• Anonym (bajspåse)

Bajspåse i nån annans soptunna?

Är det ok att slänga hundbajspåse i någon annana soptunna?
    Hur hade du reagerat om någon du inte kände gjorde så, och hur tror du att nån annan hade accepterat om du gjorde så?
    Motivera 

• Svar på tråden Bajspåse i nån annans soptunna?
  • Anonym

Hade en hundägare frågat så hade jag sagt okej, men att smyga ned påsen, nä då hade jag blivit arg och kastat tillbaka påsen

• Anonym (Jadå)
    Atena skrev 2012-10-22 13:00:50 följande:
    Det fanns väl dekaler ett tag som gick att sätta på sin soptunna om att det var okej att  kasta sin bajspåse just i den tunnan. Vet inte om det finns kvar men så betungande är det inte att bära på en påse eller två. Skiter hunden mer än så bör man kanske typ byta foder...

Stora skithögar efter sin hund beror oftast på att hunden äter ett skitfoder (bokstavligen) rätt foder, lite bajs. Fel foder, så skiter de nästan mer än de äter...

Så för min del vore det okej att kasta bajspåsen i min soptunna, hellre där än kvar på trottoaren. 
    Min hund skiter som en liten häst, det spelar ingen roll vad han äter.
  • Johans Pillerill

De får gärna slänga sina påsar i vår tunna hellre än att lämna en lort (eller ännu värre: en påse med lort i) på vägen. Samma med tomma matförpackningar, typ lådor från McDonalds eller tomma burkar... Släng det hellre i vår tunna än dumpa möget utanför på vägen så det blåser in på tomten så jag måste gå och plocka upp det här själv...

• Apopan

Jag har inte gjort det, även fast jag fått ta med bajspåsen hem pga papperskorgs-brist (vart är alla papperskorgar när en behöver dem liksom). Hade dock inte brytt mig om någon hade slängt i min.

Nu bor jag visserligen på landet, men rör mig i tätbebyggelse och städer med min hund också. Och angående att slänga i min så skulle det vara ok om jag bodde någonannanstans också, med reservation för att det slängs i rätt behållare. De är sortering som gäller nämligen.

• Anonym

Nej, jag tycker inte man slänger skräp i andra privatpersoners soptunnor. Särskilt inte som det finns kommuner som har en viktbaserad taxa... Det finns offentliga papperskorgar som kan användas för ändamålet, annars får man bära hem sitt eget skräp.

• Anonym (?)
    Anonym (Jadå) skrev 2012-10-22 12:56:25 följande:
    Mycket, en vanlig påse räcker inte för jag måste få in och upp med båda händerna. 
    Anonym (Jadå) skrev 2012-10-22 13:04:43 följande:
    Min hund skiter som en liten häst, det spelar ingen roll vad han äter.

Så bara för att ni valt att skaffa storskitande hundar (inga chihuahuor, förmodar jag) så ska andra ställa sina soptunnor till ert förfogande?
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (?) skrev 2012-10-22 13:24:43 följande:

Så bara för att ni valt att skaffa storskitande hundar (inga chihuahuor, förmodar jag) så ska andra ställa sina soptunnor till ert förfogande?
    De lider inte av det, använder ju vanliga kassar så de skulle inte ens se det om de tittade ner.
  • Anonym (..)

Jag skulle aldrig komma på tanken att slänga mitt skräp (hundskit eller annat) i någon annans soptunna. Dels betalar den personen för vikten på sina sopor-inte OK om denne ska betala för att 50 andra slänger sitt skräp däri också.
    Dels är det mitt val & mitt ansvar att ta hand om mitt skräp till jag kan kasta det antingen i en offentlig sopkorg eller i husets egen soptunna. Oavsett om det är en hundskitpåse, servett eller McDonaldspåse..

Men jag skulle liksom många andra önska att det fanns fler offentliga soptunnor utplacerade, på den vanligaste rastningsrundan här i stan, finns EN korg på nära 2 mil.. Inte undra på att folk inte plockar upp hundbajs eller slänger påsen längs vägen efter 1 mil..

• sextiotalist
    Anonym (..) skrev 2012-10-22 13:31:04 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att slänga mitt skräp (hundskit eller annat) i någon annans soptunna. Dels betalar den personen för vikten på sina sopor-inte OK om denne ska betala för att 50 andra slänger sitt skräp däri också.
    Dels är det mitt val & mitt ansvar att ta hand om mitt skräp till jag kan kasta det antingen i en offentlig sopkorg eller i husets egen soptunna. Oavsett om det är en hundskitpåse, servett eller McDonaldspåse..

