• Bellie

Ledighet för skolbarn

Hej! Undrar om ni som har skolbarn har haft svårt att få ledigt för barnen under terminerna för semester. Tänker ang att skollagen har blivit restriktivare med ledigheter.

• Svar på tråden Ledighet för skolbarn
  • Busbellan

På vår skola går det bra så länge ledigheten inte ligger under tiden på nationella proven, i alla fall en vecka går bra.
    Däremot vet jag att en annan skola i samma kommun är mycket hårdare, de nekar all ledighet för semesterresor så det beror nog mycket på rektorn 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Suedehead

Hos oss är det hårdare regler från och med i år

• Bellie

Ok att de inte ger ledigt just de veckorna det är nationella prov kan jag tycka men att aldrig ge ledigt tycker jag är fel. Alla vuxna kan inte/får inte ta semester just när barnen har skollov.

• Bellie

Hos oss ger de bara ledigt vid synerliga skäl och till det anses inte semesterresor

• elektra1

Inga problem 2 veckor per år iallafall. Men det beror nog på om barnet hänger med i skolan också.

• cosinus

Vi tog ledigt 3 dagar i ettan veckan efter sportlovet (för att barnet skulle åka till mormor som hade sportlov en vecka senare) och det var inga problem.

Sen tog vi även ledigt 1 dag i samband med en skidresa över helgen. Inte heller det några problem.

I år räknar jag med liknande ledighet och tror inte det är något problem nu heller. Dessutom ska barnet ta ledigt för en begravning om 2 veckor och det har jag svårt att tro att de nekar.

Överlag verkar de inte stenhårda på mina barns skola, någon vecka sådär verkar slinka igenom.

• Bellie

Läste lagtexten nu och synnerliga skäl gäller vid ledigheter längre än 10 dagar. Så får hoppas vi får ledigt. Handlar om fyra skoldagar.

• elektra1
    Bellie skrev 2012-11-04 17:26:30 följande:
    Läste lagtexten nu och synnerliga skäl gäller vid ledigheter längre än 10 dagar. Så får hoppas vi får ledigt. Handlar om fyra skoldagar.

Man kan ansöka skriftligt om dispans till rektorn. Det gjorde vi när vi reste 2 veckor till mexico i mars. Hon var ledig förut också. Så 3 veckor på ett år fick vi utan problem.
  • Bäret

På skolan där jag jobbar så år alla ansökningar avslag,
    men om föräldrarna som de oftast gör tar ledigt ändå och åker på semester med sina barn, 
    så har skolan lagt över ansvaret på föräldrarna och om det då visar sig att eleven inte når det mål som finns så skyller ledningen på att föräldrarna inte tagit sitt ansvar.

Jag tycker personligen att självklart skall elever få åka på semester med sina föräldrar, och oftast tar ju föräldrarna med sig lite läxor och eleverna missar inte några mål på grund av lite semester.

Barn behöver kvalitets tid med sina föräldrar precis som vi vuxna behöver få lite kvalitets tid, sen om det är en utlandsresa eller inte alla behöver lite ledigt ibland.

Så länge de vuxna tar ansvar och läser lite läxor med barnen så ser jag inget problem med lite ledighet, snarare är det så att eleverna få ladda batterierna lite och orkar mer.

Svar på tråden Ledighet för skolbarn