• Anonym (allergisk?)

Allergisk mot alkohol? Vad göra?

Hur fan kan man bli allergisk mot alkohol? Jag menar på riktigt allergisk?

Det började med att jag blev snuvig och började nysa när jag drack rödvin.... (jag är idag 40+ och problemen började för ett år sedan)

Bytte till vitt vin... samma problem!

Nu spelar det ingen roll vad jag dricker, sprit, öl eller vin. Jag börjar nysa högljutt upp till 10-14 ggr på raken och måste gå och snyta mig flera gånger.

Jag kan dricka 1 öl men sen så börjar problemen... och det blir pinsamt! Jag blir "dunderförkyld" med täppt snorig näsa och nyser som en idiot. Folk undrar varför jag är kvar och om jag smittar. 

Finns det flera med samma problem, allergisk mot rödvin har jag hört talas om...men mot all alkohol?

Jag vill inte bli nykterist, men börjar snart överväga saken. Det börjar bli ett stort problem.               

• Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Vad göra?
  • Anonym (Märkligt!)

Testa allergimedicin? Finns ju receptfria varianter att köpa på Apoteket.

• FlitigaLis

Alkohol är inget livsnödvändigt. Det är bara att låta bli och om du tycker det är ett stort problem ska du nog funderar över dina vanor.

• Johans Pillerill

Man kan vara allergisk mot de märkligaste saker så varför inte? Att vara nykterist är väl inget farligt? Jag tycker inte om smaken av alkohol och avstår därför (kan skåla i champange osv så jag är inte helt nykterist), men Virgin strawberry daiquiri är fanimej det godaste som finns och sen kan man köra hem och slipper stå och huttra i väntan på taxi/buss/skjuts :) finns massa andra drycker utan alkohol som är kanongott

• Anonym (allergisk?)

Klart det finns alkoholfria alternativ? Men jag vill inte bli nykterist?

Finns det fler av min sort, eller är jag ensam om att vara allergiskt mot alkohol?

Känns helt orimligt att bli allergiskt mot något sådant, jag kan väl inte vara ensam om detta i hela Sverige?

Jag har gjort allergiutredning men det visade ingenting... inte mot något av det vanligaste som pälsdjur eller pollen. Törs f-n inte nämna till vårdcentralen att jag reagerar mest när jag dricker vin.        

Jag undrar mest över varför det uppstått! Jag har varit frisk i alla år men nu efter 40 som blir jag allergisk mot alkohol.... vad sjutton beror det på?

Har inte överkonsumerat något, utan är en "vanlig" Svensson som dricker till fest och till god mat.     

• Anonym (Psykolog)

Pröva eko-vin. Jag har en vän med liknande problem och hen kan dricka små mängder ekologiskt eller kosher (ofta samma, inte alltid) rödvin.

• Juppepuppe

Har hört fler som blivit allergiska mot alkohol. Även om det suger är det ju bara att avstå. jag menar; om man blir allergisk mot gluten får man sluta äta det. Det är inte heller så jävla kul. 

• Tygtiiger

Du reagerar väl på histaminet som finns i vin. Ren alkohol rakt upp och ner - som ett rent glas bra vodka - borde du känna mindre av i så fall. 

De som är allergiska mot alkohol har en enzymbrist i levern som fungerar som antabus, ungefär - alkoholen bryts ner till sin giftiga restprodukt men den bryts inte ner vidare, som den gör hos de flesta andra, och de blir fulla, rödbrusiga, illamående och svettiga. Det brukar inte slå till i fyrtioårsåldern dock! 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (allergisk?)
    MajaVira skrev 2012-10-28 21:24:45 följande:
    Du verkar inte vara ensam:

www.flashback.org/t857073

Alltså, hur kan man bli allegiskt mot alkohol? Helt otroligt! 

Att man blir allergiskt mot antingen vin eller öl eller alkohol,  men mot allt?? 

Fler tips tack! Jag vill verkligen inte vara ensam i detta!  
Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Vad göra?