• Jia

Kan hans affektanfall ha orsakat hjärnskada?

Jag har två pojkar, en på 4 och en på 6 år. Jag har haft det otroligt jobbigt med han som är 6 år nu. När han var liten var han extremt livlig, klättrade överallt, hade svårt att somna på kvällarna och varva ner, men annars en väldigt pigg och glad kille. Tidig med att börja gå osv.

Nu till problemet. Sen han var 3 år så började han kasta sand på andra barn i förskolan, vara våldsam, inte kunnat kontrollera sin aggressivitet osv. Detta har fortsatt likadant hela tiden, ibland kommer det dock några dagar som det har gått bra på förskolan(eller nu skolan, fritids), och då väcks hoppet...men så börjar det om igen.
    Hemma är han också våldsam mot lillebror, och lillebror fixar ofta saker som inte han kan och tillrättavisar han många gånger.
    Det har hänt en del incidenter under förskoletiden som varit allvarliga och som faktiskt kunnat skada andra barn allvarligt, vilket absolut inte får hända. Det är väl framförallt detta som fått mina tankar att snurra, vad är "felet", gör jag fel, trivs han inte??

Måste dock tillägga att när han är själv med mig eller någon annan vuxen så kan han vara hur lugn och sansad som helst, sitta och pyssla med något i flera timmar osv...känns som två helt olika pojkar ibland.

Senaste månaderna har han haft mkt harklingar för sig hela tiden, och ska göra om allt han hör till snor, bajs, kiss, könsord osv..sånger, och man blir tokig för det känns inte normalt att han inte överhuvudtaget kan prata ordentligt...han har även dessa problem på skolan vilket ju får förödande konsekvenser, inga kompisar..och då blir han våldsam eller extremt blyg..

Personal och rektor vill ha möte med oss nu om hur vi ska arbeta med det här...

Jag har försökt pussla ihop allt men det känns ju som att han skulle ha alla möjliga bokstavskombinationer, men det är jag ju inte ute efter. Det sista jag skulle göra är att medicinera han..

Har dock funderat på en del händelser när han var bebis och upp till 2-3 års ålder, då han hade del affektanfall( så starka känslor att han skrek tills han tuppade av)
    Personalen på förskolan visste om detta och hur jag brukade göra. En dag när jag kommer till förskolan så är det vikarier som börjar berätta att han svimmat av och att de var tvugna öppna fönster och skaka i han för att han skulle vakna, och att vi måste kolla upp vad det beror på...i just det ögonblicket så tänkte jag inte så mkt mer på det, vi har kollat det och det har vuxit bort. MEN, då slog mig tanken nyligen...tänk om han var avsvimmad så länge att han fått skador p g a det...hemska tanke isåf...

Men vad tror ni andra? Våran situation här hemma är snart ohållbar och jag orkar inte med mitt barn? Vill inte sätta nån stämpel på han och ge han medicin..

Vart kan man få stöd och hjälp?

• Svar på tråden Kan hans affektanfall ha orsakat hjärnskada?
  • sussieluss

Hej. Jag tror inte att affektanfallet har påverkat din son. Min dotter hade också det som liten och tror inte att det kan göra sådan skada. Däremot tror jag att din son har hamnat i sin 6-års trots. Har också en sexåring hemma som är helt makalös jobbig till och från. Man undrar ibland var min lilla flicka tog vägen...kiss och bajs ord har blivit en del av vardagen... När hon är på G brukar jag försöka avleda utbrottet, typ säga: nej vi spelar ett spel tillsammans och då brukar hon lugna sig. Har du allt för mycket problem tycker jag du ska vända dig till Barnmorskan eller BUP. Kanske skolan också har några bra råd att ge? Lycka till och jag håller tummarna att allt går bra. Kram

• SIN74

Hoppas att skolan möter upp er på ett bra sätt och att de har en plan för hur ni tillsammans ska hjälpa grabben.

