Inlägg från: Fåret Shaun |Visa alla inlägg
  • Fåret Shaun

- bf juli 2013 -

Musungen skrev 2013-02-21 11:13:45 följande:

Man kan väl inte bara bli sjukskriven pga det? Låter väldigt ologiskt. Skulle väl var och varannan blivande mamma gå hemma och leva på skattebetalarna..
    Jobbar med tunga lyft mm och inte kan bli omplacerad och har lite foglossning (i mitt fall mycket) kan man bli sjukskriven.

Jag har blivit det under tre graviditeter med orden att mitt jobb är för tungt  
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-02-21 11:13:45 följande:

Man kan väl inte bara bli sjukskriven pga det? Låter väldigt ologiskt. Skulle väl var och varannan blivande mamma gå hemma och leva på skattebetalarna..
    hur många jobbar som assistenter till utåtagerande?
    jag jobbar på särskola barn  från förskoleklass till årskurs 10.
    På mitt jobb är det inte svårt då man ska hålla på med ståskal, rullstolar, korsetter mm. vilket gör att kroppen inte håller, har man då även foglossning skadar jobbet kroppen mer. För om man vet hur man jobbar med personer som är i rullstol, hur man kryper omkring för att få det skönt för eleven/brukaren är man inte snäll mot sin egen kropp

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-02-21 11:19:01 följande:

Jag trodde bara inte att det var så "lätt" :) men där ser man! Tunga lyft , fr.o.m. När i grav anser läkare att det blir ett problem, alltså från vilken vecka?
    första barnet var min foglossning inte kul och jag blev sjukskriven 50% från vecka 15 och helt från vecka 25 då jag vissa dagar inte kunde gå nedför trappan för att ta mig till jobbet. Fram till bf. Barn nummer två från v10-30 50% föräldra ledig 50% sen 100% till bf. Tredjebarnet 100% från vecka 15 till bf

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    9111N skrev 2013-02-21 13:24:34 följande:
    Någon som har bra tips mot foglossning? jag avlider snart !!

Tänk sjöjungfru, ihop med benen, små steg osv. Be din sambo massera nedre delen av ryggen, ha kudde mellan benen när du sover på sida. Känn dig fram vad du klarar eller inte klarar. Gör det allt för ont vila och ta en Alvedon. Bälte är ett måste när man står och går, aldrig när man sitter
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    onroadrocky skrev 2013-02-22 13:54:01 följande:
    Blev glatt överraskad idag!  Jag är gravid, v 18 (17+2), jobbar som pass med en våldsam utåtagerande brukare med tunga lyft.  Och jag mailade min chef igår om hur jag tänker inför framtiden och ser på att jobba kvar. Ville att denne  skulle se över omplaceringsmöjligheterna.  Idag ringde hon upp mig. Omplacering är i nuläget omöjligt. Men hon hade tagit kontakt med FK och pratat om havandeskapspenning, och sa även att hon mer än gärna hjälper mig att skriva ett intyg om hur det är i arbetet för mig. Hon talade även om att stänga av mig från arbetet pga den farliga arbetsmiljön för mig och då kan jag söka HP, men hon ville inte stänga av mig och så ska jag riskera att ej få HP. Har ni som blivit avstängda från jobbet pga farlig arbetsmiljö blivit nekade HP? Hur fort har detta kunnat gå igenom ?  Man är ju orolig varje dag och vill att detta ska bli av helst igår.. Men är iaf mycket glad och tacksam över att ha en sån förstående och hjälpsam chef.. :)  

Nej jag blev sjukskriven, hur tidigt kan man få hp? Ring och prata med fk, oftast får man prata med någon trevlig som kan sina saker
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Angelica skrev 2013-02-25 13:05:12 följande:
    Har sån halsbränna och vet inte vad jag ska köpa för medel mot det. Har inte känt lillen på några dar. Så nu tror man det värsta. Det här blir en lång vecka för mig. UL nästa torsdag. Känns som en evighet när man är orolig.
    Fråga på apoteket, jag kör på pepcid för de hjälpte mig tidigare. Läkare sa till mig att ta dem. Är tidigt med att känna och du behöver inte vara orolig
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    xandrizzz skrev 2013-02-26 18:07:55 följande:
    Var hos barnmorskan i går och fick veta att jag tydligen fått högt blodtryck 148/90 skulle dit på koll igen nästa vecka... Någon annan som har erfarenheter av att ha fått högt blodtryck under graviditeten?

Kan vara början på havandeskapsförgiftning, därför kollar de extra mycket
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

Jag har högt BMI. Men jag har ökat ca 2 kg nu. Ser inget behov av att gå till dietist. Jag äter frukt och grönt, mycket. Fisk 2-3 gånger i veckan. Inget mjuktbröd ( jäst gör att jag mår skit). Men jag äter mycket kolasnören, risifrutti, och dricker saft. Jag ringde Mvc idag. Min bm tog upp min journal och inget stämde. Det stod att jag hade gjort ett KUB och hade bf 22 augusti. Jag sa att vi hade fått datumen 9 och 13 juli på rul. Hon ska göra en anmälan då det troligen är någon som fått mina datum i sin journal. Men 21 mars är det besök och kolla socker och järnvärden.

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

Fick i fredags tag på min bm, de hade bokat in mig på nästa besök i maj. När jag ifrågasatte det kom vi fram till att när jag gjorde rul har de lagt in fel data i min journal. Min fråga nu är vem är det som ska ha barn i slutet av Augusti som fått mina datum?

Känns inte kul att vi inte har ett bf alls igen, men vi ska prata om när jag vill ha det när vi träffas i v12. Fick tidagre tid då jag måste kolla järndepåerna nu igen 

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-03-03 11:39:32 följande:
    Va knepigt att dom har då dålig koll?! Men du kan väl inte vara i v.12 nu om du har bf i augusti.... ?
    I v12 är jag i v23

Jag är beräknad till början av Juli har inte tänkt att gå i 46-47 veckor som gravid
    sista mens 29sep 
    Det är fint att peka
Svar på tråden - bf juli 2013 -