• Läkerol

Hjälp från samhället att köpa större hus?

Hej. Eftersom jag skriver på FL så räknar jag med påhopp. Men hoppas det finns någon som kan komma med tips? Jag har tre barn, två bor med sin pappa så dom kommer varannan vecka. Min nya och jag har ett gemensamt barn. Jag är kroppsligt sjuk så kan inte arbeta, nyligen gjort en arbetsutreding där arbetsförmågan var 1 timme/dag. Försäkringskassan sjukskriver inte ens cancer sjuka idag, så sjukskrivning får jag inte. Försäkringskassan beviljar heller inte sjukersättning som man har rätt till vid nedsatt arbetsförmåga. Min sambo jobbar och får ut ca 18500:- rent. Jag går nu på akassa som snart tar slut får ut ca 8500-9000 rent. Eftersom vi "tjänar" för mycket får vi inte bostadsbidrag. Trots att vi har tre barn i bostaden. Vi köpte hus på 133 kvadrat i juni, nu lär vi sälja eftersom vi inte får pengar över till kläder till oss vuxna. Vi har två våningar vilket inte fungerar med min sjukdom. Då pappan har vårdnaden om mina två tidigare barn, räknas det bara som jag har ett barn. Dyrare förskoleavgift på vår ettårig som bor med oss. Jag måste betala underhåll till mina två tidigare barn, men har anstånd då jag har för lite pengar. Kruxet är att jag först betalar för dem till pappan, sedan kostar dem mat, kläder, husrum mm när de kommer och har umgänge. Det är mina barn sedan tidigare förhållande och jag älskar dem, men det kostar oss skjortan att lägga ut pengar för två extra barn när vi inte kan få hjälp eller ersättning. Hade jag haft gemensam eller ensam vårdnad om dem, hade vi kunna få barnbidrag och bostadsbidrag för dem. Problemet är att vi behöver två bilar för att det är jag som umgängesföräldern som ansvarar för att hämta och lämna barnen. Det går inte att bussa! Det kostar oss med två bilar... Nu letar vi nytt hus, med ett plan. Tyvärr i den kommun vi bor finns det inga billigare en plan hus under 2 miljoners klassen. Med min sjukdom klarar jag inte övervåningen. Flyttar vi till annan kommun, blir det ännu dyrare med resor att hämta och lämna mina barn från det tidigare förhållandet. Dit jag vill komma... Vet någon hur man gör? De som har många barn och dålig ekonomi, finns det något stöd så man ska kunna klara sig? Hos sociala får vi ingen hjälp, de säger att vi ska sälja båda bilarna, sälja huset, sedan ska mim sambo försörja oss, så när vi kommit ner till kris nivå då först kan de hjälpa oss....

• Svar på tråden Hjälp från samhället att köpa större hus?
  • Plutteli
    Läkerol skrev 2012-10-23 22:00:39 följande:

Men om man är två vuxna och tre barn, då behöver man ju 4 sovrum... Sedan behöver det inte vara stort, men det råder bostadsbrist i vår kommun. Det finns endast 5 och 6 rummare, eftersom det vanliga är att många familjer har 4sovrum. En 5 rummare kostar från 10.000 i månaden i vår kommun, det är dyrt!

Nej, det räcker gott och väl med två på sin höjd tre sovrum för 5 pers. Barnen kan dela utan problem!
  • Karlaa
    Dr Mupp skrev 2012-10-23 15:03:32 följande:
    Jag får fortfarande inte ihop det. 

Inkomster på 18500 + 8500-9000 = 2700-27500 kr

Familjen har 27000 kr i handen varje månad. två vuxna, ett litet heltidsbarn och två deltidsbarn. Hur har de lagt upp ekonomin egentligen om de inte ens har råd med underkläder.

Om hyresrätterna på 10 000 kostar med är villan så måste ju bostadskostnaden nu ligga på max 10 000 kr

Så 27000 - 10 000 = 17 000 kvar när boeendet är betalt. Det borde ha råd med underkläder faktiskt. Så TS vart tar era pengar vägen. 

