• Dang it

Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?

Jag och min familj har hjälpt till med en häst ett litet tag nu, då ägaren skadat sig och läkeprocessen dragit ut på tiden. Det är en halvblodstravare, valack på 15 år.

Han har en förmåga att klia sig extra mycket då han sätter vinterpälsen, och för ca 2 veckor sen upptäckte vi en morgon att en böld han haft på svansroten spruckit. Självklart tog vi hand om det, veterinär kom också och kollade, spolade ur och gav vidare instruktioner om vidare skötsel.

Vi har sedan dess tagit hand om såret. tömt det, sköljt ur och hela alltet. Såret börjar se mycket bättre ut och har slutat vätska.

Men så för någon vecka sen kunde vi konstatera att hästen inte betedde sig som han brukar. Han åt heller inte lika mycket som han brukar, och det har morgon/kvällspersonalen också vittnat om. Men nu de senaste dagarna har han börjat bete sig som om han är en misshandlad häst. Har aldrig hänt innan! Han har heller inte varit med om något traumatiskt (förutom att behöva stå ut när vi ska fixa såret), i övrigt.

Jag börjar fundera på om han har någon infektions i kroppen som gör att han blir personlighetsförändrad. Ingen i stallet tycker han beter sig som han brukar.

Jag tycker mig ha läst att hästar kan bli personlighetsförändrade av infektioner i kroppen. Så det är nu min fråga till de som är lite mer kunniga om hästar. Själva är vi inte så kunniga, och det vet ägaren om, men ägaren har heller inte haft möjlighet att ta sig ner till stallet och se sin häst på väldigt länge.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?
  • EmmaT

Jag vet att hästar kan få förändrat allmän tillstånd när de sätter och fäller päls (har själv häst) men det kanske inte är det du menar. Sen kanske han helt enkelt har tröttnat på sår rengöringen eftersom det är obehagligt och börjat förknippa det med obehag när ni tex ska gå in till honom i boxen. Men just det här med att han inte äter lika bra är ju något man ska ta på allvar. Om du är osäker ring veterinären igen tycker jag.

• EmmaT

Och sen undrar man ju på vilket sätt han har förändrats? Vad gör han nu som han inte gjorde tidigare?

• Suedehead

Jag håller med Emma T. Om han skyggar för beröring så har han förmodligen ont

• Suedehead

Även försämrad aptit kan ju ha med infektionen att göra. Jag skulle kontakta veterinären igen!

• En till mamma

har varit med om att hästar förändras när de haft borelia, men det brukar ta mycket längre tid innan man märker det..

• EmmaT

Ja det kan ju vara flera orsaker! Tycker att hon ska kalla dit veterinären. Speciellt om det var en vecka sedan han började äta dåligt.

• Dang it

Han skyggar inte så mycket längre, det går att borsta precis ovanför svansen. Jag har känt ordentligt kring, och det verkar inte vara ömt nu.

Han är förändrad som att han innan var pigg och glad, lite stirrig men ändå så man kunde hantera honom. Nu vill han inte bli infångad i hagen, står bara och glor på en eller undviker att bli fångad. Så fort man kommer fram så går han, det gjorde han inte innan. Idag när vi skulle ta in tog vi med en liten muta, men han stod bara 6 meter ifrån och bara tittade på oss. Det tog ett bra tag innan han kom fram, men han var inte så pigg på kornkrosset heller.

Han är inte direkt dåligt, men han äter mindre än vad han gjort innan. Vanligtvis kastar han sig över allt han får att äta, men nu får han en portion hösilage och äter upp 3/4 kanske. Frukosten imorse hade han inte brytt sig om, vilket är första gången vi sett det.

Dock nämnde ägaren att han brukar få B-vitamin på hösten av just den anledningen att han blir slö. Men jag upplever honom som mer än slö, han beter sig som om han inte VILL hanteras av någon. Inte ens de han är van vid sen innan vi kom.

Ska försöka prata med ägaren som är lite knepig. Anledningen till att han inte får B-vitamin nu är att ägaren inte kunnat ta sig iväg för att handla det. Jag funderar på varför ägaren inte fixar så någon annan fixar det då? Ska se om ägaren anser att vi behöver ta dit veterinär igen. Vi tar ju bara hand om hästen mest för att ingen annan gör det annars, vi betalar inget, utan det gör ju ägaren. Så att ringa veterinär och låta henne stå för kostnaden för något vi inte ens pratat om på allvar tror jag är dumt. Men jag ska se vad hon säger.

• EmmaT

att han bara står och tittar och inte vill bli infångad kan mkt väl ha att göra med att han inte vill att ni ska hålla på med rengöring av såret, min häst är rolig på det sättet...när han har haft viloperioder och inte behövt anstränga sig så kommer han gladeligen, nästan springer fram till en i hagen..som att han vet att han inte ska behöva göra något jobbigt :) Om han inte har blivit så tjurig, sparkas..lägger öronen bakåt så tror jag inte att det behöver oroa dig så mkt för just den biten. Sen om han fortfarande har ont från såret kan ju göra honom lite nedstämd.

