• Hestia

Har vi för små barnsovrum??

Hej!

Är nu gravid med vårt andra barn, och funderar en del på barnrum. Det är nämligen så, att vi har ett rätt litet hus (110 kvm), och byggde ett litet sovrum till sonen för ett par år sedan. Det är på fyra kvadrat, med snedtak, och det får plats en säng (90 cm, vuxenstorlek), en garderob, och en minifåtölj. Inget annat går att trycka in. Han tycker väldigt mycket om sitt rum.
    Vi har också ett lekrum på ca 12 kvm i anslutning till köket på nedervåningen, och det fungerar bra att han leker där. Det är extremt sällan han drar ut leksaker till andra rum.
    Nu är det ju som sagt dags för en tvåa, och då har vi två alternativ:

1, bygga ett till sovrum, mittemot sonens. Det blir också 4 kvm med snedtak. Kvar blir en korridor in till vårt sovrum, med en öppen spis i korridoren. Det blir ju lite konstigt, men vi tänker oss att om ett par år så kanske äldsta sonen vill flytta ned till lekrummet, och så kan det yngre barnet få ta över hans rum, så kan vi riva väggen till det andra rummet igen, och låta det vara en öppen yta (allrum), såsom det är idag.

2, flytta. Vi har hittat ett hus vi är rätt förtjusta i, men som kräver massiv renovering. Vi har renoverat vårt nuvarande hus en massa, men frågan är hur kul det är att renovera när vi har två barn? Samtidigt är det väldigt få hus vi tycker om, så det kanske är lika bra att slå till nu?

Så, min fråga till er är: ni som då har två barn, som kanske hunnit bli lite äldre, hur tänker ni? Det är ju inga större problem att ha två bebisar/småbarn i varsitt litet rum, men hur länge kommer det fungera med så små rum? Kanske för alltid, vad vet jag?? Sedan undrar jag också hur pass realistiskt det är att sonen så småningom flyttar ner en våning? Det är ju inte alltid så kul att sova på en helt annan våning är resten av familjen...

Summan av det blir nog att om vi tror det blir problem med rummen i framtiden så tycker vi det är lika bra att flytta nu, när det dykt upp ett hus vi tycker om - men vi tycker ju om vårt hus också, så behöver vi inte flytta kan vi ju bo kvar. :) Snälla, berätta hur ni tänker!

• Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??
  • Hestia

Hade vi haft två sovrum, där barnsovrummet var stort nog för barnen att dela på, hade det också gått bra, men det är inte en chans att vi får in två sängar på 4 kvm, tyvärr. 
    Sedan är det det med att flytta som höggravid, ja. :/ Om allt går sm vi vill så kommer vi kunna ha båda husen parallellt i ett par tre månader, så kan vi renovera sovrummet i det "nya" huset, och flytta in efter det. Och det är nog ungefär precis vid beräknad förlossning. :D Men vi har släkten i närheten som kan hjälpa till med flytten, och efter att sovrummen är renoverade räknar vi med att ta en paus i renoverandet och ta upp det när vi känner för det - det är inget akut renoveringsbehov, mer att vi vill ha det såsom vi vill ha det (det är ett 70-talshus som i stort är orenoverat, men det går ju att leva med det med). :) 

• Lena

Ni har ändå 10-15år på er innan det blir ett problem.

• Hestia

Lena - tror du det är så lång tid? Då kommer ju saken i ett annat läge. Jag har tänkt kanske fem, då är äldsta sonen 9 år gammal.

• Angels
    Hestia skrev 2012-10-21 16:35:31 följande:
    Lena - tror du det är så lång tid? Då kommer ju saken i ett annat läge. Jag har tänkt kanske fem, då är äldsta sonen 9 år gammal.
    Beror nog på hur barnen är. Om det gäller två söner så är det säkert lättare än om det är en son och en dotter som ska dela rum långt upp i åldrarna.

Min sambos två äldsta delar rum hos sin mamma. De är 12 och 16 år gamla. Kan säga att jag själv hade inte varit road över att dela rum med ett 4 år yngre syskon när jag var 16 år, men alla är ju faktiskt olika och finns det inga alternativ, så är det ju förstås lättare också.

Skulle dock inte tro det är några större problem med att dela rum till dess er son är 10-12 år i alla fall.
  • Lena
    Hestia skrev 2012-10-21 16:35:31 följande:
    Men då kan han flytta ner och 12kvm räcker gott för honom. Småsyskonet kan då ju få ett litet sovrum och en lekplats där uppe.
  • Hestia
    Lena skrev 2012-10-21 20:18:05 följande:
    Men då kan han flytta ner och 12kvm räcker gott för honom. Småsyskonet kan då ju få ett litet sovrum och en lekplats där uppe.
    Ja, det är det som är det första alternativet om vi stannar i detta hus. Så du tror det kan fungera då? Låter trevligt! :)
  • Ms H

Finns det nån möjlighet att bygga loftsäng i de små rummen?

• Hestia
    Ms H skrev 2012-10-21 20:36:19 följande:
    Finns det nån möjlighet att bygga loftsäng i de små rummen?
    Tyvärr inte, då de enda ställena som är långa nog att sätta sängar är längst in vid snedtaket.
  • Daimstruten

TS, vad är det för typ av hus ni har? Ett 1,5 planshus? Försökte få en mental bild av planlösningen då jag gillar att trixa med såna men det gick inte så bra.  Har själv ett 1,5 planshus på 115 kvm. Vi har två stora sovrum uppe till barnen och själva har vi tagit det mindre sovrummet på nedervåningen eftersom vi inte behöver så mycket yta eftersom vi bara sover där. 110 kvm kan vara fullt tillräckligt för att ge alla hyggligt med yta med det förutsätter att planlösningen är bra eftersom kvm är begränsade. Våra barn är 5 och 7 år. 

Tror det där med ett lekrum funkar bra tills äldsta barnet blir ungefär 6-7 år och vill ha hemma egna kompisar som han/hon vill leka med själv utan att bli störd av det mindre syskonet. 

Svar på tråden Har vi för små barnsovrum??