• Åsa

Pop kläder är white trash!

Lillaplupp skrev 2012-10-28 18:33:43 följande:
    Men varför köper man POP när Coops overall är bäst i test?
    Av samma anledning som "man" köper andra märken, en förutfattad mening att ett visst märke står för en viss kvalité (även om detta inte behöver stämma i det enskilda fallet eller över tid). Det kan också vara så att märket är bäst för de egna behoven om än inte på moment i ett allmänt hållet test. (För mig som bor i en landsända där normalt vinterväder innebär snöslask har fodrade galonkläder varit klart mer funktionella än vinteroveraller till exempel.)
  • Åsa
    Anonym (snövit) skrev 2012-10-28 19:26:19 följande:
    Jisssseeeesssss!!! Senast jag var inne på PoP förvånades jag över dessa ockerpriser. 199-300 kr för en body? Vinteroverall för 1300 kr? Inte för "fattiga" tycker jag.
    HM är mer WT för mig. Billiga skit kläder som krymper, men man köper dessa för att kunna köpa nya kläder hela tiden. För att ha råd omvandla sitt barn till en "modell" som har varje dag nya kläder på sig på facebook bilder. WT!
    POP har haft kvalitet på kläderna. Vissa body kunde man tvätta 100 gånger innan den visade tecken på att det är dags att slänga.
    Men POP har tappat kvalitet med ökande priser. Senaste bodyn krympte och blev ful efter 3 tvättar och dessutom har kläderna blivit smaklösa. Synd....
    Jag håller med om att PoP inte har genomgående bra kvalitet /längre/. Däremot inte om att HM har "skit"kläder. Deras kläder har om något _ojämn_ kvalitet, inte genomgående dålig, tvärtom. De hör till de få märken där barnkläder ofta tål 60° och torktumling många gånger vilket för mig är en klar kvalitetsmarkör. Inte hör de till de billigaste heller; de ligger på nivå med övriga större klädkedjor och här i stan finns billigare alternativ. Utseendemässigt finns det märken jag gillar bättre men kvalitén i deras basplagg har jag inget att klaga på (där jag haft något som krympt så har jag reklamerat och fått pengarna tillbaka). I så fall är jag mer tveksam till deras (bristande) kontroll av arbetsförhållandena hos sina underleverantörer som nu blivit svår att blunda för.

Om man nu ska sätta stämplar på klädmärken (vilket blir tämligen svårt med märken som säljs så pass mycket=köps av så pass många så är PoP ett märke med målgrupp föräldrar som räknar sig som medvetna, på etiskt, praktiskt och kanske genusplan. Dit hör mer sällan grupper med sociala problem. Det handlar snarare om ett medelklass- till väletablerad Svenssonfenomen som köper kläderna.  
  • Åsa
    Anonym (snövit) skrev 2012-10-28 19:44:19 följande:
    OK.
    Men POP och etik håller jag inte med. Såg på aftonbladet att POP ingick också i gruppen att utnyttja billig arbetskraft med andra Kappahl, Lindex osv. Alla utnyttjade billig arbetskraft...
    Missat detta. Senaste jag läst om i veckan ställde HM inte ens krav på "existensminimumlöner" enligt utgifterna i landet hos underleverantörerna utan nöjer sig med lagstadgade mimimilöner som kan ligga under detta. Har uppenbart bristfällig koll.

OT: Något som _är_ väldigt eget för gruppen personer som är okunniga om och ointresserade av sin omvärld samt med bristande social förankring, är att anse och säga rent ut att man skiter i företagens etik, att man bara bryr sig om sitt eget.
    Att inte vilja/orka ta till sig fakta inom detta område, eller att visserligen tycka det är dåligt med bristande etik men inte anse sig ha råd att betala för skillnaden, är tämligen vanligt även i andra grupper men mycket få andra skulle helt strunta i saken, erkänna det för sig själva eller säga det.
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-10-28 20:24:38 följande:

Jag är välutbildad och anser mig själv vara relativt allmänbildad. Min inkomst går upp och ned. Ibland riktigt hög och ibland bara medel. Jag skiter faktiskt i många saker. Miljö, barnarbetskraft i utvecklingsländer, djurplågeri, etc. Jag har varken tid eller ork att väga varje beslut jag fattar på en guldvåg. Är varan tillräckligt etisk och miljövänlig?? Man blir ju galen om varenda biltur man tar eller äpple man köper ger en dåligt samvete. Man kan inte konsumera sig till ett rent samvete. Det kan man bara få genom att sluta konsumera. Det är så jag lever. Har inte dåligt samvete för allt men konsumerar så lite som möjligt.
    Som sagt ovan: Att inte orka tänka på saken är vanligt (det må man kalla hyckleri eller verklighetsanpassning eller vad man vill) men att uttryckligen och uttalat skita i saker som miljö och barnarbete är något åtminstone jag förknippar med vad TS m fl kallar WT (själv har jag svårt med det uttrycket). (Inställningen florerar också i vissa invandrargrupper iofs, där utan koppling till social situation.)
Svar på tråden Pop kläder är white trash!