• Läkerol

Hjälp från samhället att köpa större hus?

Hej. Eftersom jag skriver på FL så räknar jag med påhopp. Men hoppas det finns någon som kan komma med tips? Jag har tre barn, två bor med sin pappa så dom kommer varannan vecka. Min nya och jag har ett gemensamt barn. Jag är kroppsligt sjuk så kan inte arbeta, nyligen gjort en arbetsutreding där arbetsförmågan var 1 timme/dag. Försäkringskassan sjukskriver inte ens cancer sjuka idag, så sjukskrivning får jag inte. Försäkringskassan beviljar heller inte sjukersättning som man har rätt till vid nedsatt arbetsförmåga. Min sambo jobbar och får ut ca 18500:- rent. Jag går nu på akassa som snart tar slut får ut ca 8500-9000 rent. Eftersom vi "tjänar" för mycket får vi inte bostadsbidrag. Trots att vi har tre barn i bostaden. Vi köpte hus på 133 kvadrat i juni, nu lär vi sälja eftersom vi inte får pengar över till kläder till oss vuxna. Vi har två våningar vilket inte fungerar med min sjukdom. Då pappan har vårdnaden om mina två tidigare barn, räknas det bara som jag har ett barn. Dyrare förskoleavgift på vår ettårig som bor med oss. Jag måste betala underhåll till mina två tidigare barn, men har anstånd då jag har för lite pengar. Kruxet är att jag först betalar för dem till pappan, sedan kostar dem mat, kläder, husrum mm när de kommer och har umgänge. Det är mina barn sedan tidigare förhållande och jag älskar dem, men det kostar oss skjortan att lägga ut pengar för två extra barn när vi inte kan få hjälp eller ersättning. Hade jag haft gemensam eller ensam vårdnad om dem, hade vi kunna få barnbidrag och bostadsbidrag för dem. Problemet är att vi behöver två bilar för att det är jag som umgängesföräldern som ansvarar för att hämta och lämna barnen. Det går inte att bussa! Det kostar oss med två bilar... Nu letar vi nytt hus, med ett plan. Tyvärr i den kommun vi bor finns det inga billigare en plan hus under 2 miljoners klassen. Med min sjukdom klarar jag inte övervåningen. Flyttar vi till annan kommun, blir det ännu dyrare med resor att hämta och lämna mina barn från det tidigare förhållandet. Dit jag vill komma... Vet någon hur man gör? De som har många barn och dålig ekonomi, finns det något stöd så man ska kunna klara sig? Hos sociala får vi ingen hjälp, de säger att vi ska sälja båda bilarna, sälja huset, sedan ska mim sambo försörja oss, så när vi kommit ner till kris nivå då först kan de hjälpa oss....

• Svar på tråden Hjälp från samhället att köpa större hus?
  • Vinterankan

Undrar också varför du betalar underhåll om du har barnen på halvtid. Och hjälp att köpa hus tror jag knappast att du kan få. Även om det kanske är synd om er så är det inte samhällets ansvar att se till att alla som vill kan bo i hus, om inte du kan arbeta så får i så fall din sambo skaffa en bättre inkomst. Varför måste ni ha två bilar vara för att lämna barnen? Sker lämningen samtidigt som sambon jobbar? Är det omöjligt att åka buss vid lämning eller för din sambo att åka buss, cykla eller samåka till jobbet en dag i veckan. Det kanske tom skulle vara billigare för er att hyra bil för lämningen än att äga en. Vad gäller boendet så får ni nog leta efter en lägenhet i ett hus med hiss.

• Läkerol
    Vinterankan skrev 2012-10-22 11:46:43 följande:
    Undrar också varför du betalar underhåll om du har barnen på halvtid. Och hjälp att köpa hus tror jag knappast att du kan få. Även om det kanske är synd om er så är det inte samhällets ansvar att se till att alla som vill kan bo i hus, om inte du kan arbeta så får i så fall din sambo skaffa en bättre inkomst. Varför måste ni ha två bilar vara för att lämna barnen? Sker lämningen samtidigt som sambon jobbar? Är det omöjligt att åka buss vid lämning eller för din sambo att åka buss, cykla eller samåka till jobbet en dag i veckan. Det kanske tom skulle vara billigare för er att hyra bil för lämningen än att äga en. Vad gäller boendet så får ni nog leta efter en lägenhet i ett hus med hiss.

Om det du skriver hade fungerar så hade vi gjort den lösningen, jag tänker inte gå in på detaljer! Självklart har vi försökt, vrida och pussla varje millimeter. Karl kan inte byta jobb, jäkla krav!
  • nozpa

Jag tror inte att det finns någon direkt hjälp ni kan få med att byta hus. Kan ni inte kolla efter att hyra ett hus? Alt en lgh på markplan kanske?

• Läkerol

Hyra blir extremt dyrt! Har vi det knapert redan nu, blir vi helt pank på att hyra. Därför vi bytte från hyres till köpes. Men i samband med bytet fick mina två barn sedan tidigare kommer mer dagar på umgänge. Vilket utökade kostnaderna.

• Dr Mupp

Ni får hyra som alla andra som inte har råd att köpa stort. Tror du att du är ensam om att bo för litet och helt oanpassat efter din sjukdom. Ska samhället gå in och fixa stora enplansvillor till alla som behöver det, men inte har råd själva eller är det bara ni som ska få det.

Personligen tycker jag inte 133 kvm till en familj med ett heltidsbarn och två deltidsbarn är särskilt litet.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Läkerol
    Dr Mupp skrev 2012-10-22 15:19:11 följande:
    Ni får hyra som alla andra som inte har råd att köpa stort. Tror du att du är ensam om att bo för litet och helt oanpassat efter din sjukdom. Ska samhället gå in och fixa stora enplansvillor till alla som behöver det, men inte har råd själva eller är det bara ni som ska få det. Personligen tycker jag inte 133 kvm till en familj med ett heltidsbarn och två deltidsbarn är särskilt litet.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Du är sådan som hoppar på! Jag skrev att ekonomin är extremt trängd redan! Skulle vi sätta oss i lägenhet kostar det över 10.000 i hyra. Det är pengar vi inte har! Du ger oss alltså rådet att ruinera oss! Vi bor inte för litet, var har du läst det? Det handlar om att min sjukdom gör det omöjligt att bo kvar! Dessutom sa jag inte att någo. Ska fixa en enplans villa, tänkte om det fanns en familj med 4-5 barn som visste vilka hjälpmedel man kan få. Tex finns en familj i vår kommun, där soc köpte dem ett helt hus. Hon var sjuk och han arbetslös och de har 5 barn. 3 sedan tidigare förhållande och de fick 2 gemensamt.
  • Prime
    Läkerol skrev 2012-10-22 16:12:24 följande:
    Du är sådan som hoppar på! Jag skrev att ekonomin är extremt trängd redan! Skulle vi sätta oss i lägenhet kostar det över 10.000 i hyra. Det är pengar vi inte har! Du ger oss alltså rådet att ruinera oss! Vi bor inte för litet, var har du läst det? Det handlar om att min sjukdom gör det omöjligt att bo kvar! Dessutom sa jag inte att någo. Ska fixa en enplans villa, tänkte om det fanns en familj med 4-5 barn som visste vilka hjälpmedel man kan få. Tex finns en familj i vår kommun, där soc köpte dem ett helt hus. Hon var sjuk och han arbetslös och de har 5 barn. 3 sedan tidigare förhållande och de fick 2 gemensamt.

Det står ju i rubriken att det är större ni behöver? :s

Hur kan hyra vara så mkt dyrare än hus, det kan ju inte stämma? Det kostar knappast mer än 10000 kr i månaden med en hyresrätt väl?
  • Dr Mupp
    Läkerol skrev 2012-10-22 16:12:24 följande:

Du skrev att du ville ha större i rubriken. Hur kan en hyresrätt (3 eller 4 rok) kosta mer än ett hus? Här kostar tex fyrorna från ca 6000 kr.

Om ni har ett hus redan så får ni väl göra som andra och sälja och använda pengarna till en bostadsrätt tex. En bostadsrätt är ju billigare än en villa och välj då en som har hiss.

Förörvrigt har ni inte så dålig ekonomi om ni ligger över gränsen för bostadsbidrag. 
Svar på tråden Hjälp från samhället att köpa större hus?