• Hestia

Har vi för små barnsovrum??

Hej!

Är nu gravid med vårt andra barn, och funderar en del på barnrum. Det är nämligen så, att vi har ett rätt litet hus (110 kvm), och byggde ett litet sovrum till sonen för ett par år sedan. Det är på fyra kvadrat, med snedtak, och det får plats en säng (90 cm, vuxenstorlek), en garderob, och en minifåtölj. Inget annat går att trycka in. Han tycker väldigt mycket om sitt rum.
    Vi har också ett lekrum på ca 12 kvm i anslutning till köket på nedervåningen, och det fungerar bra att han leker där. Det är extremt sällan han drar ut leksaker till andra rum.
    Nu är det ju som sagt dags för en tvåa, och då har vi två alternativ:

1, bygga ett till sovrum, mittemot sonens. Det blir också 4 kvm med snedtak. Kvar blir en korridor in till vårt sovrum, med en öppen spis i korridoren. Det blir ju lite konstigt, men vi tänker oss att om ett par år så kanske äldsta sonen vill flytta ned till lekrummet, och så kan det yngre barnet få ta över hans rum, så kan vi riva väggen till det andra rummet igen, och låta det vara en öppen yta (allrum), såsom det är idag.

2, flytta. Vi har hittat ett hus vi är rätt förtjusta i, men som kräver massiv renovering. Vi har renoverat vårt nuvarande hus en massa, men frågan är hur kul det är att renovera när vi har två barn? Samtidigt är det väldigt få hus vi tycker om, så det kanske är lika bra att slå till nu?

Så, min fråga till er är: ni som då har två barn, som kanske hunnit bli lite äldre, hur tänker ni? Det är ju inga större problem att ha två bebisar/småbarn i varsitt litet rum, men hur länge kommer det fungera med så små rum? Kanske för alltid, vad vet jag?? Sedan undrar jag också hur pass realistiskt det är att sonen så småningom flyttar ner en våning? Det är ju inte alltid så kul att sova på en helt annan våning är resten av familjen...

Summan av det blir nog att om vi tror det blir problem med rummen i framtiden så tycker vi det är lika bra att flytta nu, när det dykt upp ett hus vi tycker om - men vi tycker ju om vårt hus också, så behöver vi inte flytta kan vi ju bo kvar. :) Snälla, berätta hur ni tänker!

• Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??
  • Hestia

Japp, det är ett 1.5-planshus från 30-talet. Därnere finns ett rum utöver kök och vardagsrum, det är det vi idag använder som lekrum. Funkar inte som föräldrasovrum då det är i vinkel och ingen del är bred nog att rymma en dubbelsäng.
    Däruppe har vi en övre hall (avlång, men det är där vi kan dela av till ett andra minirum), det lilla sovrummet (på 4 kvm, så vi får inte in en dubbelsäng där heller), samt vårt sovrum, som nog är på 15 kvm eller så. Så egentligen onödigt stort, men det går inte att dela av pga att det endast finns ett fönster (i mitten), samt att det är genomgångsrum till badrummet på ovanvåningen. 
    Det är mycket vinklar och vrår och snedtak överallt, och supercharmigt, men svårt till mer än ett barn, känner vi. 

• SötFlöt

Vi bor precis likadant men mina tjejer delar ett litet rum. Vi kommer bo såhär tills vi väljer att bygga ut men det kommer ta år. dom är dock bara 1,5 o 3,5 år men flytta kommer inte hända. vi trivs för bra! mina tjejer leker lite överallt så dom är ju inte alltid i sitt rum menar jag. stökigt ibland kanske men dom har ju hela huset att leka i och rummet rymmer 2 sängar en rätt stor matta och en hylla. minns inte mått tyvärr

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt
    Hestia skrev 2012-10-23 20:50:53 följande:
    Japp, det är ett 1.5-planshus från 30-talet. Därnere finns ett rum utöver kök och vardagsrum, det är det vi idag använder som lekrum. Funkar inte som föräldrasovrum då det är i vinkel och ingen del är bred nog att rymma en dubbelsäng.
    Däruppe har vi en övre hall (avlång, men det är där vi kan dela av till ett andra minirum), det lilla sovrummet (på 4 kvm, så vi får inte in en dubbelsäng där heller), samt vårt sovrum, som nog är på 15 kvm eller så. Så egentligen onödigt stort, men det går inte att dela av pga att det endast finns ett fönster (i mitten), samt att det är genomgångsrum till badrummet på ovanvåningen. 
    Det är mycket vinklar och vrår och snedtak överallt, och supercharmigt, men svårt till mer än ett barn, känner vi. 

låter verkligen som mitt hus på rumsbreskrivningen haha,
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Hestia

Ja, sonen är ju aldrig på sitt rum och leker, det finns de inte plats för. Och det gör inget, han har ju sitt lekrum. Tyvärr är ju dock hans sovrum för litet för att de skall kunna dela det, det finns ungefär 1 kvm över med en säng och en garderob just nu. Vi kan tyvärr inte bygga ut heller, då vi bara får bygga på 25% av tomten, och det är redan byggt. :)

