• daniels baby

Krabi med 2 små barn! tips å allt som hör till sökes!!

Vi tänkte åka till thailand å krabi denna gång, i jan. Var på Samui i maj förra året men vart lite besvikna så nu provar vi Krabi.

Men nu behövs proffs hjälp: VIlken strand ska man bo på?, tiips på hotell å allt som hör till.
    VI har två barn, 2 och 4 år.

försöker googla fram info men blir bara förvirrad känner jag..

Tack för er hjälp! 

• Svar på tråden Krabi med 2 små barn! tips å allt som hör till sökes!!
  • ZacksMamma01

Hejsan. Krabi är  inte direkt något barnvänligt ställe. Stränderna är någon typ av nationalpark och "fredat" område har inga solstolar och ganska stor skillnad på ebb och flod.

För att ligga vid stranden och sola och bada får man åka båt till någon av öarna. Poda eller Railey Beach tex.
    Där är det fantastiskt vackert och jättefina stränder men som sagt man måste åka båt i 15-20 minuterf ör att kunna solbada.
    Jag skulle nog rekomendera något annat ställe om man ska åka med småbarn.

• Anne69

Hur länge blir ni borta? Även om det är en kort resa föreslår jag att ni stannar den längsta delen av tiden på Koh Lanta. Vi gillar stranden Klong Nin allra bäst, därefter Long Beach.

Men ta också ett par dagar i Ao Nang. Antingen när ni kommer eller när ni åker. Där finns liv och rörelse och de helt fantastiska massagehyddorna. Låt småttingarna pröva att få nagellack och flätor i håret .
    Vi bodde på ett helt suveränt hotell i Ao Nang  - Phra Nang inn. Läget var helt perfekt, nere i "kröken" där båtarna går. De hade fina familjerum och en bra pool. Bor man där (eller tex på närliggande Ao Nang Villa) klarar barnen av att gå överallt. Ao Nang är också bra som utgångspunkt för utflykter, tex ut till öarna eller för elefantridning! 

Vår slutsats från förra vinterns resa med barn 3 o 5 år var att stanna minst 3, max 6 nätter på samma ställe. Och att inte snåla på boendet. Med småbarn är man så mkt på hotellet att det är onödigt att reta sig på dålig städning etc. Så välj 4-stjärnigt!  

• daniels baby
    Anne69 skrev 2012-10-30 14:37:18 följande:
    Hur länge blir ni borta? Även om det är en kort resa föreslår jag att ni stannar den längsta delen av tiden på Koh Lanta. Vi gillar stranden Klong Nin allra bäst, därefter Long Beach.

Men ta också ett par dagar i Ao Nang. Antingen när ni kommer eller när ni åker. Där finns liv och rörelse och de helt fantastiska massagehyddorna. Låt småttingarna pröva att få nagellack och flätor i håret .
    Vi bodde på ett helt suveränt hotell i Ao Nang  - Phra Nang inn. Läget var helt perfekt, nere i "kröken" där båtarna går. De hade fina familjerum och en bra pool. Bor man där (eller tex på närliggande Ao Nang Villa) klarar barnen av att gå överallt. Ao Nang är också bra som utgångspunkt för utflykter, tex ut till öarna eller för elefantridning! 

