• Tullipan

Sandlåda = Kattlåda

Finns det knep för att få katter sluta ha sandlådan och vår trädgård som toa?
    Grannens katt/katter (har bara sett den ena, men kan vara båda) använder vår gräsmatta som toalett, inte mer än att jag kunnat plocka upp & sen inget mer med det.
    Men nu frågade både dagis & en jag känner om jag visste vems katt/er det va som skitade i lekparken utanför oss. Min ungar har inte lekt i den på ett tag, så jag har inte tänkt på att toan flyttat dit (märkt att det inte är så mkt hos oss längre) 
    Jag har pratat med grannen, så inget knas oss emellan. Vi funderar på att sätta nät över som man enkelt kan dra undan, men ganska stor sandlåda.
    Eller om de skulle bygga en egen sanlåda på sin trädgård?
    Eller finns det andra knep?
    De har självklart lådor inne med ren fräsch sand i, vet inte men antar att de bytt sort också för att kolla om det hjälper!

• Svar på tråden Sandlåda = Kattlåda
  • Winterfell
    gerd123 skrev 2012-10-30 12:07:51 följande:
    Om man ska ha en sandlåda för barn helt fri från någon form av förorening från naturen så ska man täcka över den noga när den inte används. Inte bara katter rör sig i ett bostadsområde utan fåglar,råttor, rådjur, igelkottar, grävlingar, rävar och etc
    Det var ju inte svar på min fråga direkt...

Vilda djur skitar inte ner sandlådor som katter...
  • jimbo

Jo finns andra vilda djur som skitar ner i sandlådor oxå !
    Lock är nog ända som kan få den skapligt ren !

• Tullipan

Nu ville jag ha konkreta tips :o) Inga påhopp på kattägare.

Sandlådan är ganska stor, en kommunal lekplats i ett bostadsområde där det  är vi på gatan samt dagis som ligger en bit bort brukar leka i för lite utflykt.  Så konstruktionen måste vara enkel att ta bort, den är minst 2-3m på varje sida.

Igelkott...aha...ska undersäka det lite, vi har haft iggisar, men en hittade vi död i vårt öppna förråd för nån månad sen. Att det är den ena katten är jag säker på, för honom har jag tagit på bar gärning flera gånger, innan va han under vår altan där vi hade sånt grus man har till stenläggning, sen byggde vi för den & då flyttade han toan till gräsmattan - sen var han borta i två veckor och när han kom hem igen började det i sandlådan/lekplatsen.
    Mest i sandlådan, men även runt gungorna.

Och självklart pillar ungar sig allt möjligt i sandlådor, men har man två-tre ungar är det inte så himla lätt  att hålla koll på exakt vad de smakar på eller vart de sätter sig/trampar i - eller när dagis är där & leker, vårt dagis har inte en fröken/unge.

Kanske dumt att fråga en sån här fråga på familjeliv där allas katter bajjar på kommando eller där ägaren springer runt i kvarteret & plockar skit... ;)

• sextiotalist
    Tullipan skrev 2012-10-30 13:36:19 följande:

Nu ville jag ha konkreta tips :o) Inga påhopp på kattägare.

Sandlådan är ganska stor, en kommunal lekplats i ett bostadsområde där det  är vi på gatan samt dagis som ligger en bit bort brukar leka i för lite utflykt.  Så konstruktionen måste vara enkel att ta bort, den är minst 2-3m på varje sida.

Igelkott...aha...ska undersäka det lite, vi har haft iggisar, men en hittade vi död i vårt öppna förråd för nån månad sen. Att det är den ena katten är jag säker på, för honom har jag tagit på bar gärning flera gånger, innan va han under vår altan där vi hade sånt grus man har till stenläggning, sen byggde vi för den & då flyttade han toan till gräsmattan - sen var han borta i två veckor och när han kom hem igen började det i sandlådan/lekplatsen.
    Mest i sandlådan, men även runt gungorna.

Och självklart pillar ungar sig allt möjligt i sandlådor, men har man två-tre ungar är det inte så himla lätt  att hålla koll på exakt vad de smakar på eller vart de sätter sig/trampar i - eller när dagis är där & leker, vårt dagis har inte en fröken/unge.

Kanske dumt att fråga en sån här fråga på familjeliv där allas katter bajjar på kommando eller där ägaren springer runt i kvarteret & plockar skit... ;)

Så har jag ett realistiskt tips, gör långa delar, c:a en meter breda och spika fast finmaskigt nät av något slag på varje del. Då blir de lätta att ta bort när det skall lekas.

Nu tror jag inte iggisar gräver ner i sandlådan, men de släpper gärna sitt när de passerar gräsmattan och detta är inte trevligt att kliva i, pratar av egen erfarenhet.

Sedan finns det dofter som katter inte tycker om, kolla med djuraffärer. Problemet är nog att det måste nog göras om efter varje regn.

Kolla även om det finns växter som katter inte tycker om. jag har för mig att lavendel undviker katter gärna och det är ju trevliga växter, doftar gott och lockar humlor och fjärilar.

Jag gillar katter och är uppvuxen med katt, men de gjorde faktiskt sitt i komposten när de var ute (en mycket trevlig vana). Nu har vi ingen katt, men njuter av grannkatterna som kommer in och hälsar på ibland, så jag tillhör de som välkomnar katter hem till oss, skulle aldrig falla mig in att ge dom mat, men småpratar med de som liven       
  • Excentriskan
    sextiotalist skrev 2012-10-30 13:46:48 följande:
    Så har jag ett realistiskt tips, gör långa delar, c:a en meter breda och spika fast finmaskigt nät av något slag på varje del. Då blir de lätta att ta bort när det skall lekas.