Jag tänkte samma sak...
  • nicke nyfiken76
    Läkerol skrev 2012-10-22 19:08:17 följande:
    Alltså det är så svårt för er att sätta sig in i situationen. Minsta går bara 9-14 på förskola. Skulle jag behöva ta buss så lär jag gå 20 min till bussplats, åka buss ner på stan för att hämta mellersta resa och hämta mellersta med umgänges kläder som är två stora kassar med kläder, gå tillbaka till stan och ta bussen till äldsta pojkens skola. Då har det tagit 1.5 timme. + bussresa till skolan 25 min. Hämta äldsta, ta bussen ner tillbaka till stan 25 min, glöm inte vänte tid att vänta på bussen samt tiden att hämta äldsta och klä han med ytterkläder, nere på stan , vänta buss hem ca 10 min väntan och 25 min busstur hem, gå med två trötta barn i 20min hem. Att bara åka runt att hämta alla tar 1 timme med bil. Med buss skulle det väl ta ca 3-4 timmar. Dessutom är jag för sjuk för att klara det. Hur kul är det för barnen att åka med vinterkläder på buss och de lär ju ska ha svällt. Att åka på morgon är omöjligt ska jag börja 02 på morgon? Äldsta börjar 08 på skolan. Sluta tjata om buss! Återigen man gör ju allt för att minimera kostnaden, jag har fan inte råd att ha trosor påmint ens! Gått i samma skor och jacka i 3 år. Klipper håret 2 gånger per år. Jo, en lägenhet att hyra i vår stad kostar runt 10.000 det har jag tittat upp. Tror ni jag hittar på !?? Dessutom vill vi inte sätta oss i stor stan, när barnen växt upp bra. Skulle kosta multum
    Får inte barnen åka skolskjuts?
  • Lindsey Egot the only one

Har man ett trevligt sätt och ett öppet sinne brukar man få sina behov tillgodosedda. Ringer man och kräver, trampar på folk och kallar dom dumma i huvudet brukar man få kalla handen. Jag tror ts får kalla handen pga sin attityd!

• Läkerol
    nicke nyfiken76 skrev 2012-10-24 10:55:18 följande:
    Får inte barnen åka skolskjuts?

Vet inte om pappan tillåter det? Sedan lär jag ändå hämta mellersta inne stan på förskola.

Läkerol

Om pappan motsätter sig skolskjuts som är en rättighet för barnen borde du ta upp det på högre instanser.

• olleolle

Seriöst?
    Vad är det för larv att det inte skulle finnas enplanshus i din kommun för under 2 mille?
    Hur kan du avla barn om du inte ens kan jobba?

Vad ska du ha en bil till om du inte jobbar? Har du inga ben?

Ni har massor med pengar och ett hus samt två bilar o du har mage o påstå att ni behöver hjälp?
    Börja jobba eller sälj huset.

• UlleGull41
    MotStrömmen skrev 2012-10-23 12:05:24 följande:
    Men hur kunde ni få lån på huset om du inte ens har råd till underkläder?! :O
  • celia73
    Seriöst?
    Vad är det för larv att det inte skulle finnas enplanshus i din kommun för under 2 mille?
    Hur kan du avla barn om du inte ens kan jobba?

Vad ska du ha en bil till om du inte jobbar? Har du inga ben?

Ni har massor med pengar och ett hus samt två bilar o du har mage o påstå att ni behöver hjälp?
    Börja jobba eller sälj huset.
  • Antilopen

Håller med om att samhället knappast kan köpa hus åt en. Och barn behöver inte eget rum. Däremot så tycker jag att alla ni som tycker att TS inte borde ha skaffat barn/planera fler barn ska hålla k*ft, ärligt talat. Det är inte er ensak. Självklart får hon skaffa barn om hon vill. Det finns ingen lag som säger att man måste ha ett jobb eller inte får vara sjuk för att få bli gravid och föda barn. Ni är bara skittaskiga som gnäller om det.

• Plutteli
    Antilopen skrev 2012-10-24 13:25:08 följande:
    Håller med om att samhället knappast kan köpa hus åt en. Och barn behöver inte eget rum. Däremot så tycker jag att alla ni som tycker att TS inte borde ha skaffat barn/planera fler barn ska hålla k*ft, ärligt talat. Det är inte er ensak. Självklart får hon skaffa barn om hon vill. Det finns ingen lag som säger att man måste ha ett jobb eller inte får vara sjuk för att få bli gravid och föda barn. Ni är bara skittaskiga som gnäller om det.

