Inlägg från: pappandreo |Visa alla inlägg
  • pappandreo

Tog steget att gå ur Facebook :-)

Känns rätt gött på ngt sätt! Funderat på det ett tag och nu slog jag till haha!

Möjligheten finns att jag går tillbaka men just nu är jag ganska trött på FB.

Någon som gjort liknande? Varför? Hur känns det nu? Gick du tillbaka? 

Bara välja ngn fråga som stämmer in eller fria tankar om saken        

• Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)
  • pappandreo

Majsan70: Känns det bra är det all god liksom

MLB: Kroppligt? Krångligt? Ja just det, inaktiv är man ju så sett. Men som jag förstår det så försvinner bilder och meddelanden osv?

lyckligmamma87: Ja det där med flera konton har jag lagt märke till. Kan vara skönt så sett        

• pappandreo

Ninja: Gött!

Jag håller med dig, det blir bara för mycket ibland. Som du säger vad hände med att lyfta telefonen eller bara ses? Funderat på om FB som egentligen anses vara positivt för det sociala ibland gör tvärtemot. Vi ses på FB istället för att orka med att ha "verklig" kontakt yeaaij  

• pappandreo
    Ninja05 skrev 2012-10-20 13:43:53 följande:
    Eller hur!?

Sinnessjukt egentligen. Men det är nog det som är meningen. Att det ska bli ett missbruk.
    Hur gör man när man avregistrerar sig? Fick leta lite för att hitta inaktivera funktionen

Ja visst är det, ju mer jag tänkt på det på senaste så har jag inte kommit ifrån hur det funkar. Exakt all information på alla möjliga sätt prickskjuts på olika sätt. Det har inte känts helt ok. Bara att gå ur kändes lite som ett stort steg pga av all information man "missar". 

LIte cirkus cirkus      
  • pappandreo
    sextiotalist skrev 2012-10-20 13:43:09 följande:
    Om det hade varit så lätt, jag har mina bästa vänner 60 mil från mig.
    Om jag skulle gå ur FB så skulle jag förlora väldigt mycket vardagskontakt med mina vänner, vi har lite småsamtal på kvällen om dagens ditt och datt, nej, vi ringer inte, för det är svårt att hålla ett samtal med 4-5 stycken på en gång i telefon och träffas, nja, det tar en stund att åka 60 mil, så en kopp fika i all enkelhet är inte lätt.

Tack och lov så är de allra flesta vettiga, vi brukar hålla oss på nivån "fikasamtalrum", är det något speciellt så tar vi det på chatten vid sidan av.

Jag skulle nog säga att via bla FB har nu en väninna lämnat ett destruktivt förhållande, det har varit många, många samtal via chatten (hon bor 80 mil från mig) och med hennes syskon.    
    Dilemma det där, men jag tror FB är designat så det verkligen ska kännas att gå ur. Tror som Ninja att det finns en rad lösningar för kontakt som säkert kan funka lika bra. 

Finns ju säkerligen massor av bra saker som sker via FB naturligtvis. Saker blir uppmärksammade på helt andra sätt, exempelvis företag som missköter sig osv. Diverse namninsamlingar osv osv. Alla blir offentliga på ngt sätt på gott och ont. Det är personligt i vad som känns bäst för en själv och vad man vinner på att vara med.  
  • pappandreo

En sak är säker. FB väcker mycket känslor av olika slag På senaste har jag fått små popuper i mobilen att olika människor fyller år, det är säkert bra med vissa vänner men inte alla. Känns lite påträngande.

Sen en annan sak jag tänkt på är att då någon annan gillar ett inlägg som man gör så kan det inlägget synas av den som gillars vänner oavsett om man vill eller inte. Heller inte alltid nice

En annan sak jag funderat på är att det verkar helt ok att lägga ut bilder på allt på FB som är roligt trots att man inte kollar med folk om det är ok för dem. Andras barn etc. Jag själv känner att folkvettet försvinner någonstans, allt blir så "självklart" att göra på ngt sätt för att det är FB. 

