• Anonym (Rädd)

Tar kronofogden vårt hus?

Jag och min sambo har skatteskulder sedan vårt företag gick omkull...
    Summan ligger på ca 300.000:- 
    Vi har inga värdesaker att sälja men vi bor i ett hus som värderas till samma summa om inte lägre än vad vi har lån för plus att det är ett svårsålt område just nu. 
    Våra boendekostnader inkl. el, vatten, sopor är ca 6500:-
    Vi har beslutat att separera men vi rider ut stormen tillsammans just nu och kommer kunna gemensamt att betala ca 25.000:- i månaden dvs om ca 12 månader kommer vi vara av med skulden.
    Hur stor är sannolikheten att dom kommer ta vårt hus? Om vi blir av med huset så kommer vi inte att bo tillsammans och just nu räknas varje krona och vi har fått för oss att det är billigare att bo i huset just nu än att ha 2 lägenheter.
    Nån som vet hur kronofogden brukar resonera då huset inte kommer inbringa några kontanter och vår boendekostnad blir ev. högre om vi flyttar isär? 

Sån fruktansvärd ångest har jag och skammen att behöva ha kronofogdens logga vid en försäljning gör att jag inte ens vet om jag vill leva längre då ..helt ärligt. Jag kan inte förklara för nån som inte suttit där hur det känns...           

• Svar på tråden Tar kronofogden vårt hus?
  • Anonym (BK)

Huruvida era boendekostnader blir billigare eller dyrare har ingen betydelse. Hus är en avyttringsbar tillgång och KF kommer att värdera det inför en försäljning. Kommer man då fram till att en försäljning inte inbringar något överskott efter att lånen är lösta så kommer det inte att säljas. Finns liksom ingen mening om det inte blir något överskott.

Så då tittar de på era inkomster och gör eventuellt införsel på era löner. Hur mycket det blir kan ni inte påverka utan det finns mallar för uträkning som de följer. Naturligtvis kan ni betala mer än de kommer fram till om ni vill det men inte mindre.

Har ni bilar eller andra tillgångar tar de dem också men det är möjligt att få behålla bil av ringa värde om den är nödvändig och det inte går att använda kommunala transportmedel.

Ni verkar ju ha bra inkomster i alla fall om ni kan betala 25.000 kr/mån. 

• Waldo

Du säger att ni tillsammans kan betala tillbaka 25 000:-

Är det vad en utmätning gör för er eller är det vad du själv har beräknat att ni klarar av att betala?

Rent generellt kan man säga allt lagen ser ut så att om man inom ett år kan betala tillbaka sin skuld genom utmätning så kommer det inte igång en försäljning av fast egendom
    Sedan ska man beakta att det är banken som säger ja eller nej till om det blir någon försäljning. Ser dom att det kan bli en förlust för dom så kommer dom att säga nej.

KFM atr inte hänsyn till hur det ser ut med bostadskostader, om det blir dyrare att hyra eller att äga. Lagen ser endast till själva utmätningen

• lindalinaa

Mitt råd är ring och prata med kfm så fort som möjligt och förklara situationen! Säg att skulden kommer att vara betald inom ett år eftersom ni har goda möjligheter att betala! De kommer absolut inte ta huset i första hand om ni kan betala såpass snabbt, möjligen försöka utmäta annat såsom bil.. Lycka till!

• MaryArden

TS - om det skulle gå så långt som till tvångsförsäljning kan du ofta prata med Kronofogden och be att sälja huset själv. Det innebär nästan alltid en högre försäljningssumma, så om ni kan visa att ni menar allvar och sedan få huset sålt inom rimligt tid så slipper du loggan. 

• Waldo
    MaryArden skrev 2012-10-24 09:50:51 följande:
    TS - om det skulle gå så långt som till tvångsförsäljning kan du ofta prata med Kronofogden och be att sälja huset själv. Det innebär nästan alltid en högre försäljningssumma, så om ni kan visa att ni menar allvar och sedan få huset sålt inom rimligt tid så slipper du loggan. 
    Va?

