• Sirendes

porr ISTÄLLET för knulla

I vår relation är porr inget problem såvitt jag vet men min sambo har mycket mindre lust än vad jag har. Han har beskrivit att när han är stressad och mår dåligt psykiskt kan han inte få "riktig" lust eller ha lyckat sex, där emot kan han göra det på sig själv, men då är han inte direkt upphetsad eller kåt utan det handlar mer om en "tröst- och avslappningsmetod". Han har dessutom lätt att oroa sig för hur han presterar vid sex vilket han absolut inte klarar av när det dessutom redan finns annan stress i hans liv. Detta är förstås tråkigt - han har lätt att bli stressad och det går ju, oavsett om han gör något på egen hand eller inte, ut över vårt sexliv :( och det gör ju inte saken bättre om han dessutom skulle "ta" en del av de gånger vi kunde haft sex tillsammans och "förbrukar" dem på egen hand. Jag tror inte alls att det är bra för en relation, särskilt inte om man dessutom vänjer sig vid att eggas upp av att se andra än sin partner och samtidigt förlorar lusten till sin partner!

• Sirendes

Nej, jag tror inte att han gör det. Jag tror inte att han gör något på egen hand så ofta heller och efter att ha pratat massor om det så förstår jag på sätt och vis att det då inte handlar om kåthet eller sex när det händer utan för att slappna av och "trösta sig själv" (liksom barn ibland kan onanera för att känna sig trygga när de är oroliga). Jag tycker ändå självklart att det är tråkigt för jag skulle helst ha sex varje dag och eftersom han antingen är för trött, för stressad eller på fel humör nästan varje kväll så blir det ju snarare någon gång i veckan. Vill inte ha det så :P

• Sirendes

Men även om porr inte är aktuellt i vår relation just nu så kan jag tänka mig att hans låga lust delvis kan bero på porrvanor tidigare i livet, när sexualiteten utvecklades. Och det är också trist, om det går ut över vårt sexliv idag.

• Sirendes

Jag försöker men det är inte lätt, han har låg stresströskel och lätt för att tro att han inte duger på ett eller annat sätt.. Och detta löser han inte som jag gör genom att söka sig närmre sin partner för att må bra igen utan tvärt om, drar sig tillbaka från andra människor, även mig!

• Sirendes

Jag skulle kunna tänka mig att testa att kolla på porr tillsammans men om porr skulle på något sätt gå ut över sexlivet på något negativt sätt över huvud taget skulle jag absolut inte vara ok med det.. Hade en bekant ett tag, han var väldigt ung (hemskt att unga människor ska bli förstörda, kanske för livet?) som inte kunde ha sex med sin tjej utan att se på porr samtidigt - annars slaknade den bara! Jag var i övre tonåren när vi pratade, han knappt 20. Sedan dess har jag varit "livrädd" för vad porren kan göra med män och relationer. Gör mig så ledsen å kvinnans vägnar att tänka på dessa par.. Det är ju viktigt för relationen att man tänder på varandra och att man tänder relativt lätt på varandra...

• Sirendes

Jag har varit i tre längre relationer och den kille som hade absolut högst och starkast lust under alla de år vi var ett par var den som aldrig kollat på porr. Trots att han var äldst.. Den som onanerat mest under ungdomstiden var den med absolut svagast lust.

• Sirendes

Sistnämnde var också den som tappade lusten tidigast i relationen, den enda som "slaknade" mitt i utan anledning och den enda som hade problem med att komma.

• Sirendes

Ja, så slapp de utsätta den som älskar dem mest för sviterna och kanske gå miste om en relation som kunde blivit livslång och lycklig!

• Sirendes

Ja, jag vet att det finns par där porr är en del av bådas liv inte är ett problem utan de har lika mycket och roligt sex ändå, jag vet inte vad det är som gör att vissa blir förstörda för livet medan andra inte påverkas på det sättet alls.. Borde forskas mer på det då det säkert ligger bakom många skilsmässor/uppbrott och onödigt psykiskt lidande. Om man nu vill kolla på porr, hur skyddar man sig från att det påverkar lusten till partnern/framtida partner? Går det att kontrollera eller vilka faktorer är det som spelar in?

• Sirendes

Jag drar de slutsatser jag med hjälp av min intelligens kan dra så drar du de du drar :) jag har sett lite för många par påverkas negativt av detta för att tro att det inte har något samband alls. Sedan blir det som sagt inte problem för alla men ändå alltför ofta.

Japan är det land i världen där par har sex mest sällan. Samtidigt har de den största porrindustrin. Vad jag har hört undviker de sex för att männen "föredrar porr" enligt de forskningsresultat jag tagit del av! Det verkar alltså finnas ett samband, tydligare än att jag "pratat med en person" :)

• Sirendes

Rubert: om jag är tillsammans med en kille som inte matchar min lust - jag vill ha sex varje dag, han inte - och dessutom väljer att onanera istället för att ha sex med mig - är det detta vad du menar med att inte vara kompatibla vad gäller lustnivån? Ska jag "dra ner" på min lust eller lämna honom pga att vi inte är kompatibla?

• Sirendes

De Robespierre: det är ju det den här tråden handlar om - fall där partnern hellre onanerar än har sex med sin partner trots att partnern längtar efter sex. Inte dem som har det bra där båda är nöjda :)

• Sirendes

Rubert: det här är ett forum på familjeliv där vi fritt blandar erfarenheter, vetenskap och allmänna åsikter. Om det varit en akademisk text hade jag inte blandat. Du har en väldigt pretentiös ton, alltför tillkrånglad även för en vetenskaplig rapport. Jag är intresserad av att prata med folk och bolla tankar, inte att "bli tagen på allvar" av någon som inte är intresserad av att ta mig på allvar ändå ;) familjeliv är inte rätt forum för att "övertyga" folk utan för att utbyta tankar och erfarenheter. Det andra får jag utlopp för om jag bestämmer mig för att forska i t.ex. psykologi, är bara mitt i utbildningen än så länge och utger mig inte för att besitta några "sanningar", bara tankar.

• Sirendes

De Robespierre: det har du rätt i, men jag hoppas att ingen ska känna sig träffad på det sättet. Jag har också kollat på porr och jag skulle kunna tänka mig att göra det igen (helst tillsammans med min partner isf så kan vi se om det skulle vara kul eller inte), jag är öppen för det mesta. Tycker bara det är så hemskt och sorgligt när par ska behöva splittras och den ena partnern behöva lida och vara olycklig i en i övrigt sund relation pga en sådan onödig sak.

Svar på tråden porr ISTÄLLET för knulla