• Anonym

Blev slagen av min pojkvän idag.

Är jätte förvirrad över händelsen och jag vet inte alls vad jag ska göra! 
    Tidigare under dan så bråkade vi över något som vi har tjafsat om under en längre period. När det inte gick att kommunicera med varandra så började vi skrika, kalla varandra en massa saker som vi inte egentligen menar... då sa jag något som fick honom att bli helt galen och han gav mig en lavett rakt över ansiktet och jag av rädsla ramlade baklänges landade på rumpan. Jag vet att han ångrade sig i sista sekunden som han såg till och kunde inte hejda sig. Näsblod forsade och han blev lugn, drog sin ena hand över håret och blev tårögd, satte sig ner för att säga något  men jag knuffade honom undan.

Han har aldrig aldrig slagit mig förut och att lämna honom är det enda jag har att väja? Har någon varit med om något likande och hur löste ni det på ett bra sätt?  

• Svar på tråden Blev slagen av min pojkvän idag.
  • Anonym
    fjällmamman skrev 2012-10-29 19:32:29 följande:
    GÅ!!! NU!!!! GENAST!!!
    Det är ALDRIG okej att slå, finns inga ursäkter! Visst, man kan bli jätteosams och kalla varandra dumma saker men slåss - den gränsen går man inte över.
    Har ej varit utsatt själv men har vänner som har blivit och min erfarenhet är att har det hänt 1gång så kommer det att ske igen.
    Du är värd bättre!!!! Styrkekramar till dej!
    Slutar män aldrig slå? Så otroligt besviken och ledsen om förhållandet ska ta slut pga detta. :(
    Anonym (1a 2a 3e) skrev 2012-10-29 19:33:11 följande:
    Jag stannade både första, andra, tredje, fjärde........tills den dagen det blev så illa, att jag hamnade på akuten med bruten näsa.

Det tog 2 år innan första slaget kom, fanns ingen och då menar jag INGEN, som kunde förutspå att mitt ex någonsin skulle slå sin tjej!

Han var en lugn person, alltid logisk och förnuftig....

Kommer första slaget, kan man med garanti säga att det andra kommer att komma också, inte frågan OM, utan NÄR. 
    Är ledsen för vad du har varit med om och hoppas att du mår bra idag. 
    Han har aldrig varit allmänt aggressiv mot varken mig eller någon annan  Vi har känt varandra så pass länge och jag vet inte vad det flög i honom, jag sa något som gjorde honom jätte ledsen. 
    KaSaM skrev 2012-10-29 19:33:17 följande:
    Acceptera aldrig ett slag eller misshandel, ett första slag brukar tyvärr ofta leda till fler. Vill han bättra sig och kunna kontrollera sin ilska? Terapi eller någon form av hjälp kan vara bra för hans del om ni någonsin ska bygga upp en tillit igen.
    Han sökte hjälp redan idag, och stannar resten av veckan hemma hos sin storebror. Han har skrivit ett brev till mig där står mest om hur ledsen han är och att han söker hjälp för att han inte kan förlåta för det han har gjort..osv.

• Almis11
    Anonym skrev 2012-10-29 19:37:12 följande:
    När jag och min sambo bråkat har det hänt att han gett mig en örfil. Han är ingen kvinnomisshandlare för det. Det har bara varit bråk som gått överstyr. Jag har även gjort samma mot han. Nu är det längesen det hände, men vi pratade igenom det när det hänt och bett varandra om ursäkt.

ALLA som slår en gång blir inte galna misshandlare. Man kan faktiskt göra misstag i stundens hetta.

MEN det är ingen sund relation ni lever i, förmodligen är ni två lika knäppa - skit förtjänar skit.
    Bara för det behöver du inte försöka få andra att leva så - för det är fan ta mig inte normalt. 
  • Anonym
    Almis11 skrev 2012-10-29 19:43:58 följande:

MEN det är ingen sund relation ni lever i, förmodligen är ni två lika knäppa - skit förtjänar skit.
    Bara för det behöver du inte försöka få andra att leva så - för det är fan ta mig inte normalt. 
    Tragiskt att man kan uttala sig som om några man aldrig träffat. Vi har en helt vanlig relation och är båda lyckliga och normala. Vår vardag består inte av bråk, vår vardag är fylla av skratt och kärlek. Men som i dom flesta förhållanden kan man ibland bli ovänner. Världens går inte under för det.
  • Anonym (D)

Som andra redan skrivit.

