• Scream2

    Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?

    Hade du blivit beordrad hade du ju ändå fått övertid så jag anser att det är övertid som gäller. Sen ska du väl iof dra av för att du blir ledig imorgon, men ge dig inte på den punkten! Du ska ha dubbelt betalt. Kan dom inte lösa bemanningen och du ställer upp ska du naturligtvis ha skälig ersättning. Ger dom dig inte, ja då får dom beordra dig hela tiden i fortsättningen, så FÅR du övertid!
    Sätt ner foten direkt! 

  • Scream2
    augustisten skrev 2012-10-22 23:39:31 följande:
    Beordring är alltid kvalificerad övertid. Så dubbelt betalt för de flyttade timmarna sas.

    Hon blev ju aldrig beordrad....men samtidigt, vad är det för jäkla arbetsplats, "nästa gång är det min tur att bli beordrad"...gosh...nåt är FEL så ett hett tips, sätt ner foten NU!!!!! Ta hjälp av facket!
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-22 23:41:39 följande:
    Men räknas det verkligen som beordring i mitt fall? Jag fick ju bara "flytta om" mina dagar. 

    Nej, iom att du sa jag ändå. MEN det hade ju slutat med det...uppenbarligen. Du ska ha mertid för förskjuten arbetstid, OM dom ringt dagen innan. Nu var det samma dag! Du har förhandlingsläge här! Annars kan dom säga godnatt tycker jag!
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-22 23:43:01 följande:
    Fast att veta att man blir beordrad känns inte som en konstig grej. Vi har en pärm där det skrivs upp så att det går i tur och ordning och blir rättvist. Själv är jag relativt nyanställd och ligger därför näst på tur. 

    Jag ska gå med i facket, känner att jag vill ha dom bakom mig i såna här situationer.  
    Men du...en normal arbetsplats ska inte ha en pärm med en lista vilken som står på tur att beordras. Måste man ÖHT beordra ska det ju vara urakuta händelser där typ halva styrkan ligger i magsjuka! Mkt enstaka händelser!!!! NÅT är FEL!! Dvs de har för lite personal. Eller ett dåligt schema.
    Det är inget som är rättvist med att chefen beordrar!!! INGET!!!! 
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-22 23:47:43 följande:
    Fast i vårt fall är det ett måste. Är det helg och folk är sjuka är det ansvarig sjuksköterskas uppgift att ringa personen som står på tur i beordringslistan eftersom chefen inte är där. 
    På avdelningen där jag jobbar måste man helt enkelt ha in någon om det krisar, vi kan inte gå på för kort om folk.

    Det är inte så att det beordras ofta men ibland händer det. Då ser jag det som en rättvis grej att alla beordras lika ofta, dvs enligt en turlista.  

    Men då är ni ju för lite folk, brist på vikarier osv. Det ska inte behöva gå till beordring. Man ska först ringa ALLA och kolla! Och ni skriver väl dokument på att det beordras. Sånt som tas med i arbetsmiljö grejer och sånt där.

    NEJ jag tycker fortfarande inte det är ok, på något vis!  
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-22 23:57:13 följande:
    Vi har bemanning att ringa men måste du vara ute i hyfsat god tid plus att det är brist på sjuksköterskor i allmänhet. Vad en beredskap innebär mer exakt får du gärna förklara för det vet jag inte så mycket om. 

    Jag vet mycket väl att jag inte är skyldig att svara i telefon och gör det inte alltid då jobbet ringer men idag talade de in på telefonsvararen och då jag förstod att det förmodligen hade blivit jag i alla fall så ringde jag upp direkt för att hinna ställa in mig på att jobba istället för att vänta på att de ringt igen strax innan passet började.

