• madeleine76

Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?

Hjääälp. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har sökt en tjänst, får komma på intervju (bara det!) jag och personalchefen klickar och samtalet flyter på bra. Detta var en dryg vecka sedan. Han gör klart för mig att han har mycket att stå i som inte rör den här tjänsten och att jag borde få besked i slutet på denna vecka. I måndags skickade jag ett mail med ett par förslag på att utveckla tjänsten, detta mail tyckte han var mycket positivt och sa att han återkommer när han pratat med sin kollega och de skulle höra av sig för ytterligare träff med bl a mig. Jag hr inte hört nåt än...Hur ska jag tolka detta?? Jag vill så gärna ha jobbet!!

• Svar på tråden Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?
  • madeleine76
    Kjell2 skrev 2012-10-26 14:53:15 följande:
    Extermt mycket kan hända under en rekryteringprocess. Företaget kan säljas, rekryternad chef kan bli sjuk, någon hög chef lägger sig i, någon nya guldkandidat poppar upp, någon allvarligt händer som gör att alla får fullt upp med annat, anställningsstopp, den som ska ta slutgiltga beslutet har åkt till Kina.

Att försöka tolka tystnad leder ingen vart förutom magsår. Har de lovat att höra av sig innan en viss tidpunkt ringer man någon dag efter och stämmer av lite lätt. Försök också få ett besed om när de återkopplar,

Bra fras: "OK, jag förstår att ni blivit försenad. Det är lugnt, jag är fortfarande intresserad. Självklar kan jag vänta en vecka till. Om jag inte hör något innan fredag så ringer jag i början av veckan efter. OK?"

ja,ok..hade varit skönt att få ett bokat möte innan helgen bara!
  • Kjell2
    madeleine76 skrev 2012-10-26 15:36:19 följande:

ja,ok..hade varit skönt att få ett bokat möte innan helgen bara!

Ännu bättre att fått jobbet men tyvär är det utom din kontroll. Bara att gilla läget och ha en bra helg.
  • madeleine76
    Kjell2 skrev 2012-10-26 15:47:36 följande:

Ännu bättre att fått jobbet men tyvär är det utom din kontroll. Bara att gilla läget och ha en bra helg.

ja självklart,men jag vågar inte ens tänka så långt för om jag inte skulle få det så blir jag så besviken! Tack, ska försöka tänka på annat och samtidigt hålla tummarna! :)
  • Estraven

Som Kjell 2 sa, det kan betyda vad som helst att de inte hört av sig. När jag var på intervju på mitt nuvarande jobb sa de att de skulle höra av sig en vecka senare, en tisdag, När det var fredag och de fortfarande inte hört av sig ringde jag, för jag hade kommit fram till att jag verkligen var intresserad och ville ha jobbet, och blev rätt nervös av att de inte hört av sig. Då sa chefen att en av kandidaterna hade blivit sjuka, så de hade varit tvungna att skjuta upp den intervjun, men att de skulle höra av sig när den intervjun blev av. Sen gick det tre veckor (!) och jag hade i princip gett upp om det jobbet-då kom min dåvarande chef in och sa att de hade ringt för att få referenser, och en timme senare ringde de från nya jobbet och sa att jag hade fått det.
    Långt senare berättade en kollega vad som hade hänt. Alla hade tyckt att jag verkade vara den bästa kandidaten, men de måste ju förstås höra alla som de kallat på intervju och jag var först ut. Sen dök den person som ringt och sagt sig sjuk inte upp på det andra bokade mötet utan hade förhinder då också. Men då de hade strikta riktlinjer ang. rekrytering var de tvungna att ge personen en tredje chans (fast förväntningarna var väl kanske inte skyhöga vid det laget). Sen var personalchefen sjuk en vecka....
    Kan säga att organisationen i vanliga fall fungerar mycket bra, men det finns massa saker som kan hända.
    Hoppas att de ringer snart och ger besked!! Att du fått jobbet då förstås

