• Anonym

Vem ärver farmor

Min pappa är död men var gift med mamma. Vem ärver våran farmor?

• Svar på tråden Vem ärver farmor
  • Ankankamon

Antar att din far inte hade några syskon? Och att din farfar inte är vid liv?

Hade din far ett testamente? Om inte är jag rätt säker på att barn ärver framför make/maka. Gäller förstås att din farmor inte hade ett testamente. Finns testamente(n) blir det ju lite mer komplicerat.

• Anonym

Jo han har en bror men farfar är död.

• jimbo

Barn ärver först , om ett barn är avlidet o har barn så ärver dom ! I ditt fall ärver sonen som lever 50 % o du o ev syskon ärver 50% som ni delar på! Om inte annat är skrivet.

• Anonym (arv)

Dom två bröderna ärver hälften var, dvs din pappa och hans bror. Eftersom din far är död ärver hans barn hans halva. 

Detta under förutsättning att inget testamente finns.  

• Ankankamon
    jimbo skrev 2012-10-28 17:54:59 följande:
    Barn ärver först , om ett barn är avlidet o har barn så ärver dom ! I ditt fall ärver sonen som lever 50 % o du o ev syskon ärver 50% som ni delar på! Om inte annat är skrivet.
    Håller med om det här :)
    Barn "tar över" sina föräldrars arvslott. När din farfar dog gick arvet till din farmor (gäller inte om det finns särkullsbarn) och när hon dör går det till barnen.
    Finns det inga barn kvar i livet är det barnens avkomlingar. Eller som i det här fallet, ett barn och ett barnbarn.
  • Anonym

Ok men min mamma ärver inget?

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-10-28 20:04:10 följande:
    Ok men min mamma ärver inget?

I grunden nej men har farmor skrivit testamenet så kan mamma ärva.

Vidare kan det bli så att om du eller dina syskon är mindreåriga så kan mamma delvis få förvalta, eller i varje fall ha lite påverkan av spenderandet av arvet.
  • sextiotalist
    Toppen9 skrev 2012-10-28 17:53:20 följande:
    Då ärver nog hans bror allt

Nej. Ts kommer ärva sin döda pappas andel
  • Anonym

Men hennes farfars bror ärver inte när det finns bröstarvingar?

Vad jag har läst så ärver den dödes bröstarvingar hela dödsbot. Eftersom bröstarvingen är avliden fördelas arvet i detta läge ner till bröstarvinges bröstarvinge, med andra ord Ts och Ts eventuella syskon.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-29 09:05:48 följande:
    Men hennes farfars bror ärver inte när det finns bröstarvingar?

Vad jag har läst så ärver den dödes bröstarvingar hela dödsbot. Eftersom bröstarvingen är avliden fördelas arvet i detta läge ner till bröstarvinges bröstarvinge, med andra ord Ts och Ts eventuella syskon.

Stryk mitt korkade inlägg... Läste det som om farfars hade en bror, inte Ts pappa
  • SvenGlen
    Anonym skrev 2012-10-28 17:36:23 följande:
    Min pappa är död men var gift med mamma. Vem ärver våran farmor?
    Kort svar är att barnbarnen (ni) har blodsband med farmor och om ni är myndiga så ärver ni, annars ärver er mor med försteg, såvida det inte finns ett testamente som säger annorlunda, men även då har ni rätt till en viss del.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • ardath bey
    SvenGlen skrev 2012-10-29 09:12:19 följande:
    Kort svar är att barnbarnen (ni) har blodsband med farmor och om ni är myndiga så ärver ni, annars ärver er mor med försteg, såvida det inte finns ett testamente som säger annorlunda, men även då har ni rätt till en viss del.

En svärdotter kan näppeligen ha en arvsrätt efter sin svärmor. Är barnbarnen omyndiga kan det hända att svärdottern får förvalta arvet med öveförmyndarspärr men arvsrätt finns inte. Möjligtvis arv genom testamente.
  • Anonym (arv)

Arvsordningen är ganska enkel.

Först ärver barn och om barnet inte lever så ärver barnbarn.

Saknas barn så ärver föräldrar.
    Är föräldrarna döda så ärver den avlidnes syskon föräldrarnas del.
    Saknas den avlidne syskon så ärver föräldrarnas syskon.
    Är föräldrarnas syskon döda så ärver syskonens barn alt barnbarn.

• sextiotalist
    Anonym (arv) skrev 2012-10-29 09:44:41 följande:
    Arvsordningen är ganska enkel.

Först ärver barn och om barnet inte lever så ärver barnbarn.

Saknas barn så ärver föräldrar.
    Är föräldrarna döda så ärver den avlidnes syskon föräldrarnas del.
    Saknas den avlidne syskon så ärver föräldrarnas syskon.
    Är föräldrarnas syskon döda så ärver syskonens barn alt barnbarn.
    Så kanske man kan tillägga att lagslotten (den som barn,eller barnbarn, om barnet är dött) kan inte testamenteras bort. Men syskon, föräldrar och andra kan man ta bort via testamente. Så om någon dör barnlös, så kan personen ifråga testamentera bort allt, men finns det barn eller barnbarn, så har de alltid rätt till sin laglott (vilket föräldrar, syskon etc inte har) 
  • Anonym (arv)
    sextiotalist skrev 2012-10-29 09:50:35 följande:
    Så kanske man kan tillägga att lagslotten (den som barn,eller barnbarn, om barnet är dött) kan inte testamenteras bort. Men syskon, föräldrar och andra kan man ta bort via testamente. Så om någon dör barnlös, så kan personen ifråga testamentera bort allt, men finns det barn eller barnbarn, så har de alltid rätt till sin laglott (vilket föräldrar, syskon etc inte har) 

Helt riktigt, ett viktigt förtydligande.
Svar på tråden Vem ärver farmor