• MildaMakaroner

Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.

jag har en tanke...

vad tycker ni?
    Min dotter är 10år gammal. Och i hennes klass är det väldigt vanligt att barnen går med smink till skolan.
    Vilket jag själv tycker är hemskt. Och alldeles för tidigt för det.
    MEN jag har sagt att det är ok att hon sätter på sig smink vid speciella tillfällen. (inte skoltid)
    Men till ex på discon.

Hade denna diskussion med min mamma härom dagen. och hon tyckte att en 10åring ABSOLUT INTE skulle ha smink oavsett....

Då sa jag att oavsett mina tankar om detta så måste man ju anpassa reglerna efter hur samhället ser ut, och hur hennes kompisar har det hemma.

Jag vill inte att mitt barn ska bli mobbad för något som hennes mamma har sagt eller gjort-

detta handlar ju också om att visst sätta barnens bästa i första hand men också kunna tänja på reglerna och jämföra sig med dom andra föräldrarna.

hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.
  • Veritaslux

Har du pratat med de andra föräldrarna? En spontan tanke är att de kanske inte vet att deras döttrar sminkar sig i den utsträckning de gör? Inte helt omöjligt att en del sminkar sig i smyg...

Jag vikarierade på en skola för ett tag sedan då det blev på modet i årskurs 5-6 att ha behå med synliga axelband under linnen med smala axelband.. Frågan lyftes på ett föräldramöte då det kom fram ett en del tjejer kände press att visa behån (när de kanske knappt hade bröst eller behå) och det visade sig att flera föräldrar inte kände till detta. Döttrarna gick till skolan i en tjockare tröja som de tog av sig av sig i skolan. Så man kom gemensamt fram till en klädpolicy samt att man startade tjejgrupper där man diskuterade värderingar, genus etc...

Om inte annat, kanske värt att ta upp frågan med skolan/andra föräldrar. Förbud är inte bra, men man kan kanske ha en diskussion och så visar det sig att det finns andra tjejer som egentligen inte vill sminka sig, men känner sig pressade och tycker det är skönt att frågan tas upp!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • MildaMakaroner
    Veritaslux skrev 2012-10-22 10:22:56 följande:
    Har du pratat med de andra föräldrarna? En spontan tanke är att de kanske inte vet att deras döttrar sminkar sig i den utsträckning de gör? Inte helt omöjligt att en del sminkar sig i smyg...

Jag vikarierade på en skola för ett tag sedan då det blev på modet i årskurs 5-6 att ha behå med synliga axelband under linnen med smala axelband.. Frågan lyftes på ett föräldramöte då det kom fram ett en del tjejer kände press att visa behån (när de kanske knappt hade bröst eller behå) och det visade sig att flera föräldrar inte kände till detta. Döttrarna gick till skolan i en tjockare tröja som de tog av sig av sig i skolan. Så man kom gemensamt fram till en klädpolicy samt att man startade tjejgrupper där man diskuterade värderingar, genus etc...

Om inte annat, kanske värt att ta upp frågan med skolan/andra föräldrar. Förbud är inte bra, men man kan kanske ha en diskussion och så visar det sig att det finns andra tjejer som egentligen inte vill sminka sig, men känner sig pressade och tycker det är skönt att frågan tas upp!
    ja det kanske hade varit något, men jag vet ju en del av deras föräldrar och de tror jag faktiskt tillåter smink, tyvärr..
    en annan jag känner har en 8åring som sminkar sig värre en vuxen. världen är så otroligt vriden.
  • Duckan

Jättesvårt att säga vad som är rätt eller fel tycker jag. När jag var 12 år var det 80-tal och vi tjejer hade smink fasiken ända upp till ögonbrynen i regnbågens alla färger. Idag undrar jag hur våra föräldrar kunde tillåta det?! Så om min tioåring vill ha lite läppglans och kanske mascara på skoldiskot känns det okej i jämförelse. Nu är dottern bara fem, men om jag känner henne rätt kommer vi att ha dessa diskussioner snart.

• Veritaslux
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 12:33:30 följande:
    ja det kanske hade varit något, men jag vet ju en del av deras föräldrar och de tror jag faktiskt tillåter smink, tyvärr..
    en annan jag känner har en 8åring som sminkar sig värre en vuxen. världen är så otroligt vriden.
    Trist om det är så. Men jag skulle nog ändå försöka lyfta frågan. Lär bli svårt att övertyga de som tycker det är okej med hårdsminkade 8-åringar men en och annan vacklande förälder kanske går att i alla fall diskutera med. Och jag tror faktiskt att det finns tjejer som inte själva tycker det är jättekul att stå och sminka sig varje dag men känner sig pressade. Argumenten emot finns det gott om, kanske prata med skolan? I mellanstadiet brukar man ha någon form av livskunskap då man pratar om pubertet osv (i bland tillsammans med skolsköterskan) och att det här kan vara en fråga att ta upp.

