• Anonym (Rädd)

Tar kronofogden vårt hus?

Jag och min sambo har skatteskulder sedan vårt företag gick omkull...
    Summan ligger på ca 300.000:- 
    Vi har inga värdesaker att sälja men vi bor i ett hus som värderas till samma summa om inte lägre än vad vi har lån för plus att det är ett svårsålt område just nu. 
    Våra boendekostnader inkl. el, vatten, sopor är ca 6500:-
    Vi har beslutat att separera men vi rider ut stormen tillsammans just nu och kommer kunna gemensamt att betala ca 25.000:- i månaden dvs om ca 12 månader kommer vi vara av med skulden.
    Hur stor är sannolikheten att dom kommer ta vårt hus? Om vi blir av med huset så kommer vi inte att bo tillsammans och just nu räknas varje krona och vi har fått för oss att det är billigare att bo i huset just nu än att ha 2 lägenheter.
    Nån som vet hur kronofogden brukar resonera då huset inte kommer inbringa några kontanter och vår boendekostnad blir ev. högre om vi flyttar isär? 

Sån fruktansvärd ångest har jag och skammen att behöva ha kronofogdens logga vid en försäljning gör att jag inte ens vet om jag vill leva längre då ..helt ärligt. Jag kan inte förklara för nån som inte suttit där hur det känns...           

• Svar på tråden Tar kronofogden vårt hus?
  • Waldo
    MaryArden skrev 2012-10-24 15:40:27 följande:
    Jag menade inte att de kan sälja huset *efter* att det gått till exekutiv auktion, det var illa formulerat av mig. Med formuleringen "om det skulle gå så långt"syftade jag på att det inte är självklart att huset skulle beröras. 

Om huset riskerar att bli aktuellt kan de däremot ha kontakt med handläggaren under utredningen, innan beslut om exekutiv auktion, och förklara att de är villiga att sälja huset själva. 

Nej, inte ens så funkar det

Se lagen
  • Waldo
    Anonym (Rädd) skrev 2012-10-24 18:41:17 följande:
    Tack för era svar

Dom gick in och drog 23.000:- förra månaden och då lämnade dom ca 7000:- efter att alla andra räkningar var dragen så  utmätning har vi på lönen. Inget dom ringde och sa utan dom gick bara in och drog dom pengarna.
    Vi har en jättetrevlig handläggare på KF men som läget är nu mår vi båda så dåligt av situationen så att lyfta luren och fråga om huset är ren och skär ångest...
    Som jag förstått det genom att läsa på deras sida så är det en stor missuppfattning i allmänhet att man kan avbetala till KF. Till inkassobolagen ja men inte KF. Allt i värde utmäter dom och det tycker jag såklart är rimligt men iom att huset inte inbringar ett överskott eller sänker våra boendekostnader så önskar jag att vi kan få sälja det själv och slippa förnedringen av att KF lägger ut vårt hus...  

Nån som jobbar på KF eller varit i samma läge eller haft en bekant som fått behålla huset?        
    För att det ska ske en dragning på era löner har det varit en process, det är inget som bara har hänt
    Det är dessutom inte KFM som går in och drar pengarna utan det är era arbetsgivare som betalar in pengarna till KFM varje månad

Vad som har hänt är alltså att KFM har skickat besked till era arbetsgivares lönekontor med besked hur mycket respektive av dom ska betala in till KFM.

Man har alltså gjort en beräkning på era inkomster och utgifter och detta har ni fått fylla i och skicka in.
    Har ni inte gjort det har ni blivit schablonberäknade
    När detta är klart får man ett beslut om utmätning hemskickat till sig, smatidigt som arbetsgivaren får besked
    Det är inget man blir uppringd om

• Anna Paulita

Det låter ju som om ni har goda förutsättningar att betala era skulder, har svårt att tänka mig att KF säljer ert hus då.

• MaryArden
    Waldo skrev 2012-10-25 08:21:09 följande:

Nej, inte ens så funkar det

Se lagen
     KFMs Handbok för utmätning, s 219: "Ägaren till en utmätt fastighet får sälja fastigheten."  
  • Waldo
    MaryArden skrev 2012-10-25 11:49:49 följande:
     KFMs Handbok för utmätning, s 219: 
    "Ägaren till en utmätt fastighet får sälja fastigheten." 

