• Hemulia

Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?

Jag lyckas inte googla mig till ett vettigt svar på min fråga men vet att många på familjeliv är hjälpsamma och duktiga! =)

Min fråga gäller arbetstider och ersättningar, jag ska givetvis prata med min chef/bemanningsansvarig men frågar ändå här innan jag träffar dom nästa gång. Jag jobbar som sjuksköterska. 

Så här är det:
    Denna vecka skulle jag ha varit ledig måndag (idag) och jobbat tis-fre. På förmiddagen ringde de från jobbet och berättade att det krisade (det fanns ingen sjuksköterska) och att de ville att jag skulle byta och jobba idag (måndag) och istället vara ledig imorgon (tisdag), vilket jag till sist gjorde. 

Till min fråga - vilken typ av ersättning gäller för detta? Eftersom jag fick byta dag antar jag att det inte var en beordring. Jag stod dock näst på tur för beordring och hade jag sagt nej nu hade de helt enkelt fått beordra in mig istället för att jag gick med på det. 
    Förskjuten arbetstid gäller tydligen inte om man informeras om bytet samma dag och då återstår till sist övertid, vilket jag har svårt att se det som då jag inte överstiger mina timmar.

Vilken ersättning har jag egentligen rätt till?
    Jag kan vara snäll och ställa upp när det krisar utan att göra en stor grej av det men just idag hade jag ett riktigt slitigt arbetspass utan rast eller pauser för vare sig toalett eller att äta, därför vill jag se till att jag får rätt typ av ersättning för slitet.  

• Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?
  • N3NN3

I och med att du gick med på att byta dag så tror jag inte att du får något extra. Var det lika många timmar på båda passen?

• Scream2