Någon som funderat på detta?     

• pappandreo
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-21 09:04:32 följande:
    Jag hörde att en kille hade blivit helt knäckt av att jag plockat bort honom. Då började jag tänka det att det är nog andra som undrar också. Men vad visste jag, jag kunde ju inte något om fb. Fruktansvärt pinsamt...
    Ahh det är väl det som är grejen att FB kan bli en del av vissas liv. Ganska vanligt tror jag.
  • pappandreo
    Anonym (..) skrev 2012-10-21 09:07:06 följande:
    Inaktiverade mig igår, mest pga en pågående depression som gör att jag helt enkelt bara vill att de med mitt nummer kan kontakta mig..

Min lillasyster som är 17 sa till mig "Snacka om att du kommer missa mycket, allt händer ju på fb" men hon kunde inte svara på exakt vad jag kommer missa som jag inte kan få reda på genom att prata med de vännerna jag vill prata med.
    FB finns säkerligen kvar och som väääärldens längsta serie "The bold and the beutiful" (snaskig tv-serie). Så är troligtvis allt som det brukar när kontot aktiveras igen. Möjligen att någon är singel eller bytt hårfärg

I övrigt så är det klokt av dig att minska ned dina kontakter, press under dina omständigheter och hålla kvar dina närmsta.

Hoppas du tar dig ur depressionen nu, ge aldrig upp så fixar du det. Allt gott!      
  • pappandreo
    Viktors älskling skrev 2012-10-21 09:17:44 följande:
    Jag är fortfarande med i FB.

Fördelen är att man kan komma i kontakt med släktningar och skolkamrater som man inte har träffat på evigheter. Jag kom bland annat i kontakt med en kusin som bor i USA. Bor man inte i samma stad kan man ju skriva till varandra på FB istället, ungefär som ett mail.

Nackdelen är att rätt många mer eller mindre tycks kontrollera vad alla andra har för sig, sådana personer borde skaffa sig ett liv. Jag menar givetvis inte att alla är sådana men det finns ju som sagt de som är det.  

Även om man är med eller inte så känns det sunt att reflektera över saken vilket du gör. Kan också komma på massor med fördelar med FB och det är en del av varför jag inte  valt att gå ur tidigare.

Sen tror jag i allmännhet att lite "för" många skulle må gott av att reflektera över hur mycket tid de spenderar vid FB.  
  • pappandreo
    Blåbäret0 skrev 2012-10-21 09:49:48 följande:
    hahaha OMG jag satte morgonkaffet i halsen här...!! Cool

Bara rubriken i sig; "Tog steget att gå ur facebook" fick mig att fnittra förtjust och såg genast en detaljerad bild!

Ser framför mig ett AFB-möte, alltså "Anonyma Faceboooooookare" (vet inte varför det lät sådär i mitt huvud) där folk i alla åldrar, samhällsskick och kön sitter i en sal på pinnstolar i en trygg ring. En och en reser sig upp, torkar bort svetten i pannan, ser sig förvirrat omkring, pillandes på ett skrynkligt papper där sin värsta bekännelse står nerskriven. Rummet är drypande av ångest, skam och en känsla av rastlöshet. Den som leder mötet ser milt på deltagaren som precis ställt sig upp, och nickar uppmuntrande som en gest att "det kommer bli bra, jag lovar. läs nu".
    Den stående personen ler nervöst och skakigt tillbaka, och suckar högt av det skamliga han ska dela med sig av. "Ser han inte lite blek och grå ut i ansiktet?" -tänker vissa.

resterande medlemmar gör sig redo för denna förtärande hemlighet, som snart kommer att fylla rummet. vissa av dem tar ett hårt tag om de iskalla stålbenen på stolen, krampaktigt så knogarna färgas vita. andra stirrar ner i golvet, och gnuggar sig om ögonen... Detta mod som utspelar sig är ovanligt, och den stående mannen utbrister plötsligt.... "Hej.... (lång paus med flackande blick.....) han fortsätter; "jag heter PappanDreo, och jag är en... nej... fan också... " (-han muttrar fram svordomen, och håller sedan för munnen för att på något vis försöka förhindra att fler opassande ord slinker ur hans sammanbitna läppar.)

