola-Conny. *ryser*
  • RandaPanda
    Thaleya1 skrev 2012-10-27 13:20:48 följande:
    Man kan ju undra varför hon inte droppade första halvan av sitt namn.

Jag tror hennes döda far hette Ragnar och där av fått det i sitt namn och då ville hon väl behålla det pga hans död, eller nått. Jag hade henne från 4-6 så det var rätt länge sedan :) Minns inte. Hon hette så i alla fall :)
Svar på tråden Gamla "fula" namn??