• Daimstruten
    Hestia skrev 2012-10-23 20:50:53 följande:
    Det går inte att göra nåt kreativt av lekrummet där nere så småningom? Kanske ev. göra det större genom att ta yta från nåt annat rum? Det rummet kanske i alla fall har fullhöjd så man ge barnen varsitt rum med loftsäng och skrivbord/koja/soffa under. Spånar vilt här.
  • Hestia

Jo, det rummet där nere kan de dela på - en våningssäng går in. Det går inte att göra större dock, det är kök utanför som har fast inredning som vi inte kan flytta på. Frågan är ju om de vill dela rum när de är så stora att de börjar klaga på sina små rum däruppe?
    Tack för att du försöker hjälpa till! :) 

• Daimstruten
    Hestia skrev 2012-10-23 21:39:42 följande:
    Jo, det rummet där nere kan de dela på - en våningssäng går in. Det går inte att göra större dock, det är kök utanför som har fast inredning som vi inte kan flytta på. Frågan är ju om de vill dela rum när de är så stora att de börjar klaga på sina små rum däruppe?
    Tack för att du försöker hjälpa till! :) 
    Tänkte att det kanske går att öppna upp för en till dörr.  

Såg en jättecool lösning någonstans där dom delat av ett rum och den nya väggen hade inbyggd säng nertill för ena rummet och en inbyggd säng upptill från andra rummet. Blir som en våningssäng fast en del i varje rum.
  • vargaa

Ju äldre barnet blir, desto mindre rum behöver det i regel. Ett äldre barn leker inte och drar fram leksaker på samma sätt som ett litet barn.

Vi bor också litet, just nu 80kvm men snart är nedervåningen klar och då blir et 105 kvm ca. Vi har ft ett sovrum där alla sover, och en lekhörna i anslutning till köket där leksakerna är. Vår plan är att våra barn ska sova med oss tills de själva inte vill längre (runt 4-årsåldern) och under tiden kommer de att ha sina leksaker i andra sovrummet som alltså blir lekrum. Sen kommer de få dela rum tills de har behov av egna rum - kanske runt skolstart. Jag anser att det viktigaste är att barnen har eget utrymme (när de kommer till en viss ålder) där de får vara ifred och ha sina saker ifred. Storleken på rummet är inte det viktigaste.

Vill ni flytta så gör det. Det skadar ju aldrig att ha stora sovrum om man ändå inte har ngt behov av att bo kvar i ett mindre hus. Personligen trivs vi så bra här, bor mkt billigt och har renoverat och fixat så vi tycker att det är värt att bo på mindre yta och bo kvar. Vi är inte klara ännu och jag längtar till den dagen vi inte längre måste bygga på huset på helgerna. Vill vara med min familj på ledig tid. Men det är ju en smaksak. Jag hade inte velat starta en ny renovering med två barn. Det tar för mkt av vår tid som familj.

Våra barn är 2 år vs 8 mån och vi har byggt på vårt hus sen våren 2011 - och innan vi fick barn.      

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Hestia

Tack för svaret, Vargaa! 
    Jag har motsatta tankar mot dig - jag tror att ju äldre barnen blir, desto mer tid spenderar de på sina egna rum. Just nu vill ju sonen (3.5 år) vara där vi är, och då är det perfekt att som vi ha ett lekrum precis vid köket. Fast jag vet ju inte om jag tänker rätt - därför startade jag den här tråden, för att höra hur de som har lite äldre barn tänker.
    Vi tycker otroligt mycket om vårt hus, men tänker inte försöka i det oändliga att få det att fungera, för vi inte har något emot att renovera (vi har ingen direkt brådska när vi gör det, så vi ser även det som tid att umgås med varandra - vi renoverar, sonen hjälper till där han kan och tycker det är kul, eller skruvar ihop två "lek"brädor, etc), och för att ett nytt, större hus inte skulle vara någon större ekonomisk uppoffring för oss - vi har bra inkomster och bor på ett ställe där husen inte är speciellt dyra.
    Det sagt, så vill vi ju inte heller flytta i onödan, eftersom vi just tycker så mycket om vårt hus!

Idag satte vi upp filtar där ett framtida andra barnrum skulle byggas. Det visade sig att det blir så otroligt mycket bättre än vad vi tänkt oss, och dessutom att vi på något sätt lyckats mäta eller räkna fel innan - rummen är/blir inte på 4 kvm, utan på 5.5 resp 6 kvm styck! Så nu känns valet mycket enklare - stanna, så klart. :)
    Tack för alla åsikter, allihop!! 

• Rigmor Mortis

Mina barn är 3,5 och 5,5 och ingen av dem spenderar särskilt mycket tid på det egna rummet, möjligen att femåringen kan stänga in sig där för att leka lite med Barbie ibland men båda spenderar helt klart mer tid i vardagsrummet.

Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??