Bara spekulationer!!! :
    Det ena ger ju det andra. Har man svårt att prata på förskolan blir man ofta handgriplig och det resulterar i inga kompisar. Inga kompisar ger ilska. Cirkeln är igång.

Grabbens kompisbekymmer måste lösas!

Annan tanke är att det ligger något bakom hans beteende förutom trots och svårt med kompisar.

Jag arbeterar med dessa barn och jag hade till att börja med rekommenderat er att söka BFC, barn och familjecentralen där ni tillsammans arbetar med beteendemönstret. Annars är BUP en bra instans.

Låt det inte gå längre tid är nu i 6-års. Är skolan på och har förslag = skitbra! Annars - stå på dig att detta är oerhört viktigt.

Hoppas att mötet går fint!

• Jia

Min man och son kan ha svårt att komma överens, min man är mer bestämd och vi kan ibland vara oense. Sonen har nyligen sagt att han hatar han och att han vill att mamma ska va me nån annan. Det sårar mig..jag gör allt för min son om det så kräver att vi flyttar..hemska tanke.. :( han var 3 år när vi träffades, och min man tyckte han var ouppfostrad så han kanske var lite väl hård märker han nu i efterhand...jag tyckte det var bra med en förebild och nån med lite ordning och reda. Andra inom familjen tycker att min man inte riktigt vuxit in i rollen och behandlar han som en tonåring...jag vet inte om detta kan vara problemet. Men jag tänker i alla möjliga banor just nu..

• Jia

Tack för era tankar och goda råd förresten

• Piggley Wink

Jag hade också såna anfall där jag blev så arg att jag svimmade. Jag har inte tagit skada av det. Prata med familjecentralen och specialpedagogen i skolan, de har massor av bra tips och verktyg för att få vardagen att fungera bättre. Jag har en vän som jobbar med det, jag får massor av bra tips och tankar!

• Jia

Ja, jag har läst om tourettes, och det kanske kan vara nått sånt han har. Men jag är inte ute efter någon diagnos direkt..i helgen fick jag lite hjälp med barn vakt, så jag hade endast 6 åringen hemma ( kan tilläggs att ingen lånar vårs barn samtidigt eftersom ex. Far och mor föräldrar helt enkelt inte orkar). En till tanke som jag funderat på idag var, så fort lillebror kom hem så satte sig 6 åringen på tvären, från att det gått så bra när vi var själva till att helt förändra sig..jag fattar inte!!

• sussieluss

Sådär gör min sexåring också, precis!! Är hur lugn som helst när hon är ensam men så fort lillasyster (3,5 år) kommer hem sätter hon oftast igång. Här handlar det om svartsjuka, trots att jag tycker vi har gjort alla rätt och behandlat barnen precis lika bra. Hon fixar helt enkelt inte konkurrensen.... Men det har blivit mycket bättre, så jag tror du får hålla ut och göra det bästa av situationen (se till att få mycket egentid med 6 åringen, tex gå på bio tillsammans, gå ut till parken osv) det brukar uppskattas otroligt mycket att dom får känna sig lite speciella.

• pigglet

Varför är det så viktigt att inte sätta en diagnos? En diagnos kan öppna upp många möjligheter - som jag ser det. Ofta finns det konkreta tips hur man bäst kan underlätta för ett barn med just den diagnosen. Sedan tycker jag att jag själv som förälder får en annan förståelse. Samma för omgivningen. Man får också annan möjlighet till hjälpinsatser från rätt instans. Finns möjlighet till hjälpmedel. Bidrag att söka. Assistent i skolan?

Gör ni en utredning så kan man göra en mr-röntgen för att kolla efter ev hjärnskador. Då kan de oftast (?) säga ungefär när skadan har uppkommit. Då skulle du kanske slippa fundera över det där med affektkramperna. 

• cosinus

Jag har också två killar som är 4 och 6 år (samt två tjejer som är 2 och 8 men det hör inte riktigt hit) och min 6-åring är precis som du beskriver förutom att han sköter sig i skolan och inte är fullt lika våldsam hemma.

