• DanM

Fråga till lchf:are

Hej. Detta är ingen anklagelse, utan en frågan ifrån en som är intresserad av, och utbildar sig, inom kost. Inom lchf, pratar man något om mängden mättat fett man får i sig ifrån bland annat feta mejeriprodukter?

• Svar på tråden Fråga till lchf:are
  • DanM

Förresten, jag tror jag klarlagt vad jag anser är nackdelarna med den här typen av diet. Jag personligen ör mot många av de dieter som finns idag, för mig är diet något man gör för att tappa övervikt eller en idrottsman gör håller inför tävling (använder här idrotssman väldigt brett). Vad är det för fel med att äta allsidigt, alla delar av kostcirkeln? Jag håller med lchf om att överdrivet intag av kolhydrater leder till övervikt, men därifrån är det ganska stort steg til att ta bort dom helt.

• Biffus
    DanM skrev 2012-11-13 15:53:50 följande:
    Förresten, jag tror jag klarlagt vad jag anser är nackdelarna med den här typen av diet. Jag personligen ör mot många av de dieter som finns idag, för mig är diet något man gör för att tappa övervikt eller en idrottsman gör håller inför tävling (använder här idrotssman väldigt brett). Vad är det för fel med att äta allsidigt, alla delar av kostcirkeln? Jag håller med lchf om att överdrivet intag av kolhydrater leder till övervikt, men därifrån är det ganska stort steg til att ta bort dom helt.

Detta "äta av allt" kontras fortfarande av "varför inte alkohol?". Det är inte som att en makronutrient helt utesluts bara för att man ändrar sin kost. Jg äter fett, protein och kolhydrater, men i andra proportioner.

Vad är fel med att utesluta vissa livsmedel av hälsoskäl?
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-13 17:11:13 följande:
    Detta "äta av allt" kontras fortfarande av "varför inte alkohol?". Det är inte som att en makronutrient helt utesluts bara för att man ändrar sin kost. Jg äter fett, protein och kolhydrater, men i andra proportioner. Vad är fel med att utesluta vissa livsmedel av hälsoskäl?

Ditt argument varför inte alkohol är rätt irrelevant och rent ut sagt dåligt. Förstår du inte vad jag menar så kan jag förtydliga. Förstår du vad jag menar men kör på med det ändå så faller din trovärdighet ganska mycket i mina ögon Att ta bort vissa livsmedel om man inte tål det etc kan vara befogat. Men det är inget jag tycker man ska rekommendera till allmännheten. Att ersätta en livsmedelsgeupp med en annan är inget bra. Jag skulle reagera likadant om någon tog bort grönsaker och ersatte med att äta mera kolhydrater.
  • Biffus
    DanM skrev 2012-11-13 17:17:55 följande:
    Ditt argument varför inte alkohol är rätt irrelevant och rent ut sagt dåligt. Förstår du inte vad jag menar så kan jag förtydliga. Förstår du vad jag menar men kör på med det ändå så faller din trovärdighet ganska mycket i mina ögon Att ta bort vissa livsmedel om man inte tål det etc kan vara befogat. Men det är inget jag tycker man ska rekommendera till allmännheten. Att ersätta en livsmedelsgeupp med en annan är inget bra. Jag skulle reagera likadant om någon tog bort grönsaker och ersatte med att äta mera kolhydrater.

Då återstår frågan: VEM bestämmer tt det är just det du säger som är rätt? Jag anser inte mig själv utesluta mat, eftersom att det jag inte äter inte anses som mat enligt mig. Därför är alkoholargumentet relevant- DU anser det inte som ett livsmedel som ska förtäras, men det är ju DIN åsikt. Så vem är denna magiskt allvetande person?
  • Biffus

Det är en stor skillnad på att ta bort en livsmedelsgrupp och ersätta denna med en makronutrient, och att välja en livsmedelsgrupp framför en annan men ändå få kolhydrater, fett och protein.

• DanM
    Biffus skrev 2012-11-13 17:23:56 följande:
    Då återstår frågan: VEM bestämmer tt det är just det du säger som är rätt? Jag anser inte mig själv utesluta mat, eftersom att det jag inte äter inte anses som mat enligt mig. Därför är alkoholargumentet relevant- DU anser det inte som ett livsmedel som ska förtäras, men det är ju DIN åsikt. Så vem är denna magiskt allvetande person?