Han ser ner på sin lapp, och trevar efter ord återigen... "ja alltså... man ska ju vara ärlig här... Men Jo, jag är en... jag är en Facebooookare!" -HEJ PAPPANDREO ropar övriga deltagare tillbaka med hög stämma, och mannen fortsätter; "Jag tog steget idag..." -rösten är fortfarande ostadig men nu på snäppet för hög för den lilla salen. han ser upp med tårfyllda ögon, snorar lite och tar upp tråden igen... -"jag... jag TOG verkligen steget... det är över nu. jag... jag... jag har äntligen gått ur facebook!!"

de övriga deltagarna klappar frenetiskt händerna åt denna modiga man, som ler, säger tack, och sätter sig ner igen. Ångestfylld men lättad sitter PappanDreo kvar och lyssnar på övriga facebooooookare, han tänker för sig själv hur stark han är, att han VILL sluta. han känner en snabb oro i bröstkorgen; "kommer jag att lyckas...? kommer jag en dag att gå tillbaka?" men han beslutar sig för att skjuta undan tankarna. -"Bara för idag", tänker han. "Bara för Idag."

och tillbaka från den tårdrypande och känslosamma scenen....

Tack, du gjorde min morgon :D
    Hahaha! Snacka om detaljerad bild Shaazaam alltså! Du är det du som följt efter och studerat mig på mötena alltså? Scaaaary!!

Känns som en kompis till mig som kunde skrivit detta. Det är väl inte du va Z? Hahaha!!

Så lite så, enjoy!      
  • pappandreo
    Blåbäret0 skrev 2012-10-21 12:28:32 följande:
    haha nää tyvärr... är ett av de alla oplockade blåbären därute...:P

är nog min adhd-hjärna som spinner på i rasande takt, får jag en impuls så måååste jag slänga ur mig vad som fanns på hjärnan! fick bara sådanna roliga assosiationer till na/aa, och kunde tänka mig det va så facebookmissbruket kunde vara...
    Glöm inte vart du hörde AFB först ifall det dyker upp sådana möten!! :P

Se där ja

Du det är nog redan försent för det, har hört talas om detta fenomen :P

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13426170.ab

http://www.ppl.nu/7025/missbrukar-du-facebook-finns-hjalp-%E2%80%9Danonyma-facebookare%E2%80%9D

Någon som känner igen sig?  Släng ut datorn genast   
  • pappandreo
    FruLiNi skrev 2012-10-21 12:31:50 följande:
    Jag gick ur FB 2008 och har inte saknat det en sekund.

Bra jobbat!
  • pappandreo
    Anonym skrev 2012-10-21 17:17:52 följande:
    Men är det verkligen så att vänners vänner ser ens inlägg så fort nån gillat det? När min inställning är "bara vänner" ska ju inte inläggen synas för andra, är det väl tänkt i alla fall.

Jag har också tänkt på det där, alla foton som läggs ut, till och med offentligt på vänner och anhöriga. Inget jag skulle göra.

Fast är inte det meningen med loggen och fotoalbumen på facebook, att man vill att andra ska läsa och titta på det man lägger ut? Och helst kommentera också. Annars kan man ju göra som jag, sluta använda loggen. De saker jag förut lagt på facebook är jag ju medveten om att andra ser, och om någon vill se på det fem ggr/ dag är det ju upp till dom eftersom jag själv valt att outa mig :)

Kan inte säga till 100% att så är fallet. Men jag har läst att det "kan" vara en ny funktion som måste avmarkeras på ngt sätt. Tycker själv att det dykt upp en del inlägg av andras vänner jag inte känt och vart vän med som någon av mina vänner gillat.

