• LaFontaine

Stopp i ena köksvasken. Husmorsknep?

De senaste dagarna har vattnet runnit väldigt långsamt i ena köksvasken. Nu är det i princip totalstopp. Den andra fungerar dock finfint. Det går ju varsitt rör från vardera vask som sen blir ett gemensam rör. Således borde ju nåt sitta fast i stora vaskens rör. Tyvärr är jag för svag i händerna för att skruva isär rören och maken är borta över dagen.

Finns det några trivsamma husmorsknep som kan lösa problemet, eller får jag helt enkelt vänta tills maken kommer hem? Jag vill ju diska undan och det är svårt att göra i lilla vasken!

• Svar på tråden Stopp i ena köksvasken. Husmorsknep?
  • Lattjo

Har ni ingen stöt hemma (en sån pinne med en "kopp" i gummi nedtill). I såna fall så ta den och sätt för hålet med den, fyll på med vatten och försök stöta loss stoppet. Eller en gardintråd brukar vara bra att göra hål i ett stopp med och kanske få det att rinna lite. På med kokhett vatten och se om det kan lösa upp lite (eftersom det säkert är rätt mycket fett som sitter fast). Hoppas att du lyckas :)

• LaFontaine
    Lattjo skrev 2012-10-20 11:34:01 följande:
    Har ni ingen stöt hemma (en sån pinne med en "kopp" i gummi nedtill). I såna fall så ta den och sätt för hålet med den, fyll på med vatten och försök stöta loss stoppet. Eller en gardintråd brukar vara bra att göra hål i ett stopp med och kanske få det att rinna lite. På med kokhett vatten och se om det kan lösa upp lite (eftersom det säkert är rätt mycket fett som sitter fast). Hoppas att du lyckas :)
    Nej vi har ingen sugpropp hemma. Sådan finns väl i matbutik? I så fall kan jag ta en promenad dit.

Är inte risken bara att proppen hamnar längre ner med en sån förresten? Eller "löser" den upp så att det kan spolas ner?
  • Lattjo

Visst finns det en risk att det blir stopp längre ner men då är det ändå dags att göra en stamrensning men jag har aldrig varit med om det (jobbar som fastighetsskötare och använder alltid stöten i första hand och har rensat måååånga avlopp i mina dagar),. Vet inte om dom går att köpa i mataffären tyvärr, jag köper ju alltid våra i yrkesbutiker så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig :(

Får du loss det är ett tips från en gammal jobbarkompis till mig att hälla ner lite diskmedel i avloppet någon gång i veckan och sen på med varmt vatten så brukar man kunna hålla stoppet borta :) Jag vet inte om det funkar men jag gör så iaf och har inte haft ett enda stopp här hemma på 10 år...

Om du får tag i en stöt så sätt för den andra hon annars kommer det in luft den vägen och då funkar det ändå inte. Kom på det nu, är lite trött i skallen idag ;)

• Flurpa
    Lattjo skrev 2012-10-20 11:55:29 följande:
    Visst finns det en risk att det blir stopp längre ner men då är det ändå dags att göra en stamrensning men jag har aldrig varit med om det (jobbar som fastighetsskötare och använder alltid stöten i första hand och har rensat måååånga avlopp i mina dagar),. Vet inte om dom går att köpa i mataffären tyvärr, jag köper ju alltid våra i yrkesbutiker så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig :( Får du loss det är ett tips från en gammal jobbarkompis till mig att hälla ner lite diskmedel i avloppet någon gång i veckan och sen på med varmt vatten så brukar man kunna hålla stoppet borta :) Jag vet inte om det funkar men jag gör så iaf och har inte haft ett enda stopp här hemma på 10 år... Om du får tag i en stöt så sätt för den andra hon annars kommer det in luft den vägen och då funkar det ändå inte. Kom på det nu, är lite trött i skallen idag ;)