    Gratis ställer vi inte upp, om vi beordras in får vi såklart ersättning för det men i dagens fall vet jag ju inte om det är en beordring som gäller, vilket är min fråga i denna tråd.  
    Men...du hade ju självklart inte svarat i telefon sen heller. Hur hade dom kunnat beordra dig om du inte svarat?
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:05:58 följande:
    Detta är helt nytt för mig och förekommer i alla fall inte bland sjuksköterskor och undersköterskor  där jag arbetar. 
    Oh ja, för lite folk är det ofta och ont om vikarier är det med, framförallt sjukskötserskor av den enkla anledningen att det är brist i ren allmänhet. Våra vikarier går genom landstingets "bemanning". 
    Jag har hittills aldrig blivit beordrad men har inte hört något om att det inte sköts som det ska när det väl händer, det är inte där mitt problem ligger just nu utan jag undrar helt enkelt över vad jag kan få/kräva för ersättning för dagens händelse.

    Hade jag inte svarat alls hade självklart inte kunnat beordra mig utan fått ringa till nästa på tur men det funkar ju inte i längden om alla alltid vägrar eller inte svarar.  

    Men, är det DITT ansvar, om det inte funkar? Det kanske är så ni ska göra, så arbetsgivaren ser till att binda fler till sig, genom ex högre löner och bättre villkor? Hur ska vi annars höja statusen om vi inte själva gör nåt åt det?
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:07:30 följande:
    Jag vill bara påpeka att ansvariga på min arbetsplats oftast löser det väldigt bra och smidigt med vikarier och byten då det är något vi vet om i god tid men i akuta situationer ser jag ingen annan lösning än att man måste beordra ordinarie personal. Är jag verkligen så dum alltså?

    Men iom att du skriver om en lista...med beordringar så känns det som det ändå förekommer mer än vad det borde...
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:21:31 följande:
    Nej, det är inte ofta, några gånger om året i snitt. Beordringarna sker då i akuta situationer såsom massinsjuknande av magsjuka eller liknande då det inte går att lappa ihop situationen på annat sätt. 

    Idag stod vi inför en situation där passets enda sjuksköterska blivit plötsligt sjuk, hur ser du att man löser det utan att beordra in någon eller be någon byta arbetsdag?

    Jag säger inte emot dina eller Mickes åsikter, jag försöker bara förstå mig på dom =) 

    Jag fick intrycket av att du är ganska ny i vården? Om några år förstår du nog

    Men om det bara gäller några gånger om året finns det inte nån som helst anledning att ha en lista! Då är det den som svarar som får komma, thats it! Om det sen råkar vara samma person spelar ingen roll!. Du visste att det var din tur...om det finns 10 andra på avdelningen...nää, jag får inte ihop det lixom. Jag tror du ska tänka efter lite och fråga vem det eg är du gör en tjänst här!  Håller med om att det är lite ot, men jag reagerar starkt på det du skrivit (även om det låter annorlunda nu
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:25:37 följande:
    Fast beordringar sker inte av snällhet, det finns regler och avtal för hur en beordring går till, det är inget påhitt från min chef. 
    Om det krisar och inte går att lösa en situation så går du in och jobbar om det inte är så att du verkligen inte har möjlighet eller tex har druckit alkohol.  

    Mao, du är livegen om du svarar i telefonen!
  • Scream2

    Och det är jag med, så det är inte det! Men vi har ingen lista, skulle det öht komma på fråga, då skulle det bli ett jäkla liv! Det är ont om vikarier här med, jag tar nåt öt pass då och då, inte ofta. Men ibland när man vet att det kommer ett så kan jag kalkylera in om det ger mig nåt eller inte. Kan vara bra att ha lite komp innestående. Och jag lovar..i mitt jobb är det ännu mer kris om nån inte dyker upp

  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:28:53 följande:
    Jag är ny som sjuksköterska, dock inte i vården i övrigt. Dessa situationer har jag dock aldrig stött på innan då det aldrig varit ett problem med bemanning och kort om folk. 

    Jag ser inte felet med att ha en lista. Givetvis är det så att om personen "på tur" inte kan så går man vidare till nästa. Det är ju inte så att man slaviskt ska släppa allt och komma in oavsett, det finns ju regler för hur en beordring går till.