Jag tror att ni behöver hjälp att lära er att hantera konflikter. Och slår han dig en enda gång till så lämna honom och gå aldrig tillbaka!

• Almis11
    Anonym skrev 2012-10-29 19:47:14 följande:
    Tragiskt att man kan uttala sig som om några man aldrig träffat. Vi har en helt vanlig relation och är båda lyckliga och normala. Vår vardag består inte av bråk, vår vardag är fylla av skratt och kärlek. Men som i dom flesta förhållanden kan man ibland bli ovänner. Världens går inte under för det.

haha ja men fortsätt du intala dig det, räknade inte med att du skulle kunna tänka klart faktiskt.
    Men att påstå att det är en normal relation när ni slår varandra.. nej, jävligt fel har du.  
  • Anonym
    Almis11 skrev 2012-10-29 19:49:39 följande:

haha ja men fortsätt du intala dig det, räknade inte med att du skulle kunna tänka klart faktiskt.
    Men att påstå att det är en normal relation när ni slår varandra.. nej, jävligt fel har du.  
    wow du är verkligen patetisk. Jag har bättre för mig än att sitta och tjafsa med dig över fl.
  • Almis11
    Anonym skrev 2012-10-29 19:50:44 följande:
    wow du är verkligen patetisk. Jag har bättre för mig än att sitta och tjafsa med dig över fl.

hahah oj, sved det att jag hade rätt? Ja stackare =)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-29 19:37:12 följande:
    När jag och min sambo bråkat har det hänt att han gett mig en örfil. Han är ingen kvinnomisshandlare för det. Det har bara varit bråk som gått överstyr. Jag har även gjort samma mot han. Nu är det längesen det hände, men vi pratade igenom det när det hänt och bett varandra om ursäkt.

ALLA som slår en gång blir inte galna misshandlare. Man kan faktiskt göra misstag i stundens hetta.
    Har han slagit dig en gång och har det hänt att du också slagit honom? 
    Jag tänker mer på att alla kan begå mindre eller större misstag under sitt liv, men jag vet inte om jag kan förlåta det här. 
    SvenGlen skrev 2012-10-29 19:38:19 följande:

Vad sa du då?
    Kan tyvärr inte skriva det här. 
    Anonym skrev 2012-10-29 19:39:12 följande:
    PRata med honom, säg att ni ska vara isär ett tag och säg att du aldrig accepeterar att bli slagen, även om du säger elaka saker. Säg att om ni ska få saker att lösa sig så måste ni prata med en psykolog.
    Men stanna inte kvar hos honom tills han och DU går till parterapi, och bo inte med honom! 
    Vi kommer få prata med varandra nästa vecka, om jag vill har vi beslutat. Han har redan sökt hjälp idag och även jag ska göra det så snart som mögligt. 
    Perpen skrev 2012-10-29 19:42:00 följande:
    Alltså jag känner mig lite kluven ang. det här. Jag kan tänka mig att han förtjänar en andra chans, men bara EN. Och under förutsättningen att han försöker bättra på sitt humör, (typ ilsketerapi eller vad det nu kan kallas) det behöver ni för övrigt kanske båda två göra om ni har så våldsamma bråk. Jag har själv varit i en relation som var väldigt bråkig och även om vi aldrig riktigt slogs mot varandra så var vi ändå hårdhänta.

Men om du tappat all tillit och är rädd för din kille så borde du så klart lämna honom, då är det inte värt att utsätta dig själv för det. Men om inte så jo, en andra chans kan jag tycka att en del förtjänar om det verkligen är första gången det händer. Min pappa slog till exempel till min syster en gång, att han var full är ingen som helst ursäkt. Men det var enda gången det hände, han har aldrig någonsin gjort om det sedan dess så ett slag behöver inte alltid betyda att det kommer fler, även om det finns en risk för det. 
    Bra skrivet vill jag bara säga. Fick mig fundera det här med misstag och en andra chans. Fast just nu är jag rädd, inte rädd för nästa slag utan hur han såg ut när han slog mig idag.. helt röd i ansiktet och så förbannad arg. Han har inte ens varit hårdhänt mot mig förut...vi måste få prata med varandra och berätta det vi inte haft möjlighet att prata om. 

• Anonym

Jag kan tycka att "en gång är ingen gång" men "två gånger är en för mycket".

ALLA kan göra misstag men ALLA upprepar dem inte.

Däremot ska du genast sluta med att ta på dig ansvaret för hans handlingar. Du sa nåt dumt och det får du jobba på, men DU ska inte ursäkta eller förklara hans slag.

