PPP
Hej.
Startade ett medlemskap här nu direkt när jag hitta denna tråden. För ca 1 1/2 år sen fick jag vätskefyllda blåsor under/bredvid tummen på högerhanden, området var inte större än en 50 öring men kliade nått fruktansvärt!! Hade även några enstaka fläckar med plackpsoriasis fick jag reda på samtidigt när jag sökte för detta i april 2012 samt att de då även sa att jag hade handeksem.
Kortisonkurerna med Elocon salva har avlöst varann med ibland bara några dagars uppehåll då blåsorna kommit tillbaka direkt och det värsta är att det blivit mer utbrett för varje behandling. Så nu har jag istället halva händerna med blåsor samt (lite hittils) på sidorna av fötterna.
I december fick jag en remiss till hud och där jag fick diagnosen PPP och så fick jag utskrivet Elocon lösning samt Duo DERM plattor vilket fungerade men 10 dagar efter avslutat behandling började blåsorna ploppa upp igen dock hittils inte så illa ÄN...... Så nu har jag fått en ny tid om ett tag då vi ska diskutera tablett behandling (neotigason dvs A vitamin eller metotrexat dvs cellgifter) men biverkningarna skrämmer mig nått enormt för de kan bli riktigt hemska!!! Så har bestämt mig för att avboka det besöket och se hur långt jag klarar mig med bara mjukgörande. Har även köpt en saltsalva från eleven.se som tydligen ska vara bra. All info har jag fått googla mig till då läkarna är totalt värdelösa på att ge svar på mina frågor.
Det jag reagerar på är att du fått daivobet för det har jag förstått att det är för plackpsoriasis, Elocon salva/lösning fungerar för mig men tyvärr kommer ju blåsorna snabbt tillbaka efter avslutad behandling. Sen som svar på din senaste fråga så är pustulös psoriasis något helt annat än PPP.
Blev ett långt inlägg men blev så glad när jag hitta fler "som mig" (känner sig ju som världens ensammaste människa om det här) samt att jag ville berätta hur det funkat för mig.
Mvh