Inlägg från: SofiaD |Visa alla inlägg
  • SofiaD

PPP

Jag har eller har haft PPP. Det bröt ut när jag pluggade och var stressad under en period för ca 12 år sedan. Jag hade som på bilderna, fast bara på ett begränsat område på båda handflatorna. Provade alla salvor som fanns inkl solbehandling. Det enda som till slut hjälpte var Dermovatsalva enl särsklit schema som jag fick på hudmott. Det kom och gick i skov mer mindre tills för något år sedan då det försvann! Har hört det, vet inte hur sant det är, att man har det ca 10 år och sen läker det ut... (??) Stämde på mig iaf För 6 år sedan blossade det upp psoriasisartrit i båda mina handleder och fotleder, väldigt smärtsamt. Detta var under en period jag mådde ganska dåligt psykiskt, så i mitt fall bryter sånt här skit ut i samband med stress. Som tur var gick det tillbaka med antiinflammatorisk behandling och det har hållt sig borta sedan dess.

Vilket pucko till läkare som säger klådan är psykisk! Hjälper inte kortisonsalvan mot klådan alls? Usch, jag kommer ihåg hur det kändes när jag såg ut så i händerna.  

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    Onkel Anneli skrev 2013-01-07 14:02:45 följande:
    Så idag äntligen fick jag komma till en hudläkare, som jag väntat!

VILKET JÄVLA FIASKO! GubbJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVEL.

Han tittade på mina händer och fötter i sammanlagt 2 sekunder och ville veta hur länge jag haft det sen inget mer.

Svamp eller PPP sa han. Okej, då undrade jag om det fanns något samband mellan detta och glutenintolerans( som jag läst på flera olika ställen och tänkte sedan fråga om struma) då fick han nog av mig och förklarade att han va läkare! 10.000 patienter har han haft med PPP! SÅ DET SÅ! Sedan en utläggning om varför jag hade fel. Det av en fråga inte en sanning jag kom med.

48% av alla rökare får detta sa han. Jahadu, fick du ditt läkarleg i ett cornflakespaket?

Jag blev så uppläxad för min fråga ( som va väldigt vänligt ställd) att jag kunde inte hålla tillbaka tårarna.

Jag får inte vara i kontakt med vatten alls- alltid handskar. Han sa däremot inte vilka och jag inte får jag några heller/recept.

Mjukgörande salva sa jag en jag provat som funkade bra så den skulle jag få på recept. Han kom tillbaka 5 minuter senare och sa att den går inte få receptfritt så jag får köpa den själv- han skrev inte ut någon annan istället.

Sköterskan som såg hur ledsen jag blev såg till att jag fick komma till ljusbehandling direkt och ska nu gå där 2 gånger i veckan 1min varje gång.

Sedan fick jag en ny salva utskrivet som va "det bästa de hade" enligt herr surtask. Jotack, den kostade mig 500 kr för 60g Gråter ( Daivobet)

Detta är kroniskt och det finns inte mycket att göra va slutklämmen och jag fick ju det bästa så fungerade inte detta gör de inget mer.

Jag kunde varit utan det besöket. Jag undrar också var han får all sin info ifrån? 48% av alla rökare men knappt ingen vet vad det är? Jo det låter rimligt.

Usch vilket trist bemötande!! Jag tror också det var den salvan jag fick, Daivobet, den börjagde med Daivo.. i alla fall och den hjälpte mig inte ett dugg trots att den skulle vara bäst. Det som hjälpte mig var Dermovat enl särskilt smörjschema som någon annan också skrivit ovan. Nu har jag tack och lov inte haft några besvär av min PPP på flera år Har fått rosacea i stället....
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Ang dermovat och graviditet fick jag klartecken från läkare att använda den när jag var gravid!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    Ssassa skrev 2013-01-15 19:44:43 följande:
    Åh är det sant! Jag ska ta tag i att ringa hudkliniken och fråga. Men skönt att höra.. Händerna och fötterna är ju långt ifrån bäbben i alla fall! :)
    Ja, han menade att det är så oerhört lite som absorberas och man använder ju så liten mängs salva till händerna att det inte är någon fara! Så jag använde salvan som vanligt under båda mina två första graviditeter.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden PPP