• Anonym (Ångest)

Ensam för en natt - Ångest!

Jag har pga tidigare trauman lite separationsångest, min sambo är barnvakt åt sina yngre syskon idag och jag vet inte vad jag ska göra...

Jag klarar mig oftast fint, arbetsdagar är inget problem. Men vetskapen att jag ska sova ensam i natt ger mig fruktansvärd ångest! Tidigare idag planerade jag att göra massa "ensam-grejer" och bara försöka njuta av att ha lägenheten för mig själv, väl hemma känner jag inte för att göra ett skit. Sitter bara här och oroar mig för den ensamma natten...

Samtidigt tänker jag "Men jösses! Jag är ju vuxen! Han kommer hem igen imorgon, en natt är ju ingenting!" och tycker att jag själv är urlöjlig. 10 minuter senare deppar jag ihop igen...

Finns massa saker att göra, jag kan spela tv-spel (tycker det är ganska kul Flört), se på filmer min sambo hatar, måla, skriva, städa... listan kan bli hur lång som helst! Men när jag väl sätter mig och ska göra något blir jag ledsen och vill bara gömma mig i sambons famn Gråter

Jag vet att detta inte är normalt, någon som har tips på hur jag kommer ur detta och gör något bra av dagen/kvällen istället? (Att säga åt mig att bara göra något är ingen idé, jag har ju redan försökt med detta!)

Ps. Jag hindrar aldrig min sambo från att åka hemifrån, han är oftast hemma av egen vilja. Han är medveten om att jag är lite ängslig nu, men har inte riktigt sagt hur illa det verkligen är. Jag vill inte ge honom dåligt samvete... 
    Bör även tillägga att jag är gravid, hormonerna gör mig värre än annars. Jag är inte riktigt såhär ängslig när sambon är borta annars! 

• Svar på tråden Ensam för en natt - Ångest!
  • IsDimma

Om det är någon tröst så har du en som är likadan här

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Sasson

Kram! Tänk så bra du kommer må imorgon när du känner att du klarade det! :)

• Anonym

Du har ingen väninnan som kan natta över hos dig?

• Anonym

Är precis likadan, det är skitjobbigt.
    Enda som får det att bli bättre är att genomlida ensamheten och inte dra sig för att vara ensam.
    Tänk vad skönt det hade varit om man kunde UPPSKATTA egen tid och inte bara räkna ner tills han äntligen kommer hem.
    Har inget direkt bra råd till dig förutom att försöka att inte stirra upp dig och passa på att göra saker du tycker är kul. Jag är helt säker på att du kan ringa din sambo om du skulle känna dig ensam och ledsen, och även om man inte utnyttjar det samtalet så känns det tryggt att veta att han faktiskt bara är ett samtal bort.

• Anonym (Ångest)
    IsDimma skrev 2012-10-30 17:49:58 följande:
    Om det är någon tröst så har du en som är likadan här
    Skönt att jag inte är ensam! Man känner sig ju som en idiot när man får dessa känslor...

Har du också något trauma kopplat till separationsångesten eller är det bara så du är? Förvånad (om du har ett trauma bakom dig behöver du givetvis inte berätta om det!)
  • Anonym

Vad gör du om du och sambon separerar och du blir ensam med ett barn? Du måste lära dig klara dig själv.

• wannaseeyoudisco

Tycker inte heller om att vara ensam hemma. Brukar ha det ganska upptänt och ha diskmaskin/tvättmaskin + tv på så det är lite aktivitet här hemma, får mig att känna mig mindre ensam på något vis :)

• IsDimma

Jo då, bakgrunden till det är detsamma som din, trauma.
    Jag har svårt att sova i långa perioder trots att han är hemma. Och när han inte är det så är det i princip omöjligt.

Svar på tråden Ensam för en natt - Ångest!