Inlägg från: Pippis |Visa alla inlägg
  • Pippis

PPP

Jag har haft ppp i många år, först lite lindrigare utan diagnos sen med hudläkarkontakt för ca 10 år sedan.
    Jag slutade röka för 8 år sen, det har inte hjälpt mig men skoven kanske är lite lindrigare. Det enda som fått mina fötter och händer att läka ut var en graviditet. Tyvärr kom det tillbaka efter förlossningen.
    Kortisonsalvor tycker jag är jobbigt eftersom huden blir så tunn. Det bästa för mig är duodermplattor med kortison under som får sitta så länge som möjligt. 

Mot den torra huden har jag Locobase LPL som jag tycker fungerar suveränt. 

• Pippis

Som jag skrev tidigare så blev jag inte bra efter att jag slutat röka MEN mina skov är betydligt lindrigare.
    Från början hade jag på lillfingersidan och på ovansidan/sidan av ena foten (större än min hand i storlek)

Efter att jag slutade röka har jag på vissa ställen. Under båda fötterna på hålfoten (lite mindre på ena foten). På hälen längst bak på en fot och upp mot stortån på den andra, men inte alls så fruktansvärt många blåsor som förr och inte alls samma klåda. Dessutom har jag på ena stortånageln och på den andra pektånageln. Detta klarar jag inte att fixa själv utan går på fotvård var sjätte vecka hos en fotvårdare med psoriasisutbildning.
    Min hudläkare tycker inte att det är så allvarligt så nån remiss får jag inte, utan får betala fullt pris. Surt. Skillnaden är 390 kr mot 100 kr per gång...

På händerna har jag främst på lillfingrarnas övre del. Naglarna är lite hårda, men inte missfärgade som de var förut. Jag hade ju tur att mina eksem försvann helt under min graviditet så utbredningen är mindre nu. 

Jag klarar mig med Locobase LPL för att slippa de hårda hudflagorna. Fotvården gör ju sitt till också.

När jag använde kortison fick jag också skör hård hud som sprack. Det värsta tyckte jag var när man fått ett område som läkt och sedan kom det nya blåsor under den sköra huden eller i såret. Olidligt!!!

Mina skov kommer alltid före jul, även innan jag börjat julstädningen Annars så blev jag mycket bättre av att sluta diska för hand och sluta skura utan handskar. Mopp is da shit för eksemhäder  

Svar på tråden PPP