• Tullipan

Sandlåda = Kattlåda

Finns det knep för att få katter sluta ha sandlådan och vår trädgård som toa?
    Grannens katt/katter (har bara sett den ena, men kan vara båda) använder vår gräsmatta som toalett, inte mer än att jag kunnat plocka upp & sen inget mer med det.
    Men nu frågade både dagis & en jag känner om jag visste vems katt/er det va som skitade i lekparken utanför oss. Min ungar har inte lekt i den på ett tag, så jag har inte tänkt på att toan flyttat dit (märkt att det inte är så mkt hos oss längre) 
    Jag har pratat med grannen, så inget knas oss emellan. Vi funderar på att sätta nät över som man enkelt kan dra undan, men ganska stor sandlåda.
    Eller om de skulle bygga en egen sanlåda på sin trädgård?
    Eller finns det andra knep?
    De har självklart lådor inne med ren fräsch sand i, vet inte men antar att de bytt sort också för att kolla om det hjälper!

• Svar på tråden Sandlåda = Kattlåda
  • Winterfell

Är det en liten sandlåda så kan man ju ha ett trälock som man viker över när den inte används. 
    Något slags skydd är väl enda sättet, tror det blir svårt att få katterna att sluta gå dit om man inte lyckas skrämma bort dem på ett sätt som de inte associerar till människor. (Om man skrämmer bort dem själv så kommer de bara lära sig att kolla efter folk innan de går dit.)

Annars får vi väl bara hoppas att man ändrar lagarna någon gång och gör kattägare fullt ansvarig för vad deras katter gör... 

• gerd123

Man kan också välja varianten att se efter sina små barn så de inte stoppar kattskit i munnen. Det är inte bara kattskit som kan hamna i en öppen sandlåda utan fimpar, glas och gamla plåster etc etc. Man ser efter barnen när de är i "stoppa i munnen-åldern". 

• Winterfell
    gerd123 skrev 2012-10-30 11:29:02 följande:
    Man kan också välja varianten att se efter sina små barn så de inte stoppar kattskit i munnen. Det är inte bara kattskit som kan hamna i en öppen sandlåda utan fimpar, glas och gamla plåster etc etc. Man ser efter barnen när de är i "stoppa i munnen-åldern". 
    Tycker du seriöst att det är okej att katter skiter i barnens sandlådor?
  • Dr Mupp
    gerd123 skrev 2012-10-30 11:29:02 följande:
    Så du menar att så länge barnen inte stoppar skiten i munnen så är det helt ok att de sitter i skit. Ja du kan låta dina barn sitta och leka i skit, jag vill inte det.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • gerd123
    Winterfell skrev 2012-10-30 11:30:15 följande:
    Tycker du seriöst att det är okej att katter skiter i barnens sandlådor?
    Vill man vara helt säker på att lådan inte förorenas så kan man täcka över den när den inte används. Ett barn som sitter i sandlådan och ev stoppar saker i munnen är sannolikt under två år. Då behövs ingen jättesandlåda utan en kvadratmeter räcker! Täck över med sopsäck eller kartong eller någon slags trälock!
  • sextiotalist

Man sätter ett skydd för sandlådan, ett lock, presenning eller finmaskigt nät.

Förresten, är du säker på att det bara är katterna som lämnar spår efter sig, vi har en igelkott som lämnar massor av spår efter sig och deras avföring luktar precis lika illa som katternas.
    Utöver detta brukar de flesta katterna gräva ner efter sig.  

• Winterfell
    gerd123 skrev 2012-10-30 11:35:49 följande:
    Vill man vara helt säker på att lådan inte förorenas så kan man täcka över den när den inte används. Ett barn som sitter i sandlådan och ev stoppar saker i munnen är sannolikt under två år. Då behövs ingen jättesandlåda utan en kvadratmeter räcker! Täck över med sopsäck eller kartong eller någon slags trälock!
    Jag har redan tipsat om att sätta på ett lock. Men jag tycker fortfarande att det är vansinne att det inte finns tydligare regler för katthållning. Som hundägare har man ett strikt ansvar, det tycker jag att kattägare ska ha också. 
    Och på förskolor är sandlådorna av naturliga skäl mycket större än de man har hemma, så det är svårare att hitta något att täcka för med.

Sen handlar det inte bara om att stoppa saker i munnen, barnen ska väl inte behöva sitta och leka i skit och piss. 
  • gerd123
    Winterfell skrev 2012-10-30 11:43:10 följande:
    Jag har redan tipsat om att sätta på ett lock. Men jag tycker fortfarande att det är vansinne att det inte finns tydligare regler för katthållning. Som hundägare har man ett strikt ansvar, det tycker jag att kattägare ska ha också. 
    Och på förskolor är sandlådorna av naturliga skäl mycket större än de man har hemma, så det är svårare att hitta något att täcka för med.

Sen handlar det inte bara om att stoppa saker i munnen, barnen ska väl inte behöva sitta och leka i skit och piss. 
    Jag tycker man ska lära sina barn att tycka om djur! Hysteriska mammor som skriker för att en katt passerar är dåliga förebilder. Samma mammor som absolut ska kliva i hundskit om de hittar en.
  • Winterfell
    gerd123 skrev 2012-10-30 11:54:14 följande:
    Jag tycker man ska lära sina barn att tycka om djur! Hysteriska mammor som skriker för att en katt passerar är dåliga förebilder. Samma mammor som absolut ska kliva i hundskit om de hittar en.
    Va? Tror du inte man tycker om djur för att man inte vill ha kattskit i sandlådorna?
  • gerd123
    Winterfell skrev 2012-10-30 12:02:10 följande:
    Va? Tror du inte man tycker om djur för att man inte vill ha kattskit i sandlådorna?
    Om man ska ha en sandlåda för barn helt fri från någon form av förorening från naturen så ska man täcka över den noga när den inte används. Inte bara katter rör sig i ett bostadsområde utan fåglar,råttor, rådjur, igelkottar, grävlingar, rävar och etc
Svar på tråden Sandlåda = Kattlåda