Ok. Alkohol har visats ha nyttiga egenskaper, men i liten mängd. Denna magiska person? Jag har vid upprepade tillfällen hängivit organisationer med mycket vetenskaplig tyngd bakom, och bett om detsamma ifrån ditt/eran håll. Vi kan hålla på med småbarns fasoner, varför få, varför då, vaför då i all evighet utan att komma nångonstanns. Du har gång på gång bevisat att du inte tänker lyssna på något som sägs, precis som många förespråkare av olika dieter. Jag har flera gånger hållt med delar av t.ex. Lchf och förklarat varför jag inte håller med om andra.
  • Biffus
    Alltid42 skrev 2012-11-13 17:26:53 följande:
    Det är "fel" att äta av alla delar av kostcirkeln om det inte är bra för ens hälsa. Själv fick jag ett nytt liv när jag blev 100 procent glutenfri,slutade med alla sädesslag och i princip allt socker. Om jag vill bli sjuk igen skulle det vara rätt att äta från hela kostcirkeln. Man gör det som krävs helt enkelt och det som får mig att vara frisk och ha massa energi är det som är rätt för mig.

Håller med. Min sköldkörtel lade av av SLV-kost. Nu fungerar den nästan helt igen (den blir stadigt bättre) när jag endast äter färsk frukt och grönt. Jag ser inte varför jag ska gå tillbaka till min Fd dåliga hälsa, bara för att "man ska"?
  • DanM
    Alltid42 skrev 2012-11-13 17:26:53 följande:
    Det är "fel" att äta av alla delar av kostcirkeln om det inte är bra för ens hälsa. Själv fick jag ett nytt liv när jag blev 100 procent glutenfri,slutade med alla sädesslag och i princip allt socker. Om jag vill bli sjuk igen skulle det vara rätt att äta från hela kostcirkeln. Man gör det som krävs helt enkelt och det som får mig att vara frisk och ha massa energi är det som är rätt för mig.

Hej. Jepp, jag håller med. Tål man inte gluten ska man inte äta gluten. Tål man inte laktos ska man inte förtära livsmedel med laktos. Men nör det kommer till allmännheten är det bra att äta ifrån alla delar. Det många som förespråkar olika dieter i media, och många på det här forumet, inte tycks inse är skillnaden mellan rekommendationer till breda massan och till individen. Man rekommenderar ju inte almla att ta en viss medicin, utan bara den som lider av sjukdomen. Kan jag nu få något argument med lite tyngd i, istället för "jag har ätit såhär i ett halvår och jag mår minsann bra".
  • Biffus
    DanM skrev 2012-11-13 17:32:31 följande:
    Hej. Jepp, jag håller med. Tål man inte gluten ska man inte äta gluten. Tål man inte laktos ska man inte förtära livsmedel med laktos. Men nör det kommer till allmännheten är det bra att äta ifrån alla delar. Det många som förespråkar olika dieter i media, och många på det här forumet, inte tycks inse är skillnaden mellan rekommendationer till breda massan och till individen. Man rekommenderar ju inte almla att ta en viss medicin, utan bara den som lider av sjukdomen. Kan jag nu få något argument med lite tyngd i, istället för "jag har ätit såhär i ett halvår och jag mår minsann bra".

Min sköldkörtel slutade fungera när jag åt tillagad mat och började fungera när jag slutade med det. Är det anledning nog? Eller måste det vara en intolerans/allergi?
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-13 17:38:58 följande:
    Min sköldkörtel slutade fungera när jag åt tillagad mat och började fungera när jag slutade med det. Är det anledning nog? Eller måste det vara en intolerans/allergi?

Igen, DU hade problem med din sköldkörtel. Och det är jättebra att den nu fungerar igen med hjälp av din kost. Läs igen det jag skrev om medicin och allmännheten. Och min sista mening. Jag bad dig för många inlägg sedan om fakta med mer tyngd bakom. Jag väntar fortfarande.
Svar på tråden Fråga till lchf:are