Men...att han inte äter som han ska är inte ett bra tecken, tycker att det är så tråkigt med människor som skaffar djur och så tar det inte ansvar för dom ordentligt. Hade det varit min häst hade jag ringt veterinären utan att tveka. Om ägaren nu vet att hästen mår bra av b-vitamin vid pälssättningen så kan det väl inte vara så svårt att be tex dig att åka och köpa det. Jag har varit i en liknande situation förut med en hästägaren men det hela slutade med att jag stod inte ut med att hästen inte blev ordentligt omskött så jag betalade för veterinärvård och hovslagare.

Tur att hästen har dig, så att någon bryr sig om honom.

• Pallas

Vad är det för böld han haft? Min häst har en fistelgång i svansen och veterinären sade att den kan ha uppstått av en skelettskada och att något där inne försöker leta sig ut. Om den blir infekterad måste vi komma in på en gång och röntga, eftersom en infektions kan sprida sig upp längs ryggraden på hästen.

Vill ju inte måla fan på väggen, men är infektionen helt säkert borta, eller kan den ha flyttat sig? 

• Dang it

Suck... Något var galet med hästen i alla fall. Han sprang ner min man vid intaget i förrgår, så nu var den rätt loja ägaren tvungen att reagera. Idag var veterinären där (det hade blivit för dyrt att ta dit vet. igår enligt ägaren), och det har konstaterats en infektion i svansen... Såklart... Hästen är rädd, skyggar för allt och alla och det är SÅ SYND om honom! Mår så dåligt. Och inte ett ord från ägaren att hennes häst sprungit över min man som skadade sig rätt ordentligt....

Men som sagt, infektion i svansen, så han måste in på operation, men när det blir vette gudarna:(

• Pallas

Usch vad tråkigt, hoppas din man mår bra efter omständigheterna. Det är ju farliga djur vi leker med....

Bra att ägaren tog ut vet. Rekommenderar klinikbesök å det snaraste. De flesta (alla?) försäkringar har en självriskperiod på 50-90 dagar, så sök operation direkt så slipper ägaren en till självrisk. Undersöker/behandlar man inte på en gång kan det leda till svansamputation, sa min veterinär. Det vill man INTE!

• Marina80

Hästar kan ändra beteende när dom har ont. De blir oftast tjuriga, sura och tappar aptiten.

När hästen inte har ont längre blir den säkert sitt gamla jag igen. Vad skönt att den har er i alla fall.

Hoppas att din man mår bra. Det är inte roligt att bli översprungen av 600 kg häst. 

• Dang it

Min man mår sisodär. Hjärnskakning och muskelfästen av i en hand. Dock kunde det gått värre. Tack och lov såg inte våra barn som var med vad som hände. De såg bara en häst komma kutande utan någon ledare.

Ägaren har inte ens berättat för oss personligen vad som var fel med hästen (vi fick veta av stallchefen som vi sprang på när vi var där nu efter olyckan), dock träffade vi ägaren den eftermiddagen, men inte ett ord om någon plan eller något. Jag frågade heller inte, är rätt irriterad på ägarens nonchalanta attityd då denna häst har sprungit över i princip alla i stallet någon gång, och ingen vill kännas vid att ta in hästen just pga den risken.

Dagen efter olyckan med min man hänt så hittades hästen med grimskaftet på i hagen. Av att döma hur grimskaftet såg ut hade han haft det på hela dagen. Det visade sig att han slitit sig på vägen till hagen och hon som tog ut hade inte fått tag i honom igen. Även en annan hade försökt få tag i honom, men då hade hästen visat på vilja att springa över den personen också.

Men som sagt, vi fick veta att hästen hade en infektion. Och idag, fick jag se att ägarens son skrivit på Facebook "Vi hörs", och taggat Strömsholm. Och sen hade han skrivit hur bra och fint allt hade gått, hur fel alla hade haft om hur hästen egentligen mådde osv... Så irriterande. Men nu är hästen på Strömsholm över helgen i alla fall. Känns så skönt!

• Marina80
    Dang it skrev 2012-10-26 15:16:19 följande:
    Min man mår sisodär. Hjärnskakning och muskelfästen av i en hand. Dock kunde det gått värre. Tack och lov såg inte våra barn som var med vad som hände. De såg bara en häst komma kutande utan någon ledare. Ägaren har inte ens berättat för oss personligen vad som var fel med hästen (vi fick veta av stallchefen som vi sprang på när vi var där nu efter olyckan), dock träffade vi ägaren den eftermiddagen, men inte ett ord om någon plan eller något. Jag frågade heller inte, är rätt irriterad på ägarens nonchalanta attityd då denna häst har sprungit över i princip alla i stallet någon gång, och ingen vill kännas vid att ta in hästen just pga den risken. Dagen efter olyckan med min man hänt så hittades hästen med grimskaftet på i hagen. Av att döma hur grimskaftet såg ut hade han haft det på hela dagen. Det visade sig att han slitit sig på vägen till hagen och hon som tog ut hade inte fått tag i honom igen. Även en annan hade försökt få tag i honom, men då hade hästen visat på vilja att springa över den personen också. Men som sagt, vi fick veta att hästen hade en infektion. Och idag, fick jag se att ägarens son skrivit på Facebook "Vi hörs", och taggat Strömsholm. Och sen hade han skrivit hur bra och fint allt hade gått, hur fel alla hade haft om hur hästen egentligen mådde osv... Så irriterande. Men nu är hästen på Strömsholm över helgen i alla fall. Känns så skönt!

Tur att det gick så pass bra ändå. Tänk att det finns människor till allt. Synd om er och hästen.
Svar på tråden Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?