- bf juli 2013 -
NUPP (nackuppklarning) = sannolikhetsberäkningKUB = Kombinerat ultraljud och biokemiskt test

Haha - ja det är en djungel - fråga på :)
VUL står för vaginalt ultraljud och används tidigt i graviditeten innan man kan se på vanligt ultraljud (som görs på magen).
på ett VUL för de in en "stav" vaginalt (det gör inte ont) och tittar på så sätt på fostret. Detta går att göra från vecka sju ungefär om jag inte minns fel. Men görs sällan om inte det finns "speciella" omständigheter, som tex tidigare missfall eller blödningar.
Ett vanligt UL görs på magen, man måste ha fylld blåsa för att det skall synas ordentligt.
Ett RUL är ett rutin ultraljud och görs i vecka 18 ungefär. Vid en normal graviditet är detta oftast det första ultraljudet man gör.
Då mäter man hur stort fostret är - alltså ganska exakt hur långt gången man är.
Det är fantastiskt att se :)
ÄL är jag inte så bra på - men använde en app nu för att hitta min ÄL - woman log, och blev gravid på första försöker :)
Själva graviditeten räknas lite knepigt - jag är i vecka 14, vilket innebär 13 hela veckor plus ett antal dagar (jag är 13+2). Man räknar graviditeten från första dagen på senaste mens, men fostrets ålder räknas från befruktning, alltså ÄL typ. Fostret inne i mig är alltså 12 veckor gammalt :)
Knepigt?? :)
Jag tycker du börjar med att lägga av med P-pillren. En del tar det på direkt som på min vän som trodde det skulle ta ett år innan hormonen gick ur kroppen :)
För mig tog det nästan ett år innan jag blev gravid.
Men slutar du med pillren kommer kroppen snart hitta sin rytm. Sen kan du använda en ägglossningskalender på nätet för att få ett hum om när din ÄL skall vara.
När det inte tog sig för mig, och jag försökte följa min ägglossningskalender så testade jag ÄL stickor - det visade sig att jag har ÄL nästan en vecka tidigare än "normalt", vilket gjorde att vi ofta missade tillfället :)
Fråga gärna på om det är ngt jag missat eller ngt du kommer på :)
KUB avklarat :)
Man skall ju helst få värden över 1:200, vi hoppades på 1:400 eller kanske t.o.m 500..
Vi fick 1:5000 :)
Bästa värdena de sett på länge - så det var oro i onödan. Men känns skönt att ha gjort det med tanke på mina tidigare problem.
Nu gick de igenom knodden ganska ordentligt, mätte huvudet o kollade att det hade rätt form o utvecklingsgrad, kollade kroppen lite extra.
Vi fick se båda fötterna och händerna - med tår o fingrar :) Så häftigt att se fem yttepytte fingrar :)
Skrutten sov när vi kom dit så vi fick väcka liten. Fick hosta o röra på magen - men det gjorde susen o skrutten vaknade så de kunde mäta bra :)
Heeeelt fantastiskt!!!
Vinkel - kön kan eventuellt börja synas i vecka 14, men det är så osäkert ännu så tror inte de vill chansa..
Vi fick två bilder med oss hem från KUB, utan att be om det.
En där en fot synd tydligt, liksom i en vinkel underifrån så man ser fotsula och tår och en där det blev perfekt bild på handen med alla fem fingrar tydliga :)