Sätt för den andra hon med propp och fyll på med vatten en bit, hon med stoppet fyller du också med vatten. Använd smocken (sugproppen på pinnen du köper) och stöt flera gånger varvat med att kraftigt dra bort den från hålet så att vacuum/sug gör att proppen släpper. Kan behöva upprepas ngr ggr. Fyll på med vatten i hon bredvid om det rinner ur, kanske att du låter det rinna konstant där... Lycka till!
  • Lattjo
    Flurpa skrev 2012-10-20 12:02:29 följande:

Sätt för den andra hon med propp och fyll på med vatten en bit, hon med stoppet fyller du också med vatten. Använd smocken (sugproppen på pinnen du köper) och stöt flera gånger varvat med att kraftigt dra bort den från hålet så att vacuum/sug gör att proppen släpper. Kan behöva upprepas ngr ggr. Fyll på med vatten i hon bredvid om det rinner ur, kanske att du låter det rinna konstant där... Lycka till!
    Bra att du skrev mer utförligt, jag är lite för trött för att tänka klart och förklara bra idag känner jag ;)
  • Flurpa

Just det, köp absolut inte propplösande typ kaustiksoda - kan fräta sönder rören. Diskmedel och kokhett vatten är bra underhållande förebyggande åtgärd. Häll i flytande diskmedel ev diskmedelspulver + pyttelite vatten. Låt verka en stund och efter med varmaste vattnet på kranen eller vatten från vattenkokare. Lättast är att bara låta varmvattnet rinna en stund. Gör detta även nu om du får loss proppen

• Flurpa
    Lattjo skrev 2012-10-20 12:04:33 följande:
    Bra att du skrev mer utförligt, jag är lite för trött för att tänka klart och förklara bra idag känner jag ;)

Jo, också trött men kände att jag ville komplettera dig lite hoppas hon förstår min beskrivning...
  • TvåKatter
    Testade det här när jag hade stopp i avloppet under badkaret och det hjälpte med en gång
    "Spola dina avlopp med kokande vatten + en fjärdedels kopp bakpulver och 50 ml vinäger. Så får du enkelt och miljövänligt bort stopp i avloppet!"
  • Dotse

Häll ner en halv burk bakpulver + lika mycket salt och häll sedan på en massa kokhett vatten. Det kommer fräsa en stund och sen släpper i regel proppen! Låt kranen stå och rinna med hett vatten en stund efter. Ibland får man upprepa proceduren en gång till. 

• dec2010

Sparar dessa tips. Har ett avlopp vi med som snart behöver rensas.

• LaFontaine

Ah, bakpulver och salt ska testas. Det har jag ju hemma. Det kan väl inte bli värre av det liksom?

• LaFontaine

Yes, äntligen! Först med bakpulver och salt. Ingenting. Sen med sista bakpulvret och vinäger. Ingenting. Av ren frustration, när det inte hände nåt andra gången heller, vispade jag i vasken med en sked samtidigt som jag mantrade saker som inte bör återges. Plötsligt sa det slurp och vattnet rann ner. Nu har jag spolat med ännu mer vatten och ska hälla på en katrull kokande vatten till. Men det är löst!

• Nape

Tips till nästa gång: hett vatten blandat med tvättpulver. Det ska vara ganska mycket tvättpulver, upplöst i vattnet. Det blir halt som sjutton, mina stopp brukar släppa av detta.

I badrummet (när jag satt i badkaret) snabbfixade jag stoppet med att hälla i en hel flaska schampo i avloppet och spola på med lite varmt vatten.

• LaFontaine
    Nape skrev 2012-10-20 13:31:02 följande:
    Tips till nästa gång: hett vatten blandat med tvättpulver. Det ska vara ganska mycket tvättpulver, upplöst i vattnet. Det blir halt som sjutton, mina stopp brukar släppa av detta.

I badrummet (när jag satt i badkaret) snabbfixade jag stoppet med att hälla i en hel flaska schampo i avloppet och spola på med lite varmt vatten.
    Åh, tack för tipset!
Svar på tråden Stopp i ena köksvasken. Husmorsknep?