Vår slutsats från förra vinterns resa med barn 3 o 5 år var att stanna minst 3, max 6 nätter på samma ställe. Och att inte snåla på boendet. Med småbarn är man så mkt på hotellet att det är onödigt att reta sig på dålig städning etc. Så välj 4-stjärnigt!  
    Tack för tipsen! vi är borta 16 nätter å av erfarenhet från förra gången så behöver vi bra hotell standard och är väldigt beroende av room service. har livliga barn som inte sitter still på resturanger:)
    men jag ska kolla upp koh lanta. många verkar åka dit.. hur tar man sig dit? landar man i Krabi ändå å sen transfer? vi tänker nog stanna på samma hotell som förra gången.. vi vill lata oss å bara vara.. å som sagt med livliga barn är det bäst att ha en bra bas å sen göra utflykter.
    DÅså, tips på Koh Lanta?:) 
  • Gladskit
    daniels baby skrev 2012-10-30 16:19:15 följande:
    Tack för tipsen! vi är borta 16 nätter å av erfarenhet från förra gången så behöver vi bra hotell standard och är väldigt beroende av room service. har livliga barn som inte sitter still på resturanger:)
    men jag ska kolla upp koh lanta. många verkar åka dit.. hur tar man sig dit? landar man i Krabi ändå å sen transfer? vi tänker nog stanna på samma hotell som förra gången.. vi vill lata oss å bara vara.. å som sagt med livliga barn är det bäst att ha en bra bas å sen göra utflykter.
    DÅså, tips på Koh Lanta?:) 
    Flyget landar i Krabi, sedan är det transfer på cirkus 2h (tror jag??) ner till Lanta, varav två överfarter med bilfärja. Synkar färjorna så har jag för mig att det inte tog så jättelång tid.
    Den största orten på Koh Lanta heter Saladan och ligger på norra delen av ön. Vi bodde på Klong Dao Beach när vi var där, det är en av de "övre" stränderna. Där vårt hotell låg var det ca 2km upp till Saladan har jag för mig. Klong Dao är långgrund och barnvänlig, det bor väldigt många svenskar där också i och med att Svenska skolan ligger vid Southern Lanta. Det hotellet bodde vi på och det var toppen. Det fanns i Apollos katalog då men vi bokade själva för det blev mycket billigare.

Från Saladan kan man åka på utflykt till Phi Phi, den färjan gick flera ggr per dag. Och vill man se sig omkring så är det bara att ta en tuktuk till någon av de andra stränderna. Sen kan man gärna avsluta i Ao Nang om man vill ha lite mer liv, samt att kunna åka ut till de fina öarna, typ Poda Island. I Ao Nang finns även McD och Swensens om man saknat det västerländska....
  • Anne69

Vi har alltid tyckt att det enklaste sättet att transportera sig på är med egen, privat, minibuss. Beställs vanligtvis via hotellet och är mkt prisvärt. Då åker man i den takt man själv vill och när man vill. Det finns säkerhetsbälten och är i allmänhet av mkt bra kvalitet. Vi gjorde senast tyra resor på 20-40 mil och det funkade jättebra!

Detta företag anlitade vi i vintras (dock från Phuket)  http://www.krabishuttle.com/

Ni kan förbeställa hämtning vid flygplatsen i Krabi, det kommer att fungera!   

• Anne69

Med 16 nätter skulle jag välja tre ställen, tex 5 nätter i början för att "landa" i Ao Nang, sen 6 +5 nätter på olika stränder på Lanta. Tex Long Beach + Klong Nin.

• Gladskit
    Anne69 skrev 2012-10-30 16:47:54 följande:
    Med 16 nätter skulle jag välja tre ställen, tex 5 nätter i början för att "landa" i Ao Nang, sen 6 +5 nätter på olika stränder på Lanta. Tex Long Beach + Klong Nin.
    Jag skulle också dela upp vistelsen,  men jag säger tvärt om
    Börja på Lanta, lättare att "landa där" och vara några nätter på samma strand. Ao nang är ju inget ställe man stannar på (oftast) utan det har man som bas för att ta sig utåt öarna.
  • daniels baby

Men hur orkar ni byta ställe? haha ni tycker nog att jag är knäpp men packa ner allt igen å sen nytt hotell å nytt ställe för barnen.. är inte det bara bökigt?

• Gladskit
    daniels baby skrev 2012-10-30 18:04:53 följande:
    Men hur orkar ni byta ställe? haha ni tycker nog att jag är knäpp men packa ner allt igen å sen nytt hotell å nytt ställe för barnen.. är inte det bara bökigt?

Det beror nog lite på hur man är som person. Vi har rest mycket även innan barn så resorna nu är ju helt annorlunda, så måste det ju bli. Däremot vill vi ju att det blir givande för oss vuxna också. Och även om man gör samma sak oavsett strand så har  miljöombytena betytt mycket för oss vuxna.
    Vi har valt resmål som legat hyfsat nära varandra, så det inte har blivit så lång transfer. Mellan Lanta och Ao Nang tog det kanske 2,5h om jag inte minns fel. Minst 1 av de timmarna sov min son, så det var lugnt, det var knappast så att han led av att tvingas åka lite minibuss. Och även han tyckte att det var roligt att få bada i en annan pool.

