PPP
Var inne här i ett annat ärende och ser denna tråd! Ja, jag har tyvärr PPP. Jäkla skitsjukdom. Ska läsa tillbaka i tråden och återkommer med vad jag testat.
Var inne här i ett annat ärende och ser denna tråd! Ja, jag har tyvärr PPP. Jäkla skitsjukdom. Ska läsa tillbaka i tråden och återkommer med vad jag testat.
Först av allt...ni har alla min sympati...när man har hela händer och fötter så förstår man inte hur bra man har det. När min dotter var liten (upp till 2 år) så sov hon i 40 minuterspass...och det var verkligen en kamp för överlevnad. Stressen var fruktansvärd och vi hade ingen avlastning. Det började med förtjockningar i handflatorna och det kliade som bara den och blev väldigt stora och djupa blåsor (som jag dessutom kliade hål på...) Hade det på båda händerna och så kom det på båda fötterna varav ena var det illa på. Gick till VC hur många gånger som helst och sa att jag hade svamp. Smörjde i flera veckor och gick tillbaka o sa tt jag inte hade lust att lägga hela nöjeskontot på att köpa svampmedel som inte hjälpte. Läkaren insåg att hon hade fel och remitterade mig till hudläkare. Fick också en barsk elak äldre dam (som iof visste vad hon gjorde). Hon var inte hundra på diagnosen utan 90% (jag är inte rökare). Hon satte in Buckybehandling, kortison och duodermplattor. Bucky var kanon...det tog bort all den tjocka huden som ville spricka och tryckte verkligen tillbaka sjukdomen. Gick från att vara jättesöndrig till att vara normal. Hade en hel sommar när allt var vanligt.
När nov kom därefter så klarade jag inte mer...det hade kommit tillbaka på två händer och en fot (den var värst och jag hade svårt att gå). OBS..en fot har det aldrig kommit igen på! körde samma grej igen och det blev ok men inte helt bra. Gick omkring i sandaler och solade händer och fötter så ofta jag kunde under sommaren.
Sedan hade jag en graviditet emellan och då var det bättre (tack o lov). När jag sökte på nytt var det katastrof och den arga damen hade gått i pension och ersatts av en vanlig normal trevlig läkare. Hon berättade att jag fått halva livsdosen Bucky och frågade om jag ville fortsätta. Vi pratade alternativ och hon föreslog solning. Jag tyckte att det var smart att spara dunder som jag vet ändå fungerar så jag har kört med kortison och solning sedan dess. Solningen är seg att få resultat av....det är först när jag kommer upp i riktigt höga tider jag ser att det ger resultat och det tar ju flera månader innan man är där...men jag har faktiskt resignerat och accepterat att de nog har rätt...det skulle vara värre utan. Som läkaren sa sist...jag är så glad att du har det jobb du har (jobbar på kontor) så att jag slipper komma i det läget att jag längre fram måste säga till dig att du behöver omskola dig! Det och i kombination med att sköterskorna flera gånger sagt att min arbetsgivare ska vara glad att jag inte sjukskriver mig gör att jag nu flera år senare insett att jag inte bara bör bita ihop utan att det är en "riktig" sjukdom...
Jo nu till de råd jag fått och det jag tycker funkat (man får prova sig fram som både läkare och sköterskor på kliniken säger):
Jisses, vilket spammande från min sida, men jag har ingen att prata med om detta...
Jo, jag har fått klådstillande också. Blir bara så sänkt av de men visst hjälper det lite. Tavegyl. Ser att ni som postat bilder verkligen varit bra med att inte klia sönder blåsor! Jag är imponerad. Jag har jättesvårt med det. Pratade med dem om det och smärtan går före klådan så därför vill man undermedvetet ersätta klådan med smärta. Sedan blir det en vana också...Nu har jag upptäckt att klådan ofta är ett tecken på att ngt är på gång och då vräker jag på kortison och ibland går det tillbaka.
Jo, jag har länge sagt att sol inte direkt hjälper men jag har omvärderat det. Förra sommaren när det var usligt väder så blev inte händer o fötter bättre...men i julas var vi i varmare klimat...och då gick det bort på min hand och blev bättre på foten. Underbart....säg den lycka som varar för evigt tog tre v hemma och sedan var det dåligt men det var så fruktansvärt skönt att få en paus. Min plan för sommaren är att sätta mig på jobbets terass minst 20 min per dag och sola fötter och händer. Tror att det skulle ha stor effekt. Stressen går ju också ned under sommaren och när man är på semester.
Har lagt om kosten också...har inte sett ngt resultat av det...men det har givit andra effekter som varit bra.
Jo, så har jag funderat på att gå med i psoriasisförbundet....de har ibland föreläsningar om PPP. Tänker att som alltid så är det bra att höra om nya behandlingar, vad som är på g och få tips från andra.
Onkel Anneli...vilken superförbättring! Grattis!
Onkel Annelie: Härligt att du kunde hålla sonen i handen igen. Hoppas verkligen att det håller i sig och att det inte blossar upp på nytt.
Har du testat ngt naturmedel som du tycker funkar?
Mina händer var ganska bra förra veckan men denna vecka har jag varit hemma pga sjukdom och genast så blir händerna katastrof för att jag inte solar regelbundet. Lite tröstlöst känns det.
Jag var hos läkaren idag...solningen ger inte tillräckligt resultat (en vanlig omgång ska man se förbättring på ca 20 gånger, jag har kört 3x 20 gånger så nu är det slut med den. Funkar för dåligt. Hon vill ställa mig på metotrexat. Fick till september på mig att fundera, är lite orolig för biverkningarna. Någon som testat det?
Jag sa nej till cellgifterna men en varm sommar och 3 v i solen över jul har gjort det drägligt. Handen är finare än på länge, men foten gör ont igen.
Duodermplattorna är det bästa som hänt mig! Skulle inte klara mig utan dem, de skyddar, läker och tar bort smärtan. Har även fått en salva med antibiotika, kortison och ngt svampmedel då jag fått några jobbiga infektioner på hälarna. Det har hjälpt bra. Sedan har jag en bra kortison som är som en vanlig kräm.
Min nya sport är att köpa handkräm och hudkräm utomlands. Ibland hittar man väldigt bra som är precis lagom för ett givet tillfälle. Snacka om att ha blivit finsmakare !