PPP
Hej!
Har haft PPP i flera år, först på händerna och sedan på fötterna. Händerna har blivit bra, kommer bara något utslag då och då. Jag har testat både det ena och det andra. Kortison gjorde bara det värre. Locobase Repair + ACO mjukgörande kräm har varit det som ändå höll fötterna bäst i trim ända till jag provade följande:
http://www.efi.se/produkter/basik-fotcreme/
Man får en tub gratis (porto 19:- tillkommer) och den är verkligen mjukgörande. Den har inte gjort fötterna friskare, men betydligt mjukare. Även de gamla färgade utslagen mjuknar så det gör inte ont att gå. Testa den. Fotkrämen har faktiskt gjort så att jag emellanåt glömt bort att jag har problem med fötterna. Känns underbart.
För min del har jag också märkt att det gäller att hålla igång. Börjar det klia så ser jag till så att fötterna är i rörelse, tar ut hundarna, diskar mm då lugnar det ner sig. Läste i något inlägg om att läkaren sagt att det var tur hon hade ett stillasittande jobb. Jag säger tvärs om. Tur jag har ett jobb så jag är i rörelse hela dagen. När jag hade som värst för några år sen gjorde det väldigt ont de första 300 m till jobbet sen satte endorfinerna in och allt gick bra till fikarasten då man satt i 20 min. Efter rasten krävdes det 100 m för att lugna smärtan igen.
Något som också är viktigt är att inte sticka hål på blåsorna såvida de inte gör extremt ont, och riv inte bort något förrän ny hud har bildats ordentligt under det svartnade utslaget. Likaså den fjällande huden. Ta bara bort den som verkligen lossnar av sig själv. Riv inte av mer än nödvändigt.
Vill även säga att jag provat emu-olja. Fungerade inte det minsta.