Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?
Jag och min familj har hjälpt till med en häst ett litet tag nu, då ägaren skadat sig och läkeprocessen dragit ut på tiden. Det är en halvblodstravare, valack på 15 år.
Han har en förmåga att klia sig extra mycket då han sätter vinterpälsen, och för ca 2 veckor sen upptäckte vi en morgon att en böld han haft på svansroten spruckit. Självklart tog vi hand om det, veterinär kom också och kollade, spolade ur och gav vidare instruktioner om vidare skötsel.
Vi har sedan dess tagit hand om såret. tömt det, sköljt ur och hela alltet. Såret börjar se mycket bättre ut och har slutat vätska.
Men så för någon vecka sen kunde vi konstatera att hästen inte betedde sig som han brukar. Han åt heller inte lika mycket som han brukar, och det har morgon/kvällspersonalen också vittnat om. Men nu de senaste dagarna har han börjat bete sig som om han är en misshandlad häst. Har aldrig hänt innan! Han har heller inte varit med om något traumatiskt (förutom att behöva stå ut när vi ska fixa såret), i övrigt.
Jag börjar fundera på om han har någon infektions i kroppen som gör att han blir personlighetsförändrad. Ingen i stallet tycker han beter sig som han brukar.
Jag tycker mig ha läst att hästar kan bli personlighetsförändrade av infektioner i kroppen. Så det är nu min fråga till de som är lite mer kunniga om hästar. Själva är vi inte så kunniga, och det vet ägaren om, men ägaren har heller inte haft möjlighet att ta sig ner till stallet och se sin häst på väldigt länge.
Vad tror ni?