Vilka jobb när man endast pratar engelska?!
Okej så nu har min sambo som är engelsk letat jobb i snart 5 månader. Han är inskriven på ams, men får inte någon hjälp därifrån alls. Han har själv ringt runt till olika företag och gått runt och lämnat cvn. De flesta säger bara att dom inte prata så mycket engelska och inte har några jobb..
vad gör man? vart vänder man sig? han är utbildad till murare, något som ams inte vet vad dom ska göra med.
dom pratar om att "validera" hans utbildning, jag har själv pratat med chefen på bygg och yrkesnämnden tror jag det heter, som förklarade att han absolut inte måste få sin utbildning "översatt" till svenska, dvs med betyg och certifikaten och så vidare, utan han kan söka jobb på det sina befintliga engelska certifikat.
Det trodde inte handläggaren på ams på, så hon bad oss ringa chefen på bygg och yrkesnämnden igen och fråga om vi kan få ett skriftligt intyg på det, så chefen där ville personligen ringa sambons handläggare på ams och prata med henne eftersom ams inte verkar veta reglerna kring vad som gäller.
Efter detta så ringde handläggaren på ams upp oss igen, och sa att "ja jo har pratat med bygg och yrkesnämnden men ams regler är ändå att det måste valideras för att vi ska kunna ha honom som murare i vårat system"
Något som skulle kosta 2000 kr för oss tydligen. har frågat hur vi går tillväga isåfall, handläggaren skulle återkomma då vi pratade för 2 veckor sen. Jag har ringt henne 3 gånger senaste 2 veckorna och inte fått något svar, varje gång jag ringer så är hon upptagen och ska återkomma vilket hon inte gör.
Så vad gör man? hur hittar man jobb om man bara kan flytande engelska (hans modersmål)?
Han studerar på sfi just nu, har gjort det i 1,5 månad, och det går jättebra! men han kan inte så mycket svenska än att han kan föra en lång konversation på svenska tyvärr.
Så tills svenskan blir flytande, vilka typer av företag tror ni skulle ta in honom? Han är som sagt murare och vill ju helst jobba med det.. Men det är svårt när ingen ens låter honom komma på intervju för att visa både cv och certifikat utan bara säger att dom inte pratar engelska när han ringer.
Varje jobb vi ser så står det alltid "måste kunna svenska tal och skriftligt"..Till och med lagerjobb.
Om någon suttit i samma sits, har ni några tips?
Har funderat på att kontakta en jobbcoach finns de som jobbar med tex engelsktalande för att hjälpa dem in på arbetsmarknaden. har någon här använt jobbcoach, hur fungerar det?