När ett hus står så nära en executiv auktion som du pratar om i dina inlägg är det inte riktigt så enkelt

Ja, man får rent praktiskt sälja det.
    Men om det ligger i ett executivt förfarande ska man undvika att göra det privat eftersom det inte är så förbaskat enkelt att reda ut alla algliga förfaranden runt detta

Hade man varit ute en månad tidigare ex, hade saken sett helt annorlunda ut
  • Anonym (J)

När jag väntade på ett skadestånd fick jag brev från kronofogden om att gäldenären hade en fastighet och hade fram till årsskiftet på sig att sälja den själv (via mäklare) innan den gick till exekutiv auktion så det går säkert att prata med dem om man är ute i god tid. Det ligger ju i deras uppdrag att få in så mycket pengar som möjligt och utmätta hus är ju inte direkt högvilt ute på bostadsmarknaden.

• MaryArden
    Waldo skrev 2012-10-25 13:15:46 följande:

När ett hus står så nära en executiv auktion som du pratar om i dina inlägg är det inte riktigt så enkelt

Ja, man får rent praktiskt sälja det.
    Men om det ligger i ett executivt förfarande ska man undvika att göra det privat eftersom det inte är så förbaskat enkelt att reda ut alla algliga förfaranden runt detta

Hade man varit ute en månad tidigare ex, hade saken sett helt annorlunda ut
    Jag har inte sagt något om svårighetsgraden. Jag har sagt att möjligheten finns, att jag sedan citerade en enda mening var för att du skrev att det inte fungerar så. 

Vilka lagliga förfaranden är det du tänker på som ska redas ut?  Lägger man upp försäljningen så att köparen löser eller tar över lånen så får säljaren ut övervärdet som då får läggas undan. Är fastigheten redan utmätt träder övervärdet i fastighetens ställe. Det som kan förhindra en egen försäljning är hur mycket tid man har på sig, man kan få några månader på sig från KFM men det är inte en rättighet. 

Utifrån informationen i ts är det inte läge för just dem att sälja varken nu eller för en månad sedan, då det verkar som att det saknas ett övervärde i fastigheten samt att det inte är skulder till banken som ligger hos KFM. 
  • Anonym

Min familj har varit i samma sits och jag förstår precis hur ni känner!
    Jag kan bara säga att trots att det har gått nästan 20 år så var det den svåraste tiden i mitt liv, helt fruktansvärt. 

Eftersom de får in så pass mycket av pengarna på löneutmätning är det den enklaste vägen för dem att få in pengarna. Ring er kontakt på KF och förklara läget! Detta är superviktigt!!!
    De kan inte göra något mot hur lagen fungerar, men ser de att pengarna kommer in regelbundet så kommer de knappast att propsa på att be er sälja huset. 

Huset blir än viktigare att försöka behålla eftersom det kan vara svårt, för att inte säga omöjligt att få lån/ bli medlem i bostadsrättsförening eller få ett förstahandskontrakt med betalningsanmärkningar.

Mina föräldrar red ut stormen och de har det bra idag. Försök att få förhållandet att överleva den tiden av eld som ni genomlider nu, man behöver varandra!
    Styrkekramar!

• lindalinaa

Jag kan säga som såhär att hg har två kompisar, sambos som nu levt under skuldsanering i två tre år, de har alltså skulder för över miljonen och hade först löneutmätning... De äger tillsammans ett hus men har en jätte bra handläggare på kfm som låter dom bo i huset trots skuldsanering och utmätning, de äger även en bil av mindre värde pga att de har småbarn och killen måste ha bil till jobbet.
    Men det gäller stt PRATA med dom och förklara situationen, det är mycket bättre om man ringer för då är man villig till att lösa det hela och kan man betala 25 tusen i månaden så att skulden blir borta inom ett år så kommer kfm inte se någon som helst anlednig till att ta huset till executiv, det är ju inte ens säkert att huset blir sålt!
    Ja såklart dom vill driva in skulderna men kan man betala så tar dom inte huset!

• elmadumle

Vårat hus skulle säljas på exekutive hos kf 2010 och vi fick sälja huset själva genom mäklare eller själva fram till det datum som kf satt som visningsdatum, så det får man visst göra. Nu fick varken vi eller kf huset sålt och det anses vara utan utätningsbart värde.

• Anonym (1177)

Om ni säljer huset själva och bor ihop i lägenhet under tiden ni betalar på skulden? Kanske kan få ner kostnaden ytterligare på så vis? 

• Anonym

Så länge KF får in pengar från er så finns det väl ingen anledning att tvångssälja huset? Sådana drastiska åtgärder gör man väl bara om det inte finns några kontanter att betala med, och det har ni ju eftersom de drar pengar från era konton varje månad? Skillnad är väl om ni har lån på huset som miss skötts och banken vill att det säljs.

• Anna Paulita

Anonym 1177, hur får man tag i en lgh när man har bet. Anmärkning? Varför ska de sälja om de har förmågan att betala?

Svar på tråden Tar kronofogden vårt hus?