• DanM

Fråga till lchf:are

Hej. Detta är ingen anklagelse, utan en frågan ifrån en som är intresserad av, och utbildar sig, inom kost. Inom lchf, pratar man något om mängden mättat fett man får i sig ifrån bland annat feta mejeriprodukter?

• Svar på tråden Fråga till lchf:are
  • DanM

Aha, ok. Jag trodde att regeln inom lchf var använd fullfeta mejeriprodukter. Men tack för svsret.

• DanM

Först, vad menar du med CF. Sedan, det finns även mycket mättat fett i feta köttprodukter. Pratar man något om det?

• DanM
    Biffus skrev 2012-11-10 20:41:41 följande:
    Förlåt, men du har inte läst något alls om LCHF förutom att det står för "low carb high fat" va? För bland det första som står på en infosida/infