• Hestia

Har vi för små barnsovrum??

Hej!

Är nu gravid med vårt andra barn, och funderar en del på barnrum. Det är nämligen så, att vi har ett rätt litet hus (110 kvm), och byggde ett litet sovrum till sonen för ett par år sedan. Det är på fyra kvadrat, med snedtak, och det får plats en säng (90 cm, vuxenstorlek), en garderob, och en minifåtölj. Inget annat går att trycka in. Han tycker väldigt mycket om sitt rum.
    Vi har också ett lekrum på ca 12 kvm i anslutning till köket på nedervåningen, och det fungerar bra att han leker där. Det är extremt sällan han drar ut leksaker till andra rum.
    Nu är det ju som sagt dags för en tvåa, och då har vi två alternativ:

1, bygga ett till sovrum, mittemot sonens. Det blir också 4 kvm med snedtak. Kvar blir en korridor in till vårt sovrum, med en öppen spis i korridoren. Det blir ju lite konstigt, men vi tänker oss att om ett par år så kanske äldsta sonen vill flytta ned till lekrummet, och så kan det yngre barnet få ta över hans rum, så kan vi riva väggen till det andra rummet igen, och låta det vara en öppen yta (allrum), såsom det är idag.

2, flytta. Vi har hittat ett hus vi är rätt förtjusta i, men som kräver massiv renovering. Vi har renoverat vårt nuvarande hus en massa, men frågan är hur kul det är att renovera när vi har två barn? Samtidigt är det väldigt få hus vi tycker om, så det kanske är lika bra att slå till nu?

Så, min fråga till er är: ni som då har två barn, som kanske hunnit bli lite äldre, hur tänker ni? Det är ju inga större problem att ha två bebisar/småbarn i varsitt litet rum, men hur länge kommer det fungera med så små rum? Kanske för alltid, vad vet jag?? Sedan undrar jag också hur pass realistiskt det är att sonen så småningom flyttar ner en våning? Det är ju inte alltid så kul att sova på en helt annan våning är resten av familjen...

Summan av det blir nog att om vi tror det blir problem med rummen i framtiden så tycker vi det är lika bra att flytta nu, när det dykt upp ett hus vi tycker om - men vi tycker ju om vårt hus också, så behöver vi inte flytta kan vi ju bo kvar. :) Snälla, berätta hur ni tänker!

• Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??
  • Angels

Jag ser inga problem med att ha små sovrum till barnen, inte minst då ni ju har ett lekrum de är i. De sover ju bara i de andra rummen. Sen när äldsta är stor nog att flytta ner, så finns det ju dock risk att äldsta ser lekrummet som sitt eget sovrum och att lillasyster/lillebror inte är välkommen där. Jag skulle i det läget inte tveka att låta de dela lekrummet som sovrum, om ni anser att den minsta klarar det. Vi lät sambons två yngsta dela sovrum länge, de fann trygghet i varandra. Mycket praktiskt också eftersom det var lätt att lägga barnen tillsammans och man var inte tvungen att klona sig själv om man var ensam hemma vid läggningen.

• Loriyana

Jag tycker ni verkar ha mycket plats! :) Vi bor själva på 54kvm.

• Hestia

Tack för svaren!

Angels - Ja, alternativen som vi ser senare är att äldsta sonen flyttar ned till lekrummet, och att det yngre syskonet följer med ner och delar, eller att det yngre syskonet stannar kvar på ovanvåningen men får en del av allrummet på ovanvåningen som sitt lekrum då.

• Hestia

Loriyana - Vi tycker det är ett väldigt bra hus, men problemet är just att det inte finns sovrum nog för hela familjen. :)

• Donum

När de är små spelar det ju ingen roll, men om ni tänker inför framtiden så tycker jag att det låter för trångt med 4 kvm. En tonåring på 4 kvm och inte plats med ett skrivbord? 
    Njae... Jag hade valt att köpa ett hus med bättre planlösning.  

• Lena

Problemet blir snarare i tonåren när man blir privat på ett annat sätt och kan vilja ha även ett skrivbord i rummet.

• Loriyana

Jag håller med ovanstående, nu när de är så pass små då är inte utrymme ett särskilt stort problem. Mitt barn är nu 5 år gammal och verkar fortfarande inte ha ett behov av ett eget rum. Så det jag skulle föreslå är att ni kör på plan 1 och sen flyttar till större när barnen är lite äldre.

• Hestia

Jag håller helt med er, det är inga problem i dagsläget (speciellt eftersom vi inte ens fått andra barnet än, det är fortfarande i magen), och jag tror inte det är några problem på ett par år. Men det är inte så ofta vi hittar något hus vi tycker om, så frågan är om vi skall flytta "för tidigt", just om vi tror att det kan bli problem framöver.
    Det låter ju som om vi borde överväga det i alla fall. :) 

• Angels
    Hestia skrev 2012-10-21 16:26:20 följande:
    Jag håller helt med er, det är inga problem i dagsläget (speciellt eftersom vi inte ens fått andra barnet än, det är fortfarande i magen), och jag tror inte det är några problem på ett par år. Men det är inte så ofta vi hittar något hus vi tycker om, så frågan är om vi skall flytta "för tidigt", just om vi tror att det kan bli problem framöver.
    Har ni hittat rätt hus så finns det ju inget som hindrar er, men att ni skulle behöva flytta pga för små sovrum, det tycker jag inte. Men rätt hus = kör på. I mina ögon i alla fall.

Vi bor på 80 kvm, har två sovrum och två allrum, varav det ena allrummet har vi som sovrum och de två sovrummen som "barnrum". Funkar det också.
  • Loriyana
    Hestia skrev 2012-10-21 16:26:20 följande:

Ni kan ju alltid titta runt lite och se om ni hittar något passande. Men det ÄR stressigt att byta bostad. Jag flyttade som höggravid och det var inte lätt.
Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??