Och upprepas det på minsta lilla vis ska du bara GÅ!    

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-29 20:00:23 följande:
    Jag kan tycka att "en gång är ingen gång" men "två gånger är en för mycket".

ALLA kan göra misstag men ALLA upprepar dem inte.

Däremot ska du genast sluta med att ta på dig ansvaret för hans handlingar. Du sa nåt dumt och det får du jobba på, men DU ska inte ursäkta eller förklara hans slag.

Och upprepas det på minsta lilla vis ska du bara GÅ!    

• Anonym

jag läste i en tidning Allers tror jag det var hemma hos min mormor en artikel som handlade om ett par vars mannen misshandlade frun. Hon anmälde tillslut honom och enligt mannen så var det bästa frun kunde ha gjort för han fick ett uppvaknande och tog tag i sina problem och gick och fick hjälp med sin våldsamhet.                mannen och frun är fortfarande tillsammans dock utan våldet. 
    Det kanske vore något för din karl att gå i terapi innan det blir värre. 

• Anonym

Tack för svaren vill jag bara säga till er alla! {#emotions_dlg.flower}

• Rådjur

Hm - varför känns det som om så många DIREKT skriker "LÄMNA" när det handlar om en man som slagit en kvinna ?
    Hade er åsikt varit likadan om det varit TS som slagit sin kille ?
    Hade ni sagt "Han borde lämna dig - du är förmodligen misshandlare och kommer slå honom en gång till" då ?

Tycker det är intressant hur saker direkt rubriceras som helt oförlåtlig misshandel när en man slagit sin tjej. 

Män är MÄNNISKOR, precis som vi kvinnor som skrivit i denna tråd. Vi själva kan tappa kontrollen ibland - likaså männen. Det är MÄNSKLIGT att tappa kontrollen - för vissa med ord, och för andra fysiskt.
    Självklart är det under inga omständigheter okej att börja slåss för att man blir provocerad, men många verkar tro att just män är gjorda av stål.
    Hade situationen vart kvinna som slagit kvinna eller man som slagit man så tror jag inte folk hade höjt på ögonbrynen lika mycket - men så fort det blir man som örfilar kvinna är situationen enligt de flesta annorlunda, som sagt.   

Notera att jag absolut inte försvarar misshandel - jag försöker bara se saker ur olika perspektiv.  

TS - jag tycker det är upp till dig att avgöra hur du vill gå vidare nu. Alla kan förändras och ångra sig enormt mycket - det finns enligt mig ingen regel som säger att man automatiskt slår fler gånger, om man väl slagit en gång. Om jag själv hade slagit min pojkvän så hade jag vart så grymt jävla ledsen över vad jag gjort att jag ägnat resten av mitt liv åt att få honom att lita på mig igen och förstå att det var ett misstag.

Samtidigt tror jag det finns en risk att människor som hanterar ilskan genom att slåss/ha sönder saker osv. KAN göra det igen.

Kommer säkert få massa kritik utan grund för allt jag skrivit nu, men som sagt, notera att jag inte stödjer någon form av misshandel, utan bara försöker öppna upp för nya tankesätt.                  

• Anonym

Det finns inget normalt, lyckligt och sunt alls över ett förhållande där en eller båda slår den andra. Sådant sker bara i djupt störda och högst dysfunktionella relationer. Att försöka få misshandel till något normalt och något som alla ägnar sig åt är att leva i grym förnekelse. Då är normaliseringsprocessen i full gång.

• Rådjur
    Anonym skrev 2012-10-29 20:17:56 följande:
    Det finns inget normalt, lyckligt och sunt alls över ett förhållande där en eller båda slår den andra. Sådant sker bara i djupt störda och högst dysfunktionella relationer. Att försöka få misshandel till något normalt och något som alla ägnar sig åt är att leva i grym förnekelse. Då är normaliseringsprocessen i full gång.

