• Hemulia

Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?

Jag lyckas inte googla mig till ett vettigt svar på min fråga men vet att många på familjeliv är hjälpsamma och duktiga! =)

Min fråga gäller arbetstider och ersättningar, jag ska givetvis prata med min chef/bemanningsansvarig men frågar ändå här innan jag träffar dom nästa gång. Jag jobbar som sjuksköterska. 

Så här är det:
    Denna vecka skulle jag ha varit ledig måndag (idag) och jobbat tis-fre. På förmiddagen ringde de från jobbet och berättade att det krisade (det fanns ingen sjuksköterska) och att de ville att jag skulle byta och jobba idag (måndag) och istället vara ledig imorgon (tisdag), vilket jag till sist gjorde. 

Till min fråga - vilken typ av ersättning gäller för detta? Eftersom jag fick byta dag antar jag att det inte var en beordring. Jag stod dock näst på tur för beordring och hade jag sagt nej nu hade de helt enkelt fått beordra in mig istället för att jag gick med på det. 
    Förskjuten arbetstid gäller tydligen inte om man informeras om bytet samma dag och då återstår till sist övertid, vilket jag har svårt att se det som då jag inte överstiger mina timmar.

Vilken ersättning har jag egentligen rätt till?
    Jag kan vara snäll och ställa upp när det krisar utan att göra en stor grej av det men just idag hade jag ett riktigt slitigt arbetspass utan rast eller pauser för vare sig toalett eller att äta, därför vill jag se till att jag får rätt typ av ersättning för slitet.  

• Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?
  • N3NN3

I och med att du gick med på att byta dag så tror jag inte att du får något extra. Var det lika många timmar på båda passen?

• Scream2

Hade du blivit beordrad hade du ju ändå fått övertid så jag anser att det är övertid som gäller. Sen ska du väl iof dra av för att du blir ledig imorgon, men ge dig inte på den punkten! Du ska ha dubbelt betalt. Kan dom inte lösa bemanningen och du ställer upp ska du naturligtvis ha skälig ersättning. Ger dom dig inte, ja då får dom beordra dig hela tiden i fortsättningen, så FÅR du övertid!
    Sätt ner foten direkt! 

• augustisten

Beordring är alltid kvalificerad övertid. Så dubbelt betalt för de flyttade timmarna sas.

• Hemulia
    Scream2 skrev 2012-10-22 23:36:11 följande:
    www.skl.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive...

Sidan 33 i AB (allmänna bestämmelser för SKL)

Men det handlar om du får reda på det dagen före...   
    Jag läste precis där och som sagt, det handlar ju om dagen före så jag undrar var jag tar vägen i de bestämmelserna. 
    N3NN3 skrev 2012-10-22 23:29:57 följande:
    I och med att du gick med på att byta dag så tror jag inte att du får något extra. Var det lika många timmar på båda passen?
    Det är ju på ett sätt korkat då jag var snäll och ställde upp (för att jag visste att jag var näst på tur för beordring) och inte får tillbaka något för det. Något ska man väl ändå ha rätt till då man byter pass och stället upp?

På onsdag har jag bytt från dagtur till kvällstur och där gäller ju förskjuten arbetstid men dagens byte känns som en större grej då jag skulle varit ledig och ringdes in med 2,5 timmes varsel. Jag skulle gått samma timmar imorgon som jag fick gå idag. 

• Scream2
    augustisten skrev 2012-10-22 23:39:31 följande:
    Beordring är alltid kvalificerad övertid. Så dubbelt betalt för de flyttade timmarna sas.

Hon blev ju aldrig beordrad....men samtidigt, vad är det för jäkla arbetsplats, "nästa gång är det min tur att bli beordrad"...gosh...nåt är FEL så ett hett tips, sätt ner foten NU!!!!! Ta hjälp av facket!
  • Hemulia
    augustisten skrev 2012-10-22 23:39:31 följande:
    Men räknas det verkligen som beordring i mitt fall? Jag fick ju bara "flytta om" mina dagar. 
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-22 23:41:39 följande:
    Men räknas det verkligen som beordring i mitt fall? Jag fick ju bara "flytta om" mina dagar. 

Nej, iom att du sa jag ändå. MEN det hade ju slutat med det...uppenbarligen. Du ska ha mertid för förskjuten arbetstid, OM dom ringt dagen innan. Nu var det samma dag! Du har förhandlingsläge här! Annars kan dom säga godnatt tycker jag!
  • Hemulia
    Scream2 skrev 2012-10-22 23:41:00 följande:

Hon blev ju aldrig beordrad....men samtidigt, vad är det för jäkla arbetsplats, "nästa gång är det min tur att bli beordrad"...gosh...nåt är FEL så ett hett tips, sätt ner foten NU!!!!! Ta hjälp av facket!
    Fast att veta att man blir beordrad känns inte som en konstig grej. Vi har en pärm där det skrivs upp så att det går i tur och ordning och blir rättvist. Själv är jag relativt nyanställd och ligger därför näst på tur. 

Jag ska gå med i facket, känner att jag vill ha dom bakom mig i såna här situationer.  
  • augustisten

Läste noggrannare nu... Kräv betalt för förskjuten arbetstid om du tycker det är okej. Tala om att de får beordra dig i fortsättningen om de inte går med på det.

Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?