Men han och lillebror är i konstant fight, konstant. Jag håller på att bli tokig. En dag var 2, 4 och 6 åringen hemma och innan kl var 15 så gick 2-åringen runt och mässade "luta tillar, inte bjåka, mamma gaaaaalen" Eh ja, typ så ja.

Förra helgen var mannen iväg och bytte däck i en annan stad och jag var själv med de två äldsta en hel dag. En helt ljuvlig dag. Inga konflikter (för med storasyster bråkar han inte). Men så fort 4 och 6 åringen är ihop är det som att hälla bensin på tidningspapper och slänga dit en sticka. Det tänder direkt.

6-åringen är precis som din och ska blanda in bajs, kiss, snor och allt möjligt i allt han säger, gör om sånger och överlag allmänt fånar sig en hel del. Han känns aldrig seriös och spelar över hela tiden. Sen har han börjat grubbla en hel massa och får ibland så att han också håller på att harkla och kvälja och en kväll drack han massor av vatten och började rapa och sen kunde han inte sluta rapa ö h t den kvällen. Satt liksom och tvångsrapade och till slut stoppade jag han i säng och sa att nu får du somna innan du kräks och imorgon är det borta, lovar. Och sen har han iaf inte gjort om det.

Att han inte kan kontrollera sin aggresivitet är naturligtvis ett problem och det är ju bra att skolan tar tag i det. Men förutom att min son då faktiskt kan kontrollera sig hyggligt och alltid på bortaplan så låter de extremt lika och jag tror att mycket hänger ihop med den berömnda sexårstrotsen samt omställningen att gå från dagis till skola.

Men just nu har min son verkligen jättestora problem med att acceptera att han inte får bestämma allt. precis allt är orättvist och allt får gigantiska proportioner och lillebror får tjuvnyp och fast lillebror inte är något fromt lamm han heller så är det just nu 6-åringen som är utmaningen.

Jag tror inte att din son påverkats av affektanfallen. Men däremot kan det kanske vara så att han fick affektanfallen av att han reagerar så starkt som han gör. Så anfallen kanske hänger ihop med hans bristande förmåga att behärska sig på det sättet.

• Jia

Va härligt att läsa era svar. Skönt att inte känna sig ensammen.

Nu har vi haft möte i skolan, men skolsyster, rektor och pedagoger på deras begäran. Det vi kom fram till vara att de kommer ta in nån typ av psykolog/specialpedagog som vägleder personalen hur de ska kunna hjälpa han. Jag tvivlar dock på att de kommer lyckas måste jag medge. Vi känner ju ändå våran pojke bäst och har provat det mesta. Men visst, de på skolan kanske behöver mer hjälp, sen anser dom att de andra barnen tycker det blir äckligt när han är med..

Han pratar bara fula ord i skolan, som bajs, kräk, kiss, snopp osv...han säger ofta typ "du har bajs i munnen" och "du har slickat på en snopp" osv...(till råga på allt så har lillebror gjort nått "snopphyss" på dagis nyligen) man känner sig som världens sämsta mamma. Dom har aldrig sett eller hört ngt sånt här hemma, vet dock inte hos deras pappa då...men tvivlar..
    Om de sjunger på tv:n på barnprogram så börjar han hitta på egna ord, som bajs bajs bajs hundra gånger eller snopp eller sånt, som nyss sa han i slutversen på en låt" och mamma har pinkat ner sig"...man blir ju galen!

Sen att man är världens sämsta mamma, och att man har sårat honom(som han själv säger), att man är en knäppskalle osv får jag höra x antal gånger om dagen...less!!

• pigglet

Oj, så tufft!
    Du tror inte att du skulle vara hjälpt av att få stöd och idéer från tex bup då? 

Svar på tråden Kan hans affektanfall ha orsakat hjärnskada?