• Lindir

Flyttstäd Uppsala

Någon som har anlitat en städfirma för flyttstädning i Uppsala och som kan rekommendera en? Är det någon man bör undvika?

Rude and not ginger
  • Svar på tråden Flyttstäd Uppsala
  • nytt eller gammalt

Vi anlitade Rent o fint och vad jag vet fick de komma en gång till och städa för att det var sådär... Men att efter det var det ok.

Däremot de som städade vårt hus inför vår inflyttning borde undvikas, det var visserligen väldigt smutsigt men då får de ju ta ut ett högre pris eller nåt om det inte ryms inom vanlig flyttstäd... Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken firma det var men det var en av de stora vanliga. De fick komma tillbaka men det hjälpte inte och vi skulle in och måla och så, så vi hade inte så mkt tid... Det var kvar matfläckar i tak och på väggar, spindelväv i typ alla hörn och ingrodd smuts på handtag...

• Lindir

Tack! Har aldrig anlitat städfirma förut så det är svårt att veta vilka som är bra. Någon form av garanti bör man ju uppenbarligen ha, ifall man inte är nöjd.

Rude and not ginger
  • matber88

Jag vet att tråden startades för väldigt länge sen men eftersom den passade mitt ämne så väljer jag att fortsätta här. Jag vill helt enkelt varna för att anlita Carina Städ till flyttstädning! 

Vi anlitade Carina städ för flyttstädning av vår lägenhet i Uppsala. Firman skulle komma kl.08.00 och de sa att städningen skulle ta 4 timmar. Det började med att de kom för sent 30 min utan att be om ursäkt för det. Jag återvände  till lägenheten drygt 4 timmar senare för att få tillbaka nyckeln och kontrollera städningen. När jag kom dit var lägenheten nästan inte städad alls och när jag frågade varför sa de att de inte hade tänkt städa lägenheten direkt utan lite då och då under hela dagen. Jag informerade om att jag hade bokat tid med hyresvärden för besiktning av lägenheten kl.14.00 och då blev ägaren till städfirman irriterad för att jag inte hade sagt något. Det måste ju vara ganska vanligt att man har besiktning inbokat strax efter en flyttstädning och de hade gett mig en tid om 4 timmars städning och jag förutsatte då att de timmarna skulle ske mellan 08.00-12.00 vilket man kan tycka är ganska rimligt om inget annat avtalats, men där var vi tydligen inte överens.

Jag fick flytta besiktningen till kl. 07.30 dagen efter (eftersom vi var tvungna att flytta ut senast kl.9.00) och städarna skulle lägga nyckeln i brevlådan. På morgonen dagen efter när hyresvärden skulle besiktiga lägenheten blev städningen underkänd på 7 punkter av 12. Dessutom hade en av fönsterbrädorna i marmor gått sönder. Jag fick be om ursäkt till min hyresvärd och kontakta Carina städ ännu en gång. De sa att de hade egna regler för vad flyttstädning är och höll inte med om att städningen inte dög. De sa också att fönsterbrädan suttit löst och att det därför inte var deras fel att den gått sönder. Efter mycket tjafs kom städarna tillbaka och den sista delen av städningen tog ytterligare 3 timmar.

Sammanfattningsvis: 
    - Städfirman ansåg att de kunde ockupera lägenheten under en hel dag fast vi avtalat 4 timmar från kl.08.00. 
    - Städningen blev underkänd av hyresvärden som dessutom behövde göra två besiktningar.
    - Jag fick återvända till lägenheten flera gånger under dagen och dagen efter vilket jag egentligen inte hade tid med.
    - Vi kunde inte flytta ut inom avtalad tid eftersom städningen var underkänd vilket ledde till att nästa hyresgäst inte fick tillträde till lägenheten vid avtalad tid.
    - Städningen tog 24 timmar (aktivt 7 timmar) istället för 4.
    - De var otrevliga och bad inte om ursäkt en enda gång.
    - Som tur var hade vi städgaranti så att vi inte behövde betala mer än vad som var avtalat från början.
    Anlita inte den här städfirman för flyttstädning! De håller inte sina tider, de gör ett för dåligt jobb och är otrevliga! 
  • Rättskavararätt

Hej

Jag har läst en artikel om Carina Städ och ansvarige Nicklas Larsson. www.gd.se/gastrikland/gavle/hon-kollapsade-pa-passet

Tyvärr såg jag artikeln för sent och är nu själv ett offer för denna totalt oseriösa, otrevliga skojare och skitfirma! Jag är arg! Jag är heligt förbannad och vill göra allt för att inte andra ska anlita den här firman. Det som stör mig också är att det finns ett sigill från UC på firmans hemsida som visar att företaget har statusen högsta kreditvärdighet, något som för mig är ett mysterium.  www.carinastad.info/Om-oss.html