• madeleine76
    Estraven skrev 2012-10-27 22:26:12 följande:
    Som Kjell 2 sa, det kan betyda vad som helst att de inte hört av sig. När jag var på intervju på mitt nuvarande jobb sa de att de skulle höra av sig en vecka senare, en tisdag, När det var fredag och de fortfarande inte hört av sig ringde jag, för jag hade kommit fram till att jag verkligen var intresserad och ville ha jobbet, och blev rätt nervös av att de inte hört av sig. Då sa chefen att en av kandidaterna hade blivit sjuka, så de hade varit tvungna att skjuta upp den intervjun, men att de skulle höra av sig när den intervjun blev av. Sen gick det tre veckor (!) och jag hade i princip gett upp om det jobbet-då kom min dåvarande chef in och sa att de hade ringt för att få referenser, och en timme senare ringde de från nya jobbet och sa att jag hade fått det.
    Långt senare berättade en kollega vad som hade hänt. Alla hade tyckt att jag verkade vara den bästa kandidaten, men de måste ju förstås höra alla som de kallat på intervju och jag var först ut. Sen dök den person som ringt och sagt sig sjuk inte upp på det andra bokade mötet utan hade förhinder då också. Men då de hade strikta riktlinjer ang. rekrytering var de tvungna att ge personen en tredje chans (fast förväntningarna var väl kanske inte skyhöga vid det laget). Sen var personalchefen sjuk en vecka....
    Kan säga att organisationen i vanliga fall fungerar mycket bra, men det finns massa saker som kan hända.
    Hoppas att de ringer snart och ger besked!! Att du fått jobbet då förstås
    tack för att du delar med dig med din berättelse!!Grattis till dig! Åh vad jag hoppas att jag ska få jobbet!
  • madeleine76

nu läste jag senaste mailet en gång till från personalchefen, det står uttryckligen att han ska höra av sig när de har ordnat en tid för att träffa mig. Så jag vet inte om jag ska höra av mig eller vänta n dem.. 

• Kjell2
    madeleine76 skrev 2012-10-30 12:02:45 följande:
    nu läste jag senaste mailet en gång till från personalchefen, det står uttryckligen att han ska höra av sig när de har ordnat en tid för att träffa mig. Så jag vet inte om jag ska höra av mig eller vänta n dem.. 

Har det gått över en vecka  utan ett ljud så hör av dig lite snyggt. Se inlägg #9 för exemple
  • madeleine76
    Kjell2 skrev 2012-10-30 12:35:59 följande:

Har det gått över en vecka  utan ett ljud så hör av dig lite snyggt. Se inlägg #9 för exemple
    att det ska vara så svårt för mig? Tror det är för att jag så gärna vill ha jobbet så jag är rädd att låta för "på" om jag ringer dem. Vet att han har en parallell rekryteringsprocess för andra tjänster på gång så förmodligen är han upptagen. Brr. Får seom jag tar mod till mig.
  • Björn

Har jag sagt att jag hör av mig när vi har en tid planerad tycker jag det är jobbigt när någon ringer. Blir stressad av personen och jag har ju inget att förmedla för isf hade jag ju hört av mig.

Är dom intresserade så är dom. Att du ringer igen kommer inte att få dom att tänka "oj, hon vill gärna ha jobbet. Henne anställer vi" om dom tidigare tänkte att du inte var rätt för jobbet. Så tänker jag iaf.

Sen kan det förstås vara jobbigt att behöva vänta.

• Gladskit
    Björn skrev 2012-10-30 19:49:38 följande:
    Har jag sagt att jag hör av mig när vi har en tid planerad tycker jag det är jobbigt när någon ringer. Blir stressad av personen och jag har ju inget att förmedla för isf hade jag ju hört av mig.
  • madeleine76
    Björn skrev 2012-10-30 19:49:38 följande:

Är dom intresserade så är dom. Att du ringer igen kommer inte att få dom att tänka "oj, hon vill gärna ha jobbet. Henne anställer vi" om dom tidigare tänkte att du inte var rätt för jobbet. Så tänker jag iaf.

Sen kan det förstås vara jobbigt att behöva vänta.

tack,det är sant hade jag varit personalansvarig så hade jag nog också tänkt så. Vid intervjun sa han en del saker som tydde på att han gärna ville ha mig i den tjänsten..så, återstår att vänta..
  • madeleine76

Blä har inget hört än. Tips?

Svar på tråden Hallå ni som jobbar med personal/rekrytering!?