• Anne69

Krabi med 2 små barn! tips å allt som hör till sökes!!

Hur länge blir ni borta? Även om det är en kort resa föreslår jag att ni stannar den längsta delen av tiden på Koh Lanta. Vi gillar stranden Klong Nin allra bäst, därefter Long Beach.

Men ta också ett par dagar i Ao Nang. Antingen när ni kommer eller när ni åker. Där finns liv och rörelse och de helt fantastiska massagehyddorna. Låt småttingarna pröva att få nagellack och flätor i håret .
    Vi bodde på ett helt suveränt hotell i Ao Nang  - Phra Nang inn. Läget var helt perfekt, nere i "kröken" där båtarna går. De hade fina familjerum och en bra pool. Bor man där (eller tex på närliggande Ao Nang Villa) klarar barnen av att gå överallt. Ao Nang är också bra som utgångspunkt för utflykter, tex ut till öarna eller för elefantridning! 

Vår slutsats från förra vinterns resa med barn 3 o 5 år var att stanna minst 3, max 6 nätter på samma ställe. Och att inte snåla på boendet. Med småbarn är man så mkt på hotellet att det är onödigt att reta sig på dålig städning etc. Så välj 4-stjärnigt!  

• Anne69

Vi har alltid tyckt att det enklaste sättet att transportera sig på är med egen, privat, minibuss. Beställs vanligtvis via hotellet och är mkt prisvärt. Då åker man i den takt man själv vill och när man vill. Det finns säkerhetsbälten och är i allmänhet av mkt bra kvalitet. Vi gjorde senast tyra resor på 20-40 mil och det funkade jättebra!

Detta företag anlitade vi i vintras (dock från Phuket)  http://www.krabishuttle.com/

Ni kan förbeställa hämtning vid flygplatsen i Krabi, det kommer att fungera!   

• Anne69

Med 16 nätter skulle jag välja tre ställen, tex 5 nätter i början för att "landa" i Ao Nang, sen 6 +5 nätter på olika stränder på Lanta. Tex Long Beach + Klong Nin.

• Anne69
    Gladskit skrev 2012-10-30 16:55:19 följande:
    Jag skulle också dela upp vistelsen,  men jag säger tvärt om
    Börja på Lanta, lättare att "landa där" och vara några nätter på samma strand. Ao nang är ju inget ställe man stannar på (oftast) utan det har man som bas för att ta sig utåt öarna.

Självklart! Andra hållet går också bra.....fördelen med det är att man har det snyggaste nagellacket när man åker hem

Jag vill verkligen understryka att det bara är positivt att byta boende, även när man reser med barn. Efter en vecka tröttnar man......även om man är rätt laid back. Och man tröttnar inte på Thailand utan på hotellet, myrorna och frukosten.....bättre att utforska nya myror och ny frukost! Men om ni tycker tre ställen är mycket så välj två!

Om ni är lite mer äventyrliga av er skulle jag också vilja rekommendera en tur till Koh Ngai för ett par nätter (3-4). Det är en ö utanför Lanta och man kommer dit med båt från Lanta eller Ao Nang. Glöm bara inte flytvästar till barnen. De är livsnödvändiga!  

Svar på tråden Krabi med 2 små barn! tips å allt som hör till sökes!!