Ingen som velat förbjuda TS att skaffa barn, att ha åsikter får alla.
    TS gnäller om att de 1. inte har råd ens med underkläder till sig själva. 2. att de behöver ett större hus och framförallt ett med ett plan istället för två samt 3. att de barn hon redan har är för dyra.
    Hur FAN ska hon då ha råd med ytterligare ett  barn? Jag skiter högaktningsfullt i TS rättigheter att ha barn, att hon är sjuk eller arbetslös har inte ett jävla skit med det hela att göra i detta fall. Det som gör att iaf JAG anser att det är galenskap att snacka om att skaffa fler barn är att hon är så pass sjuk att hon förlorat vårdnaden om de två tidigare barnen, så pass sjuk att hon inte klarar av att gå i trappor, de är så fattiga att de inte kan köpa underkläder, hur ska de då kunna köpa saker till ytterligare ett barn? En bebis är bra mycket dyrare än ett par nya trosor! Det är trots allt barnen som kommer i kläm, i synnerhet om de sätter fler till världen i dagsläget. Sen kan man ju som sgt fundera på hur sjuk TS verkligen är om hon fixar en graviditet men påstår sig inte kunna gå i en trappa....
  • Antilopen
    Plutteli skrev 2012-10-24 13:29:44 följande:
    Ingen som velat förbjuda TS att skaffa barn, att ha åsikter får alla. TS gnäller om att de 1. inte har råd ens med underkläder till sig själva. 2. att de behöver ett större hus och framförallt ett med ett plan istället för två samt 3. att de barn hon redan har är för dyra. Hur FAN ska hon då ha råd med ytterligare ett barn? Jag skiter högaktningsfullt i TS rättigheter att ha barn, att hon är sjuk eller arbetslös har inte ett jävla skit med det hela att göra i detta fall. Det som gör att iaf JAG anser att det är galenskap att snacka om att skaffa fler barn är att hon är så pass sjuk att hon förlorat vårdnaden om de två tidigare barnen, så pass sjuk att hon inte klarar av att gå i trappor, de är så fattiga att de inte kan köpa underkläder, hur ska de då kunna köpa saker till ytterligare ett barn? En bebis är bra mycket dyrare än ett par nya trosor! Det är trots allt barnen som kommer i kläm, i synnerhet om de sätter fler till världen i dagsläget. Sen kan man ju som sgt fundera på hur sjuk TS verkligen är om hon fixar en graviditet men påstår sig inte kunna gå i en trappa....

Ja, okej, ur en ekonomisk synvinkel är det kanske inte så smart av TS att planera fler barn just nu. Men kommentarer som olleolles ovan, "Hur kan du avla barn om du inte ens kan jobba?", tycker jag bara är sjukt dömande och orättvisa.
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2012-10-24 13:29:44 följande:
    Sen kan man ju som sgt fundera på hur sjuk TS verkligen är om hon fixar en graviditet men påstår sig inte kunna gå i en trappa....
  • Tow2Mater
    pralinen86 skrev 2012-10-24 10:03:47 följande:
    Hyran MÅSTE man betala, men vi MÅSTE inte ta hand om trädgården om vi inte har pengar till det. Skulle vi däremot räkna med alla bonusgrejer som tillkommit med hus som utemöbler, gräsklippare osv så skulle det bli dyrare än i lägenhet, men det är ju något man kan välja själv.

Jaså, hos oss blir det böter om man inte t ex klipper gräset, det får bara bli en viss höjd, blir det vildvuxet anses det vara en olägenhet och staden ger böter, och skickar nån att klippa det och så får man betala räkningen för det.
  • Läkerol
    Antilopen skrev 2012-10-24 13:34:47 följande:
    Ja, okej, ur en ekonomisk synvinkel är det kanske inte så smart av TS att planera fler barn just nu. Men kommentarer som olleolles ovan, "Hur kan du avla barn om du inte ens kan jobba?", tycker jag bara är sjukt dömande och orättvisa.

Vi ska inte ha fler barn. Men jag har två sedan tidigare med en idiot, har ju fått världens gulligaste, underbaraste mannen. Vi fick ett gemensamt barn, han har inga barn sedan tidigare. Hans önskan är ett till biologiskt barn. Men då mina tidigare barn utgör stor kostnad då vi inte kan erhålla barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll. Nöjer vi oss.
  • pralinen86
    Tow2Mater skrev 2012-10-24 14:15:37 följande:
    Jaså, hos oss blir det böter om man inte t ex klipper gräset, det får bara bli en viss höjd, blir det vildvuxet anses det vara en olägenhet och staden ger böter, och skickar nån att klippa det och så får man betala räkningen för det.
    Det är väl olika i olika kommuner då, någon stad bor vi inte i... Här är det inte så. När vi flyttade in i vårt hus var inte gräset klippt på tre år.

• Pumpkin
    Läkerol skrev 2012-10-24 14:54:42 följande:

Vi ska inte ha fler barn. Men jag har två sedan tidigare med en idiot, har ju fått världens gulligaste, underbaraste mannen. Vi fick ett gemensamt barn, han har inga barn sedan tidigare. Hans önskan är ett till biologiskt barn. Men då mina tidigare barn utgör stor kostnad då vi inte kan erhålla barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll. Nöjer vi oss.
    Har ni mycket skulder TS? Mycket räkningar? Eller vad är det som gör att pengarna inte räcker? Enligt dina uppgifter har ni in ca 27000:- varje månad, och du betalar inte underhåll just nu. Bostadskostnaden antar jag ligger under 10000:- eftersom du tycker att det är alldeles för mycket att betala för boende. Så vart tar alla pengar vägen?

Det här är alltså en seriös, vänligt menad fråga. Kanske är bäst att förtydliga det. 

4år och 8år har jag för mig att jag löste mig till och den siste har hon inte meddelat.

Svar på tråden Hjälp från samhället att köpa större hus?