För ett par veckor sedan utförde denna firma en flyttstädning av vår villa i Borlänge. Jag kom i kontakt med firman genom att skicka en affärsförfrågan på sajten flyttstadning-direkt.se Carina Städ svarade på förfrågan och fick uppdraget. Flyttstädning direkt är en tjänst som garanterar att de företag som finns med i deras register är garanterat bra och trygga att anlita, dvs proffs. En flyttstädning som normalt borde ta en till två dagar gjordes på 4,5 timme av tre personer och sedan ringde Nicklas till mig på mitt jobb och bekräftade att städningen var klar. Jag kunde inte åka ifrån mitt jobb och besikta städningen direkt utan gjorde det på kvällen, när städpersonalen redan åkt hem. Till min fasa möttes jag av ett uruselt utfört städuppdrag. Det var helt förkastligt och jag skrev ett mail, vänligt och sakligt, till Nicklas och påtalade bristerna. Han skickade nästa dag en ensam höggravid kvinna från Gävle som skulle åtgärda backjobbet utifrån min lista. Jag fick ett nytt meddelande efter några timmar att jobbet var klart så jag åkte denna gång hem för att godkänna jobbet. Min arbetskollega följde med och bevittnade. Än en gång möttes jag av ett hus som fortfarande hade tydliga brister i städningen. Det liknade mer en vanlig "fredagsstädning" och långt ifrån en flyttstädning som är något helt annat och där det ställs mycket höga krav inför en husöverlåtelse till nya ägare. Jag gick runt med personalen som utfört jobbet i huset och påtalade än en gång bristerna. Hon brast till slut i gråt och jag lugnade därför ner mig, av hänsyn, respekt och empati för henne. Hon slutade gråta men brast snart ut i gråt igen, och igen. Jag och min kollega började fråga om det finns någon checklista att jobba utifrån gällande flyttstädning då vi tyckte att jobbet utfördes på ett ologisk och ostrukturerat sätt. Det hade hon inte fått av arbetsgivaren. Ej heller någon utbildning. Jag började fråga frågor om hennes arbetsgivare då jag fick känslan av att den firma hon jobbar åt är oseriös och inte hanterar sin personal på ett schysst sätt. Det framkom att arbetsgivaren skickar ut personalen på rena maratonpass och att de kunde låta bli att ringa ut "obekväm" personal på jobb om de inte gjorde som dom sade. Jag förklarade för henne att hon inte kan göra ett bra jobb om hennes arbetsgivare inte ger rätt förutsättningar för detta, dvs utbildning, rätt redskap, checklista/städrutiner som ska följas och framför allt ett sunt och schysst förhållningssätt till sina anställda. 

Nåväl, jag ringde upp Nicklas Larsson samma kväll som städning nr 2 slutförts. Han var hal som en ål och allt jag sade påstod han att jag hade fel. Nicklas informerade mig om att enligt företagspolicyn på Carina Städ så skulle jag inte ha släppt hem städpersonalen om jag inte var nöjd utan istället tvinga personen att göra klart jobbet tills jag var nöjd och sedan låta denne åka hem till Gävle. I och med att jag lät personen åka hem så godkände jag också jobbet enligt Nicklas. Jag försökte förklara för honom att det inte är mitt ansvar som kund att hålla hans personal kvar tills tills jobbet är godkänt. Och dessutom är jag inte så elak att jag håller kvar en gråtande höggravid kvinna för att städa om ett stort hus. Nicklas sade till mig att jag kanske borde ha lite renare hemma om huset inte trots två städningar är rent. Vårt hus var inte onormalt nedsmutsat. Jag påtalade att jag inte tänker betala för detta usla jobb. Jag och min sambo fick åka och städa om huset själva för att en dag senare kunna lämna över till nya ägarna. Dagen efter kom ändå en faktura med 10 dagar netto. Jag har inte betalt den och idag kom en påminnelse. Jag tänker bestrida fakturan och kontakta en konsumentrådgivare. Att finansiera sådana här skojare med våra skattemedel i form av RUT-avdrag tycker jag dessutom känns fel. 

Det finns seriösa städföretag som gör ett bra jobb och tar sin uppgift och sin personal på allvar. Dom förtjänar också att få jobben. Städbranschen är tyvärr nerlusad av skojarfirmor och lycksökare som Carina Städ.  Sådana borde rensas bort från marknaden då dom förstör för andra och utsätter kunder för problem och kostsamma tråkigheter och dessutom får personalen att må dåligt. Facket borde också granska dessa företag hårdare för schysstare anställningsvillkor. Ni får gärna göra en artikelserie där ni belyser detta på familjeliv.se

• lovas

Gammal tråd, men skriver ändå.

Också jag har råkat ut för dessa troll och försöker reklamera en flyttstädning som inte blivit utförd.

Hur gick det för er? Lyckades ni bestrida fakturan och hur gick ni till väga?

Svar på tråden Flyttstäd Uppsala