• MildaMakaroner

Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.

jag har en tanke...

vad tycker ni?
    Min dotter är 10år gammal. Och i hennes klass är det väldigt vanligt att barnen går med smink till skolan.
    Vilket jag själv tycker är hemskt. Och alldeles för tidigt för det.
    MEN jag har sagt att det är ok att hon sätter på sig smink vid speciella tillfällen. (inte skoltid)
    Men till ex på discon.

Hade denna diskussion med min mamma härom dagen. och hon tyckte att en 10åring ABSOLUT INTE skulle ha smink oavsett....

Då sa jag att oavsett mina tankar om detta så måste man ju anpassa reglerna efter hur samhället ser ut, och hur hennes kompisar har det hemma.

Jag vill inte att mitt barn ska bli mobbad för något som hennes mamma har sagt eller gjort-

detta handlar ju också om att visst sätta barnens bästa i första hand men också kunna tänja på reglerna och jämföra sig med dom andra föräldrarna.

hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.
  • hellokill3r

Man får ju kompromissa, kanske kan du köpa ett läppglans/balsam hon får använda men skippa att ge henne ett helt sminkkit, om du förstår vad jag menar.

• MildaMakaroner
    hellokill3r skrev 2012-10-22 06:41:18 följande:
    Man får ju kompromissa, kanske kan du köpa ett läppglans/balsam hon får använda men skippa att ge henne ett helt sminkkit, om du förstår vad jag menar.
    tyvärr fick hon en hel sminkväska av bok klubben =) men jag förstår vad du menar =)
  • Boel1

Min tioåring får inte ha smink någon gång. Hon får pikar för det, fast hon inte är ensam om att inte få använda smink på disco. Men jag tänker inte ge mig, jag tycker det är alldeles för tidigt att börja använda smink när man är 10 år!

• Miew

Min dotter som är 8 får använda lite smink på discon. Det har hon gort länge. Tycker inte tat det är något fel med det, det gjorde jag med i hennes ålder. Nagellack har hon också ibland när hon vill. Hon gillar att det matchar kläderna.

• Tom Araya
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 06:30:04 följande:
    jag har en tanke...

vad tycker ni?
    Min dotter är 10år gammal. Och i hennes klass är det väldigt vanligt att barnen går med smink till skolan.
    Vilket jag själv tycker är hemskt. Och alldeles för tidigt för det.
    MEN jag har sagt att det är ok att hon sätter på sig smink vid speciella tillfällen. (inte skoltid)
    Men till ex på discon.

Hade denna diskussion med min mamma härom dagen. och hon tyckte att en 10åring ABSOLUT INTE skulle ha smink oavsett....

Då sa jag att oavsett mina tankar om detta så måste man ju anpassa reglerna efter hur samhället ser ut, och hur hennes kompisar har det hemma.

Jag vill inte att mitt barn ska bli mobbad för något som hennes mamma har sagt eller gjort-

detta handlar ju också om att visst sätta barnens bästa i första hand men också kunna tänja på reglerna och jämföra sig med dom andra föräldrarna.

hur ser ni på detta?
    Till viss del tycker jag man ska stå emot all förändring och modernisering som inte medför något gott.
    Man ska tänka efter och använda sunt förnuft istället för att bara hänga på vad andra gör.
    Samtidigt är det ju så att allt inte var bättre förr och vissa saker blir bättre, det vill man väl dra nytta och ha glädje av.

Jag lägger mig inte i vad exakt TS gör i just detta fall men du kan ju alltid fråga din mamma om vad hon tyckt om att fostras enligt den modell som gällde när hennes föräldrar var barn.
  • MildaMakaroner

Det handlar ju inte om att ge exakt det andra ger. Utan att inte ta allt för allvarligt på vissa saker:) jag hade ju inte låtit en 3 åring få en egen iPhone eller iPad bara för att att andra gör det . Men så länge det inte skadar mitt barn så tycker jag att det kan bara bra att kompromissa om vissa saker:)
    Samma gäller modet på barn. Även om jag personligen tycker att onepiece är det fulaste som finns så fick min dotter det i julklapp ...

• MildaMakaroner

Och jag hänger inte på vad andra människor gör och säger till sina barn heller. Jag har hört att jag kan vara löjlig för att jag reagerar kraftigt när Mina barn inte respekterar sina föräldrar eller andra barn eller vuxna. Eller svär (låter hemskt). Och att jag sätter ner foten när ett beteende inte är korrekt enligt mig och barnen får stå för sina handlingar . Det viktigaste ÄR att lära dom att handlingar ger konsekvenser både goda och dåliga:)

• Tom Araya
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 07:36:53 följande:
    Det handlar ju inte om att ge exakt det andra ger. Utan att inte ta allt för allvarligt på vissa saker:) jag hade ju inte låtit en 3 åring få en egen iPhone eller iPad bara för att att andra gör det . Men så länge det inte skadar mitt barn så tycker jag att det kan bara bra att kompromissa om vissa saker:)
    Samma gäller modet på barn. Även om jag personligen tycker att onepiece är det fulaste som finns så fick min dotter det i julklapp ...
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 07:40:33 följande:
    Och jag hänger inte på vad andra människor gör och säger till sina barn heller. Jag har hört att jag kan vara löjlig för att jag reagerar kraftigt när Mina barn inte respekterar sina föräldrar eller andra barn eller vuxna. Eller svär (låter hemskt). Och att jag sätter ner foten när ett beteende inte är korrekt enligt mig och barnen får stå för sina handlingar . Det viktigaste ÄR att lära dom att handlingar ger konsekvenser både goda och dåliga:)
    Jag tycker det verkar som att du är en mamma som använder insidan av huvudet, vilket dina barn kan vara tacksamma för. Solig

• Anna74a

Jag har just fått barn och tänker att man får nog vara inställd på att anpassa uppfostran efter tidsandan.
    Jag skulle förmodligen ha låtit en dotter att ha lite smink på sig på ett disco.
    Men inte dagligen.
    Vissa principer kommer jag aldrig att rucka på såsom att lära barnet empati och respekt. Det är tidlöst.

Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.