• DanM

Fråga till lchf:are

Hej. Detta är ingen anklagelse, utan en frågan ifrån en som är intresserad av, och utbildar sig, inom kost. Inom lchf, pratar man något om mängden mättat fett man får i sig ifrån bland annat feta mejeriprodukter?

• Svar på tråden Fråga till lchf:are
  • Gladskit

Många av oss som äter LCHF försöker att minska ner på mejerier i och med att de innehåller förhållandevis mycket kolhydrater som man kanske inte räknar med. Det är bland det första man bör se över om man viktnedgången stannar av.

Så det är nog inte så många LCHF'are som ser mejerier som någon stor källa för energi från fett.

• DanM

Aha, ok. Jag trodde att regeln inom lchf var använd fullfeta mejeriprodukter. Men tack för svsret.

• Mandel
    DanM skrev 2012-11-07 15:31:07 följande:
    Aha, ok. Jag trodde att regeln inom lchf var använd fullfeta mejeriprodukter. Men tack för svsret.
    Fast att använda fullfeta mejeriprodukter innebär ju inte att man måste äta mycket av dem utan mer om att man inte ska äta lätt CF, matlagningsgrädde, lättmargarin osv.

Man kan få fett ifrån andra källor.
    Nötter, rapsolja, oliver, olika frön osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gladskit
    Mandel skrev 2012-11-07 15:35:48 följande:
    Fast att använda fullfeta mejeriprodukter innebär ju inte att man måste äta mycket av dem utan mer om att man inte ska äta lätt CF, matlagningsgrädde, lättmargarin osv.

Man kan få fett ifrån andra källor.
    Nötter, rapsolja, oliver, olika frön osv.
  • DanM

Först, vad menar du med CF. Sedan, det finns även mycket mättat fett i feta köttprodukter. Pratar man något om det?

• Biffus
    DanM skrev 2012-11-10 19:03:17 följande:
    Först, vad menar du med CF. Sedan, det finns även mycket mättat fett i feta köttprodukter. Pratar man något om det?

Förlåt, men du har inte läst något alls om LCHF förutom att det står för "low carb high fat" va? För bland det första som står på en infosida/infoblad om LCHF är om just detta..

CF=crème fraîche

Btw, jag är inte LCHFare. Har varit, men är inte längre, så jag vill inte ha påhopp om att vara rabiat LCHFare.
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-10 20:41:41 följande:
    Förlåt, men du har inte läst något alls om LCHF förutom att det står för "low carb high fat" va? För bland det första som står på en infosida/infoblad om LCHF är om just detta.. CF=crème fraîche Btw, jag är inte LCHFare. Har varit, men är inte längre, så jag vill inte ha påhopp om att vara rabiat LCHFare.

Jodå, jag harläst en del. Men missat just den förkortningen. Och förhoppningsvis kommer ingen hoppa på någon i denna tråden.
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-10 20:41:41 följande:
    Förlåt, men du har inte läst något alls om LCHF förutom att det står för "low carb high fat" va? För bland det första som står på en infosida/infoblad om LCHF är om just detta.. CF=crème fraîche Btw, jag är inte LCHFare. Har varit, men är inte längre, så jag vill inte ha påhopp om att vara rabiat LCHFare.

Hej igen. Jag var nog lite teött när jag skrev förra inlägget. Ber om ursäkt. Jag har läst en del på lchf.se, kostdoktorns hemsida och Annika Daglqvist hemsida och har inte sett det stå någonstanns om risken med mättat fett. Dessutom var jag nyfiken på vilken info folk som följde dieten hade. Och för att svara på
    Mandel skrev 2012-11-07 15:35:48 följande:
    Fast att använda fullfeta mejeriprodukter innebär ju inte att man måste äta mycket av dem utan mer om att man inte ska äta lätt CF, matlagningsgrädde, lättmargarin osv. Man kan få fett ifrån andra källor. Nötter, rapsolja, oliver, olika frön osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

lchf.se bland annat står det att man ska ha i rikligt med grädde osv i maten "som om det vore fest varje dag". Detta ser jag som en uppmuntran att använda mycket feta mejeriprodukter, som innehåller just mättat fett. Även om det dessutom står en del som du säger om nötter och fet fisk, vilket är bra.
  • Annelie 76

Mängden mättat fett ska vara hög enligt LCHF då det är detta som är främsta energikällan. Enkelomättat fett är också helt ok men fleromättat bör hållas lågt då det har kraftiga effekter i kroppen som inte alltid är önskvärda. Mer än några gram om dagen behövs inte.

• DanM
    Annelie 76 skrev 2012-11-12 16:57:12 följande:
    Mängden mättat fett ska vara hög enligt LCHF då det är detta som är främsta energikällan. Enkelomättat fett är också helt ok men fleromättat bör hållas lågt då det har kraftiga effekter i kroppen som inte alltid är önskvärda. Mer än några gram om dagen behövs inte.

Ta inte detta som ett påhopp. Men om detta stämmer så är det ytterst alamerande då mättat fett inte bara höjer det "dåliga" kolestorolet utan även sänker det "goda". Och om jag inte missminner mig så har man även sett tydliga samband mellan för högt intag av mättat fett och vissa cancerformer (har inte tillgång till informationskällan just nu men får återkomma).
Svar på tråden Fråga till lchf:are