Inlägg från: EmmaT |Visa alla inlägg
  • EmmaT

Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?

Jag vet att hästar kan få förändrat allmän tillstånd när de sätter och fäller päls (har själv häst) men det kanske inte är det du menar. Sen kanske han helt enkelt har tröttnat på sår rengöringen eftersom det är obehagligt och börjat förknippa det med obehag när ni tex ska gå in till honom i boxen. Men just det här med att han inte äter lika bra är ju något man ska ta på allvar. Om du är osäker ring veterinären igen tycker jag.

• EmmaT

Och sen undrar man ju på vilket sätt han har förändrats? Vad gör han nu som han inte gjorde tidigare?

• EmmaT

Ja det kan ju vara flera orsaker! Tycker att hon ska kalla dit veterinären. Speciellt om det var en vecka sedan han började äta dåligt.

• EmmaT

att han bara står och tittar och inte vill bli infångad kan mkt väl ha att göra med att han inte vill att ni ska hålla på med rengöring av såret, min häst är rolig på det sättet...när han har haft viloperioder och inte behövt anstränga sig så kommer han gladeligen, nästan springer fram till en i hagen..som att han vet att han inte ska behöva göra något jobbigt :) Om han inte har blivit så tjurig, sparkas..lägger öronen bakåt så tror jag inte att det behöver oroa dig så mkt för just den biten. Sen om han fortfarande har ont från såret kan ju göra honom lite nedstämd.

Men...att han inte äter som han ska är inte ett bra tecken, tycker att det är så tråkigt med människor som skaffar djur och så tar det inte ansvar för dom ordentligt. Hade det varit min häst hade jag ringt veterinären utan att tveka. Om ägaren nu vet att hästen mår bra av b-vitamin vid pälssättningen så kan det väl inte vara så svårt att be tex dig att åka och köpa det. Jag har varit i en liknande situation förut med en hästägaren men det hela slutade med att jag stod inte ut med att hästen inte blev ordentligt omskött så jag betalade för veterinärvård och hovslagare.

Tur att hästen har dig, så att någon bryr sig om honom.

Svar på tråden Kan hästar bli personlighetsförändrade efter infektion?