• Anonym (allergisk?)

Allergisk mot alkohol? Vad göra?

Hur fan kan man bli allergisk mot alkohol? Jag menar på riktigt allergisk?

Det började med att jag blev snuvig och började nysa när jag drack rödvin.... (jag är idag 40+ och problemen började för ett år sedan)

Bytte till vitt vin... samma problem!

Nu spelar det ingen roll vad jag dricker, sprit, öl eller vin. Jag börjar nysa högljutt upp till 10-14 ggr på raken och måste gå och snyta mig flera gånger.

Jag kan dricka 1 öl men sen så börjar problemen... och det blir pinsamt! Jag blir "dunderförkyld" med täppt snorig näsa och nyser som en idiot. Folk undrar varför jag är kvar och om jag smittar. 

Finns det flera med samma problem, allergisk mot rödvin har jag hört talas om...men mot all alkohol?

Jag vill inte bli nykterist, men börjar snart överväga saken. Det börjar bli ett stort problem.               

• Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Vad göra?
  • Anonym (allergisk?)
    Tygtiiger skrev 2012-10-28 21:29:35 följande:
    Du reagerar väl på histaminet som finns i vin. Ren alkohol rakt upp och ner - som ett rent glas bra vodka - borde du känna mindre av i så fall. 

De som är allergiska mot alkohol har en enzymbrist i levern som fungerar som antabus, ungefär - alkoholen bryts ner till sin giftiga restprodukt men den bryts inte ner vidare, som den gör hos de flesta andra, och de blir fulla, rödbrusiga, illamående och svettiga. Det brukar inte slå till i fyrtioårsåldern dock! 

Spelar ingen roll om jag dricker ren sprit eller öl. Nu tycker jag inte om sprit och dricker inte det. Har ingen lust att börja med sprit och grogg heller.

Jag blir inte rödbrusig eller svettig, jag blir så jävla snorig=dunderförkyld och nyser som en jävla idiot, högljutt och mellan 10-15 gånger, måste gå och snyta mig flera gånger. Det blir jobbigt. Hemma spelar ingen roll, där är det mest jobbigt för egen del, eftersom jag blir så snorig.

När man är ute på krogen eller hembjuden på privatfest då blir det oftast pinsamt, eftersom folk tror att man är så jävla förkyld att man håller på att smitta ner hela sällskapet!.
     Ehh- ursäkta men jag är allergiskt mot alkohol... ingen tror en. Dessutom är det jobbigt för att i samband att man blir så jävla snuvig  så tappar man ju smaken och känner ingen smak över den goda maten som oftast serveras.

Hur fan gör man? Är verkligen alternativet att man blir nykterist?
  • Anonym (allergisk?)
    MajaVira skrev 2012-10-28 21:37:16 följande:
    Får du problem även av ren sprit, t.ex. vodka?

Ja, det är samma där. Nyser och blir supersnorig.
  • Tygtiiger
    Anonym (allergisk?) skrev 2012-10-28 21:37:24 följande:

Spelar ingen roll om jag dricker ren sprit eller öl. Nu tycker jag inte om sprit och dricker inte det. Har ingen lust att börja med sprit och grogg heller.

Jag blir inte rödbrusig eller svettig, jag blir så jävla snorig=dunderförkyld och nyser som en jävla idiot, högljutt och mellan 10-15 gånger, måste gå och snyta mig flera gånger. Det blir jobbigt. Hemma spelar ingen roll, där är det mest jobbigt för egen del, eftersom jag blir så snorig.

När man är ute på krogen eller hembjuden på privatfest då blir det oftast pinsamt, eftersom folk tror att man är så jävla förkyld att man håller på att smitta ner hela sällskapet!.
     Ehh- ursäkta men jag är allergiskt mot alkohol... ingen tror en. Dessutom är det jobbigt för att i samband att man blir så jävla snuvig  så tappar man ju smaken och känner ingen smak över den goda maten som oftast serveras.