Du verkar prata om systematisk misshandel nu och inte ett enda slag ?
    Jag tycker det är ganska stor skillnad på misshandel som sker med jämna mellanrum och ett slag som förhoppningsvis var ett misstag. Jag tycker inte man är "djupt störd och dysfunktionell" för att man hanterat sin ilska dåligt vid ett tillfälle, men möjligtvis har man aggressionsproblem och behöver lära sig hantera sin ilska på andra sätt.
  • Anonym (samma här)
    Anonym skrev 2012-10-29 20:03:38 följande:
    jag läste i en tidning Allers tror jag det var hemma hos min mormor en artikel som handlade om ett par vars mannen misshandlade frun. Hon anmälde tillslut honom och enligt mannen så var det bästa frun kunde ha gjort för han fick ett uppvaknande och tog tag i sina problem och gick och fick hjälp med sin våldsamhet.                mannen och frun är fortfarande tillsammans dock utan våldet. 
    Det kanske vore något för din karl att gå i terapi innan det blir värre. 
    Min man slog mig några ggr och slutade med det.
    ps jag slog också honom ibland, gör ej heller det nu. 
  • dirpower

Jag kan berätta att aggressivitet går att behandla. Brukar finnas olika typer av behandling i flera städer. Både bättre och sämre, gratis och icke-gratis. Bra att ta itu med det så snart som möjligt.

• Perpen
    Rådjur skrev 2012-10-29 20:14:23 följande:
    Hm - varför känns det som om så många DIREKT skriker "LÄMNA" när det handlar om en man som slagit en kvinna ?
    Hade er åsikt varit likadan om det varit TS som slagit sin kille ?
    Hade ni sagt "Han borde lämna dig - du är förmodligen misshandlare och kommer slå honom en gång till" då ?

Tycker det är intressant hur saker direkt rubriceras som helt oförlåtlig misshandel när en man slagit sin tjej. 

Män är MÄNNISKOR, precis som vi kvinnor som skrivit i denna tråd. Vi själva kan tappa kontrollen ibland - likaså männen. Det är MÄNSKLIGT att tappa kontrollen - för vissa med ord, och för andra fysiskt.
    Självklart är det under inga omständigheter okej att börja slåss för att man blir provocerad, men många verkar tro att just män är gjorda av stål.
    Hade situationen vart kvinna som slagit kvinna eller man som slagit man så tror jag inte folk hade höjt på ögonbrynen lika mycket - men så fort det blir man som örfilar kvinna är situationen enligt de flesta annorlunda, som sagt.   

Notera att jag absolut inte försvarar misshandel - jag försöker bara se saker ur olika perspektiv.  

TS - jag tycker det är upp till dig att avgöra hur du vill gå vidare nu. Alla kan förändras och ångra sig enormt mycket - det finns enligt mig ingen regel som säger att man automatiskt slår fler gånger, om man väl slagit en gång. Om jag själv hade slagit min pojkvän så hade jag vart så grymt jävla ledsen över vad jag gjort att jag ägnat resten av mitt liv åt att få honom att lita på mig igen och förstå att det var ett misstag.

Samtidigt tror jag det finns en risk att människor som hanterar ilskan genom att slåss/ha sönder saker osv. KAN göra det igen.

Kommer säkert få massa kritik utan grund för allt jag skrivit nu, men som sagt, notera att jag inte stödjer någon form av misshandel, utan bara försöker öppna upp för nya tankesätt.                  
    Jättebra skrivet!, håller verkligen med. 

• Rådjur
    Perpen skrev 2012-10-29 20:48:39 följande:
    Jättebra skrivet!, håller verkligen med. 

Tack för att du förstod poängen, hehe Tungan ute trodde/tror fortfarande jag skulle få kommentarer som "du stödjer kvinnomisshandel" eller annat skit, vilket jag absolut inte gör. Jag tycker bara det är skevt att en man som tar till handen EN gång av omgivningen ses som kronisk misshandlare, någon som inte kan botas och någon man inte bör förlåta. De flesta är alltid hemskt säkra på att den som slår en gång, kommer att slå igen och igen och igen - men även män kan (faktiskt) känna ånger och vilja ta itu med sina problem.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2012-10-29 20:17:56 följande:
    Är ett enda slag alltid lika med djup störd dysfuktionell relation?

Jag och min man har levt ihop i tretton år. För sju år sedan mådde jag otroligt psykiskt dåligt. Många svåra saker hände och vår relation påverkades negativt då jag inte kände att han var det stöd jag behövde. En kväll bråkade vi och det hela slutade med att jag smällde till honom så hårt jag kunde på hans arm.

Vi har pratat om vad som hände och jag har bett om förlåtelse samt fått psykologhjälp plus medicin som minskat min inre stress som ledde till att jag innan exploderade. Inget våld har förutom detta funnit i vår relation. Men kanske ändå bäst att jag informerar maken om vår störda dysfunktionella relation och be honom dra efter han har nattat klart våra tre barn som vi har fått sedan detta hände.

Givetvis ska man aldrig tolerera att bli misshandlad med det kan finnas annat än svart och vitt.
Svar på tråden Blev slagen av min pojkvän idag.