Sen får man väl se till att ha lite längre intervaller när man reser med barn, inte bara stanna 2-3 nätter på varje ställe som man kanske gjorde innan. Utan så att de hinner hitta en hylla utanför bungalowen att lägga sina sandleksaker på, så att de hinner lära sig att hitta på hotellområdet, får leka med sina nya kompisar, vara med och hitta favoritrestauranger i närheten och komma in i semesterlunken, dom också.
  • Anne69
    Gladskit skrev 2012-10-30 16:55:19 följande:
    Jag skulle också dela upp vistelsen,  men jag säger tvärt om
    Börja på Lanta, lättare att "landa där" och vara några nätter på samma strand. Ao nang är ju inget ställe man stannar på (oftast) utan det har man som bas för att ta sig utåt öarna.

Självklart! Andra hållet går också bra.....fördelen med det är att man har det snyggaste nagellacket när man åker hem

Jag vill verkligen understryka att det bara är positivt att byta boende, även när man reser med barn. Efter en vecka tröttnar man......även om man är rätt laid back. Och man tröttnar inte på Thailand utan på hotellet, myrorna och frukosten.....bättre att utforska nya myror och ny frukost! Men om ni tycker tre ställen är mycket så välj två!

Om ni är lite mer äventyrliga av er skulle jag också vilja rekommendera en tur till Koh Ngai för ett par nätter (3-4). Det är en ö utanför Lanta och man kommer dit med båt från Lanta eller Ao Nang. Glöm bara inte flytvästar till barnen. De är livsnödvändiga!  

• daniels baby

tack ni för alla era tips!
    vi är väldigt sugna på Lanta men undrar hur det funkar med transfern dit? tänker 2 tim med två små barn, är inte det sjukt jobbigt? shit vad jag låter som ett klagomonster men mina barn är inte lugna å bara sträckan till hotellet sist på samui på 30 min var mkt för dom..
    TÄnker på färjorna å kisspauser å värmen? erfarenhet någon? och måste jag boka transfern hemifrån? 

• Gladskit
    daniels baby skrev 2012-10-31 12:03:03 följande:
    tack ni för alla era tips!
    vi är väldigt sugna på Lanta men undrar hur det funkar med transfern dit? tänker 2 tim med två små barn, är inte det sjukt jobbigt? shit vad jag låter som ett klagomonster men mina barn är inte lugna å bara sträckan till hotellet sist på samui på 30 min var mkt för dom..
    TÄnker på färjorna å kisspauser å värmen? erfarenhet någon? och måste jag boka transfern hemifrån? 

Du behöver nog inte boka hemifrån. Men jag tyckte det var väldigt skönt att det stod en man vid ankomst och väntade oss, med skylt med vårt namn på och som hade barnstol klart i sin bil. Klart man kan förhandla på plats, men sånt är jag riktigt dåligt på. Då betalar jag hellre lite mer för att ha transfern förbokad. Det är ju jämförelsevis billigt ändå.

Han som körde oss stannade till före första färjeläget, så att vi kunde kila in i en butik där och köpa dricka om vi ville. Det fanns några flaskor vatten i bilen redan men de var rumsvarma kan man väl säga....

Min son var fem år när vi gjorde den här resan och sov hela vägen nästan. Vi landade tidigt på morgonen Thailändsk tid, men Svensk tid var det ju mitt i natten så han var rätt trött. Färjeöverfarterna går snabbt, man behöver inte gå ur bilen under tiden.

Sen när vi åkte från Lanta upp till Ao Nang så tog det lite längre. Men det gick bra det med, man får ta med böcker och sitta och titta ut mycket och locka med att man får bada när man kommer fram.

• fröken skywalker

Rekommenderar också Koh Lanta. Det finns många fina utflykter du kan göra därifrån

Transfern har gått riktigt smidigt då vi åkt.

Svar på tråden Krabi med 2 små barn! tips å allt som hör till sökes!!