Nu tror jag inte iggisar gräver ner i sandlådan, men de släpper gärna sitt när de passerar gräsmattan och detta är inte trevligt att kliva i, pratar av egen erfarenhet.

Sedan finns det dofter som katter inte tycker om, kolla med djuraffärer. Problemet är nog att det måste nog göras om efter varje regn.

Kolla även om det finns växter som katter inte tycker om. jag har för mig att lavendel undviker katter gärna och det är ju trevliga växter, doftar gott och lockar humlor och fjärilar.

Jag gillar katter och är uppvuxen med katt, men de gjorde faktiskt sitt i komposten när de var ute (en mycket trevlig vana). Nu har vi ingen katt, men njuter av grannkatterna som kommer in och hälsar på ibland, så jag tillhör de som välkomnar katter hem till oss, skulle aldrig falla mig in att ge dom mat, men småpratar med de som liven       
    Precis min tanke. Har också många igelkottar på tomten och även om det inte syns så mycket i gräset så syns deras framfart desto mer på plattorna. Matar de små liven gör jag dock ändå :)

Och vad gäller låda så gör som jag med trädgårdslandet och som ovanstående tipsade om. Går även fästa nätet i längre ribbor som du lätt drar ifrån när barnet ska leka. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Tullipan
    sextiotalist skrev 2012-10-30 13:46:48 följande:

Tack! Det var ett bra tips.
    Ska prata med grannen för tror inte kommunen kommer bygga några nät :o)
    Lite växter skulle man kunna sätta dit. Blir ju lite finare också. Bara den är barnvänlig ;)

Vi hade både katt & hund innan, så jag gillar att ha dessa katter hos oss lite, så står ut med det, men lite trist för barnen ute i lådan ju, och hon vill självklart att det ska gå att lösa utan att behöva ha katterna som innekatter då de inte varit det innan heller.

Samtidigt verkar det som den ena är missnöjd med något då han byter ställen?
    Jag har bara haft innekatt som tog sin trädgårdsrunda vid fins väder så har inte haft skitproblem med den, däremot kissade han överallt  inne men det berodde på njursjukdom.
  • Tullipan

Igelkottar borde väl gått i ide nu eller hur länge är de vakna? Vet inte om det va flera kvar än den vi hittade död. Men skitproblemet kvarstår så den iggen är inte misstänkt.

• sextiotalist
    Tullipan skrev 2012-10-30 14:05:40 följande:
    Tack! Det var ett bra tips.
    Ska prata med grannen för tror inte kommunen kommer bygga några nät :o)
    Lite växter skulle man kunna sätta dit. Blir ju lite finare också. Bara den är barnvänlig ;)

Vi hade både katt & hund innan, så jag gillar att ha dessa katter hos oss lite, så står ut med det, men lite trist för barnen ute i lådan ju, och hon vill självklart att det ska gå att lösa utan att behöva ha katterna som innekatter då de inte varit det innan heller.

Samtidigt verkar det som den ena är missnöjd med något då han byter ställen?
    Jag har bara haft innekatt som tog sin trädgårdsrunda vid fins väder så har inte haft skitproblem med den, däremot kissade han överallt  inne men det berodde på njursjukdom.

Lavendel är barnvänligt och går dessutom att använda i bakverk och i doftpåsar till linneskåpet :)
  • Coyote

Häll vatten på katten när du ser den sätta sig för att skita i sandlådan.

• sextiotalist
    Tullipan skrev 2012-10-30 14:07:02 följande:
    Igelkottar borde väl gått i ide nu eller hur länge är de vakna? Vet inte om det va flera kvar än den vi hittade död. Men skitproblemet kvarstår så den iggen är inte misstänkt.

Avfärdad från brottet med andra ord ;).

Nej, jag tänkte mer generellt, grannen gnällde över kattspillning och så frågade jag hur den såg ut och då var det igelkottsspillning och då var det genast gulligt. 
  • Tullipan
    Coyote skrev 2012-10-30 14:10:01 följande:

Då får jag kanske koppla vattenslangen & trycka med knapp innifrån huset ;) Det är  för långt mellan huset - upp till sandlådan.  :) Speciellt nu i detta underbara uteväder om hösten.
  • Coyote

Haha, äsch då. Men då är det nog bara lock på som gäller tyvärr. Sjukt att man ska behöva skydda sina grejer från andras djur dock.

• EnGladPingvin
    Coyote skrev 2012-10-30 14:10:01 följande:

Så här års ska man absolut inte hälla vatten på katter. Är det varmt ute kan man spruta begränsat med vatten så man skrämmer dem (inte så de blir plaskblöta), men när det är kallt ute är det rent djurplågeri.

Där jag bodde tidigare fanns en rejält stor sandlåda. Där hade man ett nät som man drog över så fort den inte användes och det fungerade utmärkt mot alla olika sorters djur. Det var inte finmaskigt utan tvärtom gjort av tjocka rep, typ sådana som brukar hänga i klätterställningar. 

Annars finns det medel man kan köpa i djurbutiker. Är kattägaren välvilligt inställd köper hon in och sprutar då och då. Har själv inte testat något sådant medel, men mina föräldrar köpte och gav till en av sina grannar som var nöjd med det.
  • Tullipan

fast på helgerna har vi oxå ett gäng tonåringar som brukar sitta i lektornet...
    ibland hittar man en kräka och oftast lite ölburkar.

Dom ska jag nog spruta vattnet på iallafall ;)
    Nehe...hem till skitsandlådan & utreda om den innehåller spår av andra vilda djur!
    Faktiskt sett en grävling där för tre år sedan. Han kanske har kommit tillbaka....

Svar på tråden Sandlåda = Kattlåda