• madeleine76

Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?

Hjääälp. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har sökt en tjänst, får komma på intervju (bara det!) jag och personalchefen klickar och samtalet flyter på bra. Detta var en dryg vecka sedan. Han gör klart för mig att han har mycket att stå i som inte rör den här tjänsten och att jag borde få besked i slutet på denna vecka. I måndags skickade jag ett mail med ett par förslag på att utveckla tjänsten, detta mail tyckte han var mycket positivt och sa att han återkommer när han pratat med sin kollega och de skulle höra av sig för ytterligare träff med bl a mig. Jag hr inte hört nåt än...Hur ska jag tolka detta?? Jag vill så gärna ha jobbet!!

• Svar på tråden Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?
  • madeleine76

ingen? Känns som om tystnad kan betyda att de håller på och intervjuar massa andra för tjänsten?

• Kjell2

Slå en signal måndag em och kolla hur de ligger till i processen.

• madeleine76
    Kjell2 skrev 2012-10-26 13:59:44 följande:
    Slå en signal måndag em och kolla hur de ligger till i processen.
    ja det kanske jag får göra..vill inte vara för "desperat" heller.. men det kanske är läge på Måndag
  • Björn

Hej, det kan vara så att dom har fått fullt upp med något annat, när man jobbar med personalfrågor så kan allt möjligt oplanerat hända.

Det kan också vara så att de inte har hittat en ny tid, kollegan kanske har blivit sjuk, ja allt möjligt. Kanske träffar dom fler kandidater? Kanske är dom inte överens?

Sen är ju veckan inte slut ännu. Kanske hör av sig i em?

• madeleine76
    Björn skrev 2012-10-26 14:10:22 följande:
    Hej, det kan vara så att dom har fått fullt upp med något annat, när man jobbar med personalfrågor så kan allt möjligt oplanerat hända.

Det kan också vara så att de inte har hittat en ny tid, kollegan kanske har blivit sjuk, ja allt möjligt. Kanske träffar dom fler kandidater? Kanske är dom inte överens?

Sen är ju veckan inte slut ännu. Kanske hör av sig i em?

ja det är sant.. jag hoppas så på det här jobbet, så tankarna far fram och tillbaka!
  • nuharjagbytt

Som jag tolkar det du skrivit har han redan lovat dig en träff till men de har inte slutat att prata med andra. Det är definitivt för tidigt för att vara kört. För deras säkerhets skull kan de inte sluta prata med andra innan tjänsten är tillsatt. Borde få besked i slutet på veckan kan mycket väl rinna över till nästa vecka.

Och nej jag jobbar inte med rekrytering men sökte väldigt mycket jobb ett tag.

• madeleine76
    nuharjagbytt skrev 2012-10-26 14:16:07 följande:
    Som jag tolkar det du skrivit har han redan lovat dig en träff till men de har inte slutat att prata med andra. Det är definitivt för tidigt för att vara kört. För deras säkerhets skull kan de inte sluta prata med andra innan tjänsten är tillsatt. Borde få besked i slutet på veckan kan mycket väl rinna över till nästa vecka.

Och nej jag jobbar inte med rekrytering men sökte väldigt mycket jobb ett tag.

japp jag har blivit lovad en träff till, och nu sitter jag här och tänker "de kan väl inte lova bort jobbet till någon annan innan jag fått komma dit igen?" Hjääälp. Förnuftet säger mig att de inte gör så, att de nog har fullt upp bara.
  • nuharjagbytt
    madeleine76 skrev 2012-10-26 14:18:26 följande:

japp jag har blivit lovad en träff till, och nu sitter jag här och tänker "de kan väl inte lova bort jobbet till någon annan innan jag fått komma dit igen?" Hjääälp. Förnuftet säger mig att de inte gör så, att de nog har fullt upp bara.
    De beter sig väldigt illa om någon annan får jobbet innan du fått komma dit igen. Försök att inte tänka så mycket på detta men var tillgänglig på telefon. De har väll mobilnummret? gå ut en sväng. Det finns inget värre än att ha suttit hela eftermiddagen vid telefonen men det ringer inte...
  • Kjell2

Extermt mycket kan hända under en rekryteringprocess. Företaget kan säljas, rekryternad chef kan bli sjuk, någon hög chef lägger sig i, någon nya guldkandidat poppar upp, någon allvarligt händer som gör att alla får fullt upp med annat, anställningsstopp, den som ska ta slutgiltga beslutet har åkt till Kina.

Att försöka tolka tystnad leder ingen vart förutom magsår. Har de lovat att höra av sig innan en viss tidpunkt ringer man någon dag efter och stämmer av lite lätt. Försök också få ett besed om när de återkopplar,

Bra fras: "OK, jag förstår att ni blivit försenad. Det är lugnt, jag är fortfarande intresserad. Självklar kan jag vänta en vecka till. Om jag inte hör något innan fredag så ringer jag i början av veckan efter. OK?"

• madeleine76
    nuharjagbytt skrev 2012-10-26 14:29:01 följande:
    De beter sig väldigt illa om någon annan får jobbet innan du fått komma dit igen. Försök att inte tänka så mycket på detta men var tillgänglig på telefon. De har väll mobilnummret? gå ut en sväng. Det finns inget värre än att ha suttit hela eftermiddagen vid telefonen men det ringer inte...
    ja..tack..jag fick se till att städa och gå ut och gå..klockan är halv 4 och de har inte ringt än..
Svar på tråden Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?