Nej samma här, kan vara schysst att tänka på andras integritet och speciellt barn som inte kan påverka själva, där känns det än viktigare.   
  • pappandreo
    murarn P skrev 2012-10-21 17:32:24 följande:
    Har aldrig haft något konto på FB och kommer aldrig starta något. Har problem nog ändå i mitt liv.

Uppfriskande tänk! 

Det är något av en ovanlighet att människor inte har FB konto, känns som masshypnos när jag tänker på saken hahaha!
  • pappandreo
    Kameleont skrev 2012-10-21 17:52:20 följande:
    Förlåt men alltså du har gått ur fb?!
    Hihihi.........
    Och det första du gör att att göra en tråd på familjeliv om detta?!
    Hahahaha tycker du är härlig:)
    Det vet du att jag gjort och det känns sweet

Jajjamen det gjorde jag :P Gött att diskutera saken med likasinnade hahaha..

Taaaack vad roligt att höra!       
  • pappandreo

Hittat lite mer stoff att övertyga mig själv med tills FB abstinensen avgiftats ur min fantastiska kropp :P

Indierna vet hur farorna kan påverka :P

http://timesofindia.indiatimes.com/tech/itslideshow/5916773.cms

Glöm inte alla som inte kan med att kapa cancersvulsten AKA Facebook att ta till er av lite fabulösa råd nedan.

FAKTA (Av Johnny the man)

"* Se över dina sekretessinställningar. Du kan välja exakt vem som ska få se vad av din information.

*Tänk efter innan du publicerar privat information om dig själv. Behöver alla dina vänner veta att du är deprimerad eller luspank?

*Välj dina vänner. Det är tillåtet att tacka nej till vänförslag om det gäller folk du inte har sett på 30 år och inte är intresserad av. Tänk också på att du kan välja vad nya vänner ska kunna se på din profil.

*Visa hänsyn. Lägg helst inte upp bilder på andra, och tänk framför allt efter innan du taggar dem. Din kompis kanske inte vill att mormor ska se de senaste festbilderna, och ditt barn kanske inte vill ha hela sin barndom till allmän beskådan

*Uppdatera med måtta. Ständiga statusuppdateringar om hur du äter frukost, duschar, börjar bli hungrig igen och så vidare är knappast intressanta för de flesta av dina vänner."

Johnny Lindqvist, surfalugnt.se

• pappandreo
    Milah skrev 2012-10-23 01:14:35 följande:
    Jag inaktiverade mitt konto i påskas och det är så otroligt jäkla skönt! Skrattande Det är en lättnad..

Jag blev trött på mig själv när jag insåg att jag satt och läste massa onödig smörja folk jag skiter fullständigt i har lagt upp. Varför ska jag bry mig om vad de har för sig? Och va fan ska de veta vad jag gör? Insåg vad mycket drabbel jag själv lagt upp under mina år...

Så tog bort min facebook och tänkte att tja, de vännerna som vill kontakta mig har mitt mobilnr, mail, skype och bloggadress. Om inte annat kan de se nr på hitta.se. Slutar de höra av sig för att jag inte längre är kontaktbar på FB är det bara en bortförklaring och ingenting att vara vän med ändå. Flört

Kan berätta att det var intressant att se hur "många" grattis jag fick i år (utan facebook) än åren innan. 
    Det där har jag också känt, ganska trött på mig själv emellanåt och saker man lagt upp Skrattande

Hur kändes det på födelsedagen, vart det lite skillnad i hälsningar?

Känns faktiskt lite skönt att slippa känna ngn skyldighet att skriva grattis till alla på FB. Blir ju en del som fyller år i tid och otid om inte annat Tungan ute  
Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)