Kan hans affektanfall ha orsakat hjärnskada?
Jag har två pojkar, en på 4 och en på 6 år. Jag har haft det otroligt jobbigt med han som är 6 år nu. När han var liten var han extremt livlig, klättrade överallt, hade svårt att somna på kvällarna och varva ner, men annars en väldigt pigg och glad kille. Tidig med att börja gå osv.
Nu till problemet. Sen han var 3 år så började han kasta sand på andra barn i förskolan, vara våldsam, inte kunnat kontrollera sin aggressivitet osv. Detta har fortsatt likadant hela tiden, ibland kommer det dock några dagar som det har gått bra på förskolan(eller nu skolan, fritids), och då väcks hoppet...men så börjar det om igen.
Hemma är han också våldsam mot lillebror, och lillebror fixar ofta saker som inte han kan och tillrättavisar han många gånger.
Det har hänt en del incidenter under förskoletiden som varit allvarliga och som faktiskt kunnat skada andra barn allvarligt, vilket absolut inte får hända. Det är väl framförallt detta som fått mina tankar att snurra, vad är "felet", gör jag fel, trivs han inte??
Måste dock tillägga att när han är själv med mig eller någon annan vuxen så kan han vara hur lugn och sansad som helst, sitta och pyssla med något i flera timmar osv...känns som två helt olika pojkar ibland.
Senaste månaderna har han haft mkt harklingar för sig hela tiden, och ska göra om allt han hör till snor, bajs, kiss, könsord osv..sånger, och man blir tokig för det känns inte normalt att han inte överhuvudtaget kan prata ordentligt...han har även dessa problem på skolan vilket ju får förödande konsekvenser, inga kompisar..och då blir han våldsam eller extremt blyg..
Personal och rektor vill ha möte med oss nu om hur vi ska arbeta med det här...
Jag har försökt pussla ihop allt men det känns ju som att han skulle ha alla möjliga bokstavskombinationer, men det är jag ju inte ute efter. Det sista jag skulle göra är att medicinera han..
Har dock funderat på en del händelser när han var bebis och upp till 2-3 års ålder, då han hade del affektanfall( så starka känslor att han skrek tills han tuppade av)
Personalen på förskolan visste om detta och hur jag brukade göra. En dag när jag kommer till förskolan så är det vikarier som börjar berätta att han svimmat av och att de var tvugna öppna fönster och skaka i han för att han skulle vakna, och att vi måste kolla upp vad det beror på...i just det ögonblicket så tänkte jag inte så mkt mer på det, vi har kollat det och det har vuxit bort. MEN, då slog mig tanken nyligen...tänk om han var avsvimmad så länge att han fått skador p g a det...hemska tanke isåf...
Men vad tror ni andra? Våran situation här hemma är snart ohållbar och jag orkar inte med mitt barn? Vill inte sätta nån stämpel på han och ge han medicin..
Vart kan man få stöd och hjälp?