    Hur menar du med "om det finns 10 andra på avdelningen"? I dag fanns INGEN sjuksköterska.  

    Totalt..det låter konstigt att man har 10 ssk som står på tur att bli beordade om det bara sker ett par gånger per år...
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:30:41 följande:
    Jo, att svara i telefon gör jag ju gratis. Men känner jag att jag verkligen inte kan så svarar jag såklart inte men då drabbas ju nästa person som de ringer. Gör alla likadant kommer ju med andra ord ingen in och jobbar och kaoset är ett faktum. 

    Och vems är problemet? Ditt eller chefens, eller sjukhusledningens, eller politikernas tom?
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:33:18 följande:
    Men jag har ju aldrig skrivit att det händer till vardags eller utan ersättning, vad får ni det ifrån? 

    Beordringarna sker några få gånger per år och ger ersättning, punkt slut!  
    Men den där listan du skrev om i början ger starka misstankar om att det faktiskt sker oftare...
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:37:01 följande:
    Jag anser att problemet till stor del blir för personalen som arbetar det passet det gäller - som står där och inte kan utföra ett patientsäkert arbete. 

    Tyvärr kräver det nog mer en dag av kaos innan det ändras. Har ni några riktlinjer eller lagar som jag kan hänvisa till om jag diskuterar detta med min chef? Tror inte hon godtar åsikter från familjeliv =P
     
    Men då är det ett arbetsmiljöproblem som ska anmälas direkt!

    00.40 på natten är inte min hjärna helt med, men ska kolla upp imorgon om jag har tid. Men ex arbetsmiljölagen kan du väl börja kolla. Men FÖRST OCH FRÄMST gå med i facket, säkerställ att ni har en förtroendevald på arbetsplatsen och ett skyddsombud. Så ni kan lösa problemen FÖRE nåt händer! 
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:39:40 följande:
    Vill ni ha ren statistik på det hela så har två personer beordrats in sen jag började arbeta i juni. 

    Så det är snittet för hela året då! Så det var inga före det och det blir inga mer i år?
  • Scream2
    jennifer88 skrev 2012-10-23 09:26:49 följande:

    Precis. Hade TS helt enkelt sagt att det passar henne bättre att ha kvar sitt pass och inte vilja byta hade chefen fått ringa till nästa, och sen nästa osv. Hade ingen velat hade de tvingats ta til beodring och möjligen hade TS då tvingats jobba men med exta ersättning.

    Nope, det minsta det är, det är förskjuten arbetstid, MEN det ska annonseras dagen innan senast och det utgår ersättning enligt länken ovan. Vem byter hon med? Sig själv...Iom att det är chefen som initierar så utgår det VISST ersättning!
  • Scream2
    jassikan skrev 2012-10-23 22:17:30 följande:
    Finns det ett kollektivavtal/avtal kring sådana här händelser?

    Om inte så har man ingen laglig rätt till extra betalning oavsett om det handlar om övertid.

    Många, särskilt inom adm., får jobba övertid utan extra ersättning då och då. Det anses ofta vara en del av jobbet och därmed medberäknat i den totala månadslönen (att man ska ställa upp då och då). Å andra sidan får man då komp. som man förhoppningsvis kan ta ut någon annan gång.
    Förekommer även på arbetsplatser med kollektivavtal. 

    I det här fallet låter det spontant bara som ett byte, dvs ingen extra ersättning.    

     
    Det finns SJÄLVKLART kollektivavtal (om dom nu inte varit så dumma så dom tecknat ett egets arbetstidsavtal lokalt, men såna ska vara uppsagda vid det här laget så vårdförbundet får en chans att teckna bättre avtal). Jag har länkat högre upp och iom att förskjuten arbetstid ska vara tillsagd senast en dag före så ska det här räknas som kval övertid och hon får ta kompdagen efter då hon skulle ha jobbat enligt schema.
Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?