Hjälp från samhället att köpa större hus?
Hej. Eftersom jag skriver på FL så räknar jag med påhopp. Men hoppas det finns någon som kan komma med tips? Jag har tre barn, två bor med sin pappa så dom kommer varannan vecka. Min nya och jag har ett gemensamt barn. Jag är kroppsligt sjuk så kan inte arbeta, nyligen gjort en arbetsutreding där arbetsförmågan var 1 timme/dag. Försäkringskassan sjukskriver inte ens cancer sjuka idag, så sjukskrivning får jag inte. Försäkringskassan beviljar heller inte sjukersättning som man har rätt till vid nedsatt arbetsförmåga. Min sambo jobbar och får ut ca 18500:- rent. Jag går nu på akassa som snart tar slut får ut ca 8500-9000 rent. Eftersom vi "tjänar" för mycket får vi inte bostadsbidrag. Trots att vi har tre barn i bostaden. Vi köpte hus på 133 kvadrat i juni, nu lär vi sälja eftersom vi inte får pengar över till kläder till oss vuxna. Vi har två våningar vilket inte fungerar med min sjukdom. Då pappan har vårdnaden om mina två tidigare barn, räknas det bara som jag har ett barn. Dyrare förskoleavgift på vår ettårig som bor med oss. Jag måste betala underhåll till mina två tidigare barn, men har anstånd då jag har för lite pengar. Kruxet är att jag först betalar för dem till pappan, sedan kostar dem mat, kläder, husrum mm när de kommer och har umgänge. Det är mina barn sedan tidigare förhållande och jag älskar dem, men det kostar oss skjortan att lägga ut pengar för två extra barn när vi inte kan få hjälp eller ersättning. Hade jag haft gemensam eller ensam vårdnad om dem, hade vi kunna få barnbidrag och bostadsbidrag för dem. Problemet är att vi behöver två bilar för att det är jag som umgängesföräldern som ansvarar för att hämta och lämna barnen. Det går inte att bussa! Det kostar oss med två bilar... Nu letar vi nytt hus, med ett plan. Tyvärr i den kommun vi bor finns det inga billigare en plan hus under 2 miljoners klassen. Med min sjukdom klarar jag inte övervåningen. Flyttar vi till annan kommun, blir det ännu dyrare med resor att hämta och lämna mina barn från det tidigare förhållandet. Dit jag vill komma... Vet någon hur man gör? De som har många barn och dålig ekonomi, finns det något stöd så man ska kunna klara sig? Hos sociala får vi ingen hjälp, de säger att vi ska sälja båda bilarna, sälja huset, sedan ska mim sambo försörja oss, så när vi kommit ner till kris nivå då först kan de hjälpa oss....