Inlägg från: elektra1 |Visa alla inlägg
  • elektra1

Ledighet för skolbarn

Inga problem 2 veckor per år iallafall. Men det beror nog på om barnet hänger med i skolan också.

• elektra1
    Bellie skrev 2012-11-04 17:26:30 följande:
    Läste lagtexten nu och synnerliga skäl gäller vid ledigheter längre än 10 dagar. Så får hoppas vi får ledigt. Handlar om fyra skoldagar.

Man kan ansöka skriftligt om dispans till rektorn. Det gjorde vi när vi reste 2 veckor till mexico i mars. Hon var ledig förut också. Så 3 veckor på ett år fick vi utan problem.
  • elektra1
    Bubblan2 skrev 2013-01-20 13:59:25 följande:
    I vår grannkommun får alla i grundskolan avslag på sina ledighetsansökningar (om det inte är begravning och liknande) och om föräldrarna stuntar i det och barnen är borta ändå t ex anmäler barnen sjuka så anmäler skolan detta till socialen...

Helt sjukt att inte barnen får åka på någon semester alls! Ofta så jobbar ju föräldrarna på sommaren och lov om man har vikariat. Jag skulle åkt ändå. Anmälan eller inte!
  • elektra1
    elektra1 skrev 2013-01-20 14:19:34 följande:
    Helt sjukt att inte barnen får åka på någon semester alls! Ofta så jobbar ju föräldrarna på sommaren och lov om man har vikariat. Jag skulle åkt ändå. Anmälan eller inte!

eller så skulle vi bytt skola. Resor är väldigt viktiga för oss. Tycker ofta barnen utvecklas mer 2 v på semestern än flera månader i skolan!
  • elektra1
    Tuffen skrev 2013-01-20 14:29:16 följande:
    Skolan ska ju ta hänsyn till vilket barn det handlar om, i den bemärkelsen att om det rör sig om barn som inte har några problem att fixa skolan så ska de få ledigt. Om det däremot handlar om barn som har bekymmer att ordna E i de olika ämnena så ska skolan avslå en ledighetsansökan. Det tycker jag är rätt. Varför ska skolan lägga extraresurser för att ett barn ska ta igen kunskaper som barnet borde ha inhämtat under de veckor barnet nu istället var på semester? 

självklart! Skulle inte resa om jag visste att det inte gick bra för mina barn i skolan.
Svar på tråden Ledighet för skolbarn