• Veritaslux
    Duckan skrev 2012-10-22 12:38:53 följande:
    Jättesvårt att säga vad som är rätt eller fel tycker jag. När jag var 12 år var det 80-tal och vi tjejer hade smink fasiken ända upp till ögonbrynen i regnbågens alla färger. Idag undrar jag hur våra föräldrar kunde tillåta det?! Så om min tioåring vill ha lite läppglans och kanske mascara på skoldiskot känns det okej i jämförelse. Nu är dottern bara fem, men om jag känner henne rätt kommer vi att ha dessa diskussioner snart.
    Jag var precis på väg att komma in på hur jag själv hade det (och känner delvis igen mig i din beskrivning) Men jag tycker:

1. Det är stor skillnad på att vara 10 och 12. Mellanstadieåldern är en tid då tjejer börjar komma in i puberteten och vill pröva på vuxna attribut, ja. Men det är skillnad på att gå i fyran och sexan om man ser generellt till barns utveckling och mognad.
    2. Jag tycker också det är stor skillnad på att sminka sig till vardags och att gå på disco med smink.

Jag minns att jag själv började använda smink på fester och disco när jag var 11. Det handlade om att låna mammas ögonskugga och lite läppglans. Sedan blev det mer och mer. I högstadiet sminkade sig de flesta varje dag. Och även där blev det mer och mer av både ögonskugga och hårspray (ljuva 80-tal)

Ser jag en hårdsminkad 14-åring höjer jag inte på ögonbrynen. Det hör liksom till, och jag minns hur jag själv såg ut och vad jag tyckte var snyggt i den åldern... . Men jag blir beklämd när jag hör att en 10 eller 8-åring sminkar sig. De är barn i mina ögon. De behöver inte låna de vuxna attributen. Och de ska verkligen inte känna sig tvingade att göra det. Vilket jag tror en del gör...
  • Duckan

VeritasLux, vi började också med smink i större utsträckning kring 11 år, men barn idag blir ju stora så fort känns det som. När jag var 10 år lekte jag med dockor, gör de det idag? Jag hoppas det, men det känns inte så.

• Samir

Jag tycker inte man ska se det som regler, "du får inte sminka dig", utan i så fall mer som "jag vill inte lägga pengar på att köpa smink åt dig". 

Men det är hemskt hur företagen exploaterar barnen. Det är egentligen hemskt hur de exploaterar oss också, men barn har extra svårt att värja sig mot intressen som vill få dem att konsumera deras produkter. Alla dessa budskap om hur man ska vara och se ut. 

Här får man komma ihåg att barn blivit ett offer för marknaden eftersom barn de facto har medel att konsumera för. Föräldrar köper de varor som företagen säger att barnen vill ha. Det är klart att föräldrar har ett ansvar här att inte släppa på sina pengar hur som helst. Istället prioritera annat, gå ner i arbetstid eller lägga pengarna på sådant som faktiskt tillfredsställer behov, utvecklar....

Det allra viktigaste är såklart att bygga upp en självkänsla hos barnen. Föräldrar kan såklart inte själva agera som modeslavar om de inte vill att barnen ska vara det. De måste se barnens behov och således lära barnen att se sina egna behov. Lära vad som är viktigt, att känna sig själv, vara självständig, ha integritet, tänka fritt, fatta egna ansvarsfulla val.  

• Elvis Mamma

Väldigt svår fråga, speciellt nu när man själv fått en dotter, hon är dock bara bebis än men jag vill inte att hon ska sminka sig för tidigt å det jag hålla på men svår fråga som sagt, jag fick börja sminka mig när jag gick i klass 6, då var min mamma noga med att lära mig hur man gjorde å sa att ska du sminka så ska det se vettigt ut

• Majsan70

Smink används inte alls i den åldern. Jo om det är maskerad kanske. Blir de mobbade så hittar mobbarna på en anledning oavsett om det är så att de bestämt sig för att mobba.

Jag har lärt mina barn att  vara starka o stå på sig o strunta i vad andra tycker o tänker. Därför klär de sig och agerar utefter sig själva o vad de vill. SKÖNT!

• Tom Araya
    Samir skrev 2012-10-22 13:21:55 följande:
    Jag tycker inte man ska se det som regler, "du får inte sminka dig", utan i så fall mer som "jag vill inte lägga pengar på att köpa smink åt dig". 

Men det är hemskt hur företagen exploaterar barnen. Det är egentligen hemskt hur de exploaterar oss också, men barn har extra svårt att värja sig mot intressen som vill få dem att konsumera deras produkter. Alla dessa budskap om hur man ska vara och se ut. 

Här får man komma ihåg att barn blivit ett offer för marknaden eftersom barn de facto har medel att konsumera för. Föräldrar köper de varor som företagen säger att barnen vill ha. Det är klart att föräldrar har ett ansvar här att inte släppa på sina pengar hur som helst. Istället prioritera annat, gå ner i arbetstid eller lägga pengarna på sådant som faktiskt tillfredsställer behov, utvecklar....

Det allra viktigaste är såklart att bygga upp en självkänsla hos barnen. Föräldrar kan såklart inte själva agera som modeslavar om de inte vill att barnen ska vara det. De måste se barnens behov och således lära barnen att se sina egna behov. Lära vad som är viktigt, att känna sig själv, vara självständig, ha integritet, tänka fritt, fatta egna ansvarsfulla val.  
Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.