Men jag skulle liksom många andra önska att det fanns fler offentliga soptunnor utplacerade, på den vanligaste rastningsrundan här i stan, finns EN korg på nära 2 mil.. Inte undra på att folk inte plockar upp hundbajs eller slänger påsen längs vägen efter 1 mil..
    Vi betalar inte per vikt här (det skulle vara toppen för oss), och det är itne alla kommuner som man gör det.
    För oss skulle det vara toppen med att betala per vikt, då vi för det mesta har en halvtom soptunna var 14:e dag. 
  • Anonym (blä)

Jag tycker det är fruktansvärt irriterande när någon lägger sin äckliga hundbajspåse i vår tunna. Skulle jag komma på någon med att slänga den, skulle jag lätt ta upp påsen och kasta den i ansiktet på den skyldige. Demon
    Jag skiter i att man som hundägare är så lat och svag att man inte orkar bära hem hundskiten till sin egna tunna. 

• Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2012-10-22 13:35:22 följande:
    Vi betalar inte per vikt här (det skulle vara toppen för oss), och det är itne alla kommuner som man gör det.
    För oss skulle det vara toppen med att betala per vikt, då vi för det mesta har en halvtom soptunna var 14:e dag. 
    Nähä.

Men nu svarade jag naturligtvis utifrån de förutsättningar som finns inom min hemkommun.
    Inte utifrån hur alla andra har det.

Skulle fortfarande inte slänga hundskiten i någon privat soptunna ändå, av tusen andra anledningar. Bl.a risken att skitpåsen går upp och smetar ner, luktar illa, kanske töms soptunnan inte alls på 3 månader..?
  • sextiotalist
    Anonym (..) skrev 2012-10-22 13:38:43 följande:
    Nähä.

Men nu svarade jag naturligtvis utifrån de förutsättningar som finns inom min hemkommun.
    Inte utifrån hur alla andra har det.

Skulle fortfarande inte slänga hundskiten i någon privat soptunna ändå, av tusen andra anledningar. Bl.a risken att skitpåsen går upp och smetar ner, luktar illa, kanske töms soptunnan inte alls på 3 månader..?

Och jag har fortfarande inga problem med att om någon skulle slänga en hundpåse i min soptunna.
  • Doggyman

Saknas papperskorgar på busshållplatser så skiter hunden så finns inget annat att göra än att lägga i privat tunna. Annars får ju skiten lilla på gatan eller bäras med i bussenvilket luktar. Betalar gärna en slant för att slänga i privat tunna. Inte mycket till vikt på den skiten heller?

• Aikido

Hade jag hittat hundskit i min soptunna hade jag tagit ledigt från jobbet och övervakat tunnan 24/7 tills jag hittat förövaren. Sedan hade jag följt efter vederbörande och hängt upp påsen på dennes dörr tillsammans med en lapp "Tack för besöket! Du är INTE välkommen åter!".

Samma sak om jag hade hittat en skithög vid tomtgränsen fast "belöningen" hade blivit något värre.

• Karin 1

Jag tycker inte det är ok. Hos mig både rastar de hundarna på min tomt och slänger skiten i min tunna. Nu bor jag i och för sig i Örebro och här visar man ingen hänsyn, utan närkingarna tänker bara på sig själva. Jag sa till en kvinna en gång, att det inte är ok att rasta hunden på min tomt. Hon blev så förbannad så hon mumlade för sig själv att jag ska fan slänga skita på din tomt. Närkingar är svåra att förstå sig på.

• Anonym (Matte)

Jag har inget emot om någon lägger en bajspåse i vår soptunna. Hellre det än att mina barn trampar i hundbajs som lämnats kvar av ansvarslösa hundägare.

Själv tar jag hem bajspåsarna och lägger dem i vår egen soptunna. Vi bor i ett litet samhälle och jag vill inte riskera osämja pga hundbajs. Hundägare här är värdelösa på att plocka upp efter sina hundar så våra barn trampar ofta i hundbajs när de är ute. Det är inte roligt att bära en påse med illaluktande bajs men det är en bagatell man får leva med om man väljer att ha hund :)

• Anonym (Nej.)

Inte okej! De som bor vid promenadstigar kan ju få 20 påsar i tunnan en solig dag. Usch!

Man kan knacka på och fråga om lov om det nu är så jobbigt att bära en påse...

• slutatsnusa

Jag har tömning 1g/mån. Inte kul om grannen slänger hundbajspåsen i soptunnan precis efter den är tömd och jag några dagar senare slänger en tung soppåse där så att bajspåsen spricker.

Bor på landet och tycker att det är bättre skiten får ligga alt ta spaden som står vid min soptunna och skyffla in det i ett buskage el liknande.

Svar på tråden Bajspåse i nån annans soptunna?