Har vi för små barnsovrum??
Hej!
Är nu gravid med vårt andra barn, och funderar en del på barnrum. Det är nämligen så, att vi har ett rätt litet hus (110 kvm), och byggde ett litet sovrum till sonen för ett par år sedan. Det är på fyra kvadrat, med snedtak, och det får plats en säng (90 cm, vuxenstorlek), en garderob, och en minifåtölj. Inget annat går att trycka in. Han tycker väldigt mycket om sitt rum.
Vi har också ett lekrum på ca 12 kvm i anslutning till köket på nedervåningen, och det fungerar bra att han leker där. Det är extremt sällan han drar ut leksaker till andra rum.
Nu är det ju som sagt dags för en tvåa, och då har vi två alternativ:
1, bygga ett till sovrum, mittemot sonens. Det blir också 4 kvm med snedtak. Kvar blir en korridor in till vårt sovrum, med en öppen spis i korridoren. Det blir ju lite konstigt, men vi tänker oss att om ett par år så kanske äldsta sonen vill flytta ned till lekrummet, och så kan det yngre barnet få ta över hans rum, så kan vi riva väggen till det andra rummet igen, och låta det vara en öppen yta (allrum), såsom det är idag.
2, flytta. Vi har hittat ett hus vi är rätt förtjusta i, men som kräver massiv renovering. Vi har renoverat vårt nuvarande hus en massa, men frågan är hur kul det är att renovera när vi har två barn? Samtidigt är det väldigt få hus vi tycker om, så det kanske är lika bra att slå till nu?
Så, min fråga till er är: ni som då har två barn, som kanske hunnit bli lite äldre, hur tänker ni? Det är ju inga större problem att ha två bebisar/småbarn i varsitt litet rum, men hur länge kommer det fungera med så små rum? Kanske för alltid, vad vet jag?? Sedan undrar jag också hur pass realistiskt det är att sonen så småningom flyttar ner en våning? Det är ju inte alltid så kul att sova på en helt annan våning är resten av familjen...
Summan av det blir nog att om vi tror det blir problem med rummen i framtiden så tycker vi det är lika bra att flytta nu, när det dykt upp ett hus vi tycker om - men vi tycker ju om vårt hus också, så behöver vi inte flytta kan vi ju bo kvar. :) Snälla, berätta hur ni tänker!