Nej så funkar det inte.
    Det är inget man kan förhandla om eller be att få göra
    Det är en lag, utsökningsbalken som går in och styr allting när det gäller utmätningar

Har det gått till executiv auktion är det helt kört, då kan man inte börja be om saker.
    Ska dom sälja huset själva måste dom göra det NU, innan det blir tal om utmätning
  • MaryArden
    Waldo skrev 2012-10-24 15:05:45 följande:
    Va?

Nej så funkar det inte.
    Det är inget man kan förhandla om eller be att få göra
    Det är en lag, utsökningsbalken som går in och styr allting när det gäller utmätningar

Har det gått till executiv auktion är det helt kört, då kan man inte börja be om saker.
    Ska dom sälja huset själva måste dom göra det NU, innan det blir tal om utmätning
    Jag menade inte att de kan sälja huset *efter* att det gått till exekutiv auktion, det var illa formulerat av mig. Med formuleringen "om det skulle gå så långt"syftade jag på att det inte är självklart att huset skulle beröras. 

Om huset riskerar att bli aktuellt kan de däremot ha kontakt med handläggaren under utredningen, innan beslut om exekutiv auktion, och förklara att de är villiga att sälja huset själva. 
  • 223

Men om ni ska betalat 25000:- i månaden finns det ju ingen som heslt anledning att mäta ut några tillgångar.
    Jag antar att ni har sagt till skattemyndigheten om hur ni ska lösa skulden så driver de givetvis inte vidare. 

• Anonym (Rädd)

Tack för era svar

Dom gick in och drog 23.000:- förra månaden och då lämnade dom ca 7000:- efter att alla andra räkningar var dragen så  utmätning har vi på lönen. Inget dom ringde och sa utan dom gick bara in och drog dom pengarna.
    Vi har en jättetrevlig handläggare på KF men som läget är nu mår vi båda så dåligt av situationen så att lyfta luren och fråga om huset är ren och skär ångest...
    Som jag förstått det genom att läsa på deras sida så är det en stor missuppfattning i allmänhet att man kan avbetala till KF. Till inkassobolagen ja men inte KF. Allt i värde utmäter dom och det tycker jag såklart är rimligt men iom att huset inte inbringar ett överskott eller sänker våra boendekostnader så önskar jag att vi kan få sälja det själv och slippa förnedringen av att KF lägger ut vårt hus...  

Nån som jobbar på KF eller varit i samma läge eller haft en bekant som fått behålla huset?        

• Anonym

En släkting till mig hade (har) stora skulder hos både KF & inkassobolag. Hans hus utmättes och då resonerade KF som så att de räknade ut ett minimipris motsvarande kvarvarande lån + lite andra kostnader i samband med tvångsförsäljningen. Under detta pris var KF inte villig att sälja. I just det fallet hade inte heller banken något intresse av en försäljning eftersom min släkting skötte de avbetalningarna. Efter ca 6 månader kontaktade KF min släkting och meddelade att huset inte gick att sälja till minimipriset och därför kunde min släkting (som hade flyttat ut inför första exekutiva auktionen) flytta tillbaka. KF bad honom också att försöka sälja huset själv, så länge inte minimipriset underskreds. Idag bor släktingen i huset och KF har inga ambitioner att försöka sälja igen eftersom de anser huset osäljbart för det av KF satta minimipriset.

• Indianica

Jag skulle göra allt för att undvika KF, sälj huset själv ai så fall. Våra grannar fick ekonomiska bekymmer ochKF  satte ut deras hus till försäljning för 300 000 kr acceptpris och det var alltså i ett område där husen säljs för 1-2 miljoner kronor :-O Av någon orsak blev dock inte huset sålt eller om de själva bad att få sälja det själva, men de sålde det iaf senare själva med hjälp av mäklare för  1.3 miljoner kronor. KF hade alltså tänkt att i stort sätt ge bort ett hus för 1 miljon mindre än marknaden var beredd att betala!!

Svar på tråden Tar kronofogden vårt hus?