• Brumma

- bf juli 2013 -

Lillasyster - man får ofta be om bilderna själv, borde sagt till om det kanske..
    O på vissa ställen får man betala några kronor - men det är det värt :)
    Ta bilder på RUL sen, det är kul att ha senare :)

• Brumma

Har KUB ultraljud den 3/1.
    Är skitnetvös..
    Dels för att jag alltid är nervös inför ultraljud (fast jag behöver dem för att vara lugn, KUB blir fjärde ultraljudet denna graviditeten...), dels för att jag haft ett sent MA där fostret såg ut som om det var ngt "fel". Dock hittade ju läkarna inga sådana fel så det är ju inbillning - men ändå, jag kan inte låta bli att oroa mig..
    Önskar ibland att vi tackat nej till KUB, men vet ju att jag tar alla chanser att kolla att allt är bra..
    Så skönt att höra att det gått bra för er andra :)

• Brumma

Dum fråga - men KUBB ultraljudet är väl ett vanligt UL och inte ett VUL?
    :)

• Brumma

Kommer inte göra fostervattensprov om siffrorna blir bra. Eftersom det finns risk för missfall vid ett prov och jag redan har två MF bakom mig vill jag inte ta risken om jag inte får dåliga siffror.
    Hoppas slippa ta det beslutet...

• Brumma
    AllraFörstaGången skrev 2013-01-02 01:41:44 följande:
    Gud vad alla pratar om KUB test hit och KUb test dit :) Tog ett tag innan jag förstod vad som menades med det. Sedan slog tanken, varför? Varför gör man detta test?

Själv tänker jag då inte genomgå något sådan, dessutom kan det öka risken för missfall. Vad kan jag göra om testet visar höga siffror? Göra en abort? Skulle jag verkligen göra det? Nej det är jag säker på att jag inte skulle göra, vilket då är helt bortkastat.

Men snart hoppas jag att mitt riktiga Ultaljud blir av om ett par veckor. När gör man det nu för tiden? ;) Jag har inskrivingssamtal den 9/1 då är jag i V13.

Just den anledningen - att man blir ifrågasatt - gjorde att det tog det lång tid innan jag vågade nämna här att jag skulle göra KUB testet - men det verkade vara bra stämning och att man inte blev påhoppad - hoppas du frågar av nyfikenhet och inte menar fördömande Flört

Men skall berätta min anledning..
    För det första så utgör själva NUPP o KUB inte någon som helst fara för barnet - KUB är ett blodprov och NUPP är ett vanligt ultraljud. Om man får "dåliga" siffror däremot så kan man välja att gå vidare med fostervattenprov och det innebär en risk för missfall.
    Jag tar inte den risken i onödan då jag har två MA (missed abortion) bakom mig.
    Dels är jag över 35, vilket gör att risken för skador på fostret ökar, dels har jag haft ett MA i vecka 17 - det barnet mådde inte bra, och jag vill kolla så att min kropp inte lyckats skapa ännu ett barn som inte kommer klara graviditeten ut.
    Jag kommer också att tänka över noga om jag får veta att barnet har ett gravt fel som gör att det inte kommer att övereleva utanför livmodern eller vara mycket sjukt.
    Det är inte politiskt korrekt kanske, men jag HAR ett barn att ta hänsyn till. Det barnet går i det här läget först.
    Vi kommer inte att gå vidare med fostervattenprov om inte siffrorna visar på extrem sannolikhet, men pga av min ålder och min bakgrund är det bättre att få veta nu..
    Även om man inte kan tänka sig att göra abort så kan det, för vissa, vara skönt att kunna förbereda sig. Får man ett barn med mkt svår hjärtsjukdom eller downs syndrom så kanske man behöver ändra sitt liv något.
    Jag skulle tex inte vara bekväm med att arbeta så långt bort från mitt hem som jag gör idag om jag hade ett sjukt barn.

Ber om ursäkt för att jag låter lite stingslig, men skall göra testen imorgon och ÄR nervös.

Jag hoppas att det inte kommer att bli några diskussioner om åsikter angående KUB/inte KUB och vad man, vid dåliga siffror, väljer att göra, det är ett tillräckligt svårt val ändå.
    Den frågan diskuteras livligt i andra forum.
    I denna tråden bör vi helt enkelt utbyta erfarenheter, stötta varandra och kunna skriva av oss - utan rädsla för att bli påhoppade..

Till din andra fråga Glad
    Vanligt RUL görs runt vecka 18, själv är jag inbokad till vecka 20.
    Jag har, pga min bakgrund, redan haft två VUL samt ett UL så jag har redan fått se knodden - UNDERBART Skrattande
    Jag hoppas innerligt att mitt NUPP imorgon bara ger mig en chans extra att se knodden, och inte visar att jag (min kropp) har misslyckats - igen...
    Själv hade jag inskrivningen i vecka 12, men hade hälsosamtal samt två VUL innan.
  • Brumma

Någon här som tänker ta reda på kön?

Första barnet ville jag inte alls veta, men nu är jag lite nyfiken Skrattande
    Jag tror det är en tjej, min man en kille - det spelar ingen som helst roll vem som har "rätt", bara barnet är friskt är jag nöjd, men det hade varit lite kul att veta.
    Fast jag är kluven..
    Hur tänker ni?

• Brumma
    LindaLo skrev 2013-01-02 08:32:11 följande:
    Brumma: Bra skrivet ang. Kub och Nupp. Det är enligt mig absolut inget fel i att vilja ha så mycket information som möjligt om sin lille i magen. beslutet är upp till var och en, för oss fans det ingen tvekan för huvud taget att göra Nupptestet och vi ångrar oss inte för en sekund. Hade ingen aning att detta var ett så känsligt ämne utan jag såg det som ett fantastiskt erbjudande som var svårt att tacka nej till. Naturligtvis var jag livrädd innan men när jag hörde det lilla hjärtat slå....obeskrivligt!!

Ja, jag hade märkt det är en del tyckande runt det, och jag vågade först inte skriva ngt om det..
    inte förrän ni började Skrattande
    Jag tror det sticker i ögonen på en del människor för att de kopplar ihop det med att man kollar om det är ett "perfekt" barn, annars gör man abort.
    Men så är ju sällan fallet - jag vill se att barnet inte har några allvarliga skador och OM det är såså vill jag kunna välja abort OM JAG VILL, vill jag inte väljer ju inte abort..
    Men det är upp till mig (o min man), inte ngn annan.
    Om en person vet med sig att de inte skulle klara ett barn med dows syndrom kan man tycka vad man vill om det också, men det är ändå upp till föräldrarna att besluta, utan att behöva försvara sig, det kommer inte att vara ett lätt beslut för de föräldrar som gör det valet...
  • Brumma
    Lycka 89 skrev 2013-01-02 08:53:27 följande:
    Får jag hoppa in här?

Jag är 23år ( blir 24) och väntar andra barnet 23juni 2013 och vårt första är född 29juni 2012 :p

Välkommen Glad
  • Brumma

Suss83 - tack Glad

själv mådde jag de tio första veckorna (ungefär) illa på morgonen - nu har det gått över (förutom om jag får slem i halsen - då kräks jag), däremot mår jag nu illa på eftermiddagen/kvällen.
    då behöver jag maaaat Skrattande
    igår fick jag köpa mig en macka i affären - min man förklarade de så här för sonen:
    mamma är hungrig förstår du o när mamma är hungrig mår hon illa.. o när hon mår illa blir hon lite... grinig...
    så det är bra om mamma äter lite nu Skrattande
    (detta efter att jag tyckte det var löjligt att betala 40:- för en macka o att jag kunde klara mig tills vi kom hem...)

jag köpte snällt en smörgås o mådde genast bättre - sen åt jag lite mer när vi kom hem Flört

Svar på tråden - bf juli 2013 -