Hur fan gör man? Är verkligen alternativet att man blir nykterist?
    Du kan ju iallafall prova att ta en antihistamintablett (vanlig allergitablett) och dricka lite vin och långsamt. Men du ska nog dra ner kraftigt på alkoholkonsumtionen om du reagerar på histaminet (det låter så!) för man kan få fruktansvärt obehagliga reaktioner med kraftig hjärtklappning och illabefinnande om man får en stor reaktion.

Läs läs!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/astma-_och_allergiforbundet/pressrelease/view/maanga-reagerar-paa-histamin-men-det-aer-oklart-varfoer-694874

där står också att alkohol minskar histaminets nedbrytning i tarmen - vilket kan förklara varför du reagerar allergiskt även när du dricker vodka. Undvik annan mat med histamin i när du nödigt ska dricka! 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym
    Anonym (allergisk?) skrev 2012-10-28 21:38:50 följande:
    Ja, det är samma där. Nyser och blir supersnorig.

Jag har svårt att tro att det är själva alkoholmolekylen du reagerar på (även om det är möjligt). Mer troligt är det nån annan beståndsdel eller kanske nåt i flaskan. Ett förslag är att du kokar ditt eget vin eller din egen sprit och testar om det funkar bättre. Ett annat att du testar spriten på apoteket (gissar på att den är renare från föroreningar). Ännu ett tips är att du börjar knarka istället så du slipper vara ensam nykter med dina fulla vänner.
  • Regnig måndag

Men seriöst, vad är problemet?

Du gnäller för att du har ont i foten samtidigt som hävdar din rätt att fortsätta banka dig själv på foten.

Nu undrar du vad du ska göra??

Jag föreslår att du slutar banka fastän det är en kul sysselsättning.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Testa alkoholfritt vin och kolla om det ger några besvär. Om du reagerar på det också så är det kanske inte själva alkoholen du reagerar på.

• MajaVira

Har du testat cider, "alkoläsk" (Bacardi Breezer, Smirnoff Ice etc), fruktviner (inte gjorda på druvor)?

• Anonym (allergisk?)
    Anonym skrev 2012-10-28 21:43:58 följande:

Jag har svårt att tro att det är själva alkoholmolekylen du reagerar på (även om det är möjligt). Mer troligt är det nån annan beståndsdel eller kanske nåt i flaskan. Ett förslag är att du kokar ditt eget vin eller din egen sprit och testar om det funkar bättre. Ett annat att du testar spriten på apoteket (gissar på att den är renare från föroreningar). Ännu ett tips är att du börjar knarka istället så du slipper vara ensam nykter med dina fulla vänner.

Det här inlägget kändes ganska spydigt... "att du börjar knarka istället så du slipper vara ensam nykter med dina fulla vänner"...

Vad tror du att jag är? Jag är en normalt fungerande människa som efter passerat 40+ strecket började nysa efter att jag drack rödvin (mycket vanligt) men som även reagerade på vitt vin. Ren sprit också som jag visserligen bara testade en gång, då jag inte tycker om om spritsmaken... men blev lika förkyld då.

Mina vänner blir inte fulla! De dricker ett par glas rödvin till middagen som vi har gemensamt.  Kanske att våra män tar en whiskey efter maten men mer än så är det inte. Vi har småbarn det flesta av oss, så några större mängder blir det inte!!

Jävla påhopp och säga att jag ska knarka istället! Jag försöker hittta flera som har samma problem och kanske en förklaring...

Sista gången jag kommenterar ett idiot-inlägg...!!!  

• Anonym (allergisk?)
    MajaVira skrev 2012-10-28 21:45:30 följande:
    Har du testat cider, "alkoläsk" (Bacardi Breezer, Smirnoff Ice etc), fruktviner (inte gjorda på druvor)?

Nej, kan inte säga att jag testat detta.
    Men ska nog göra det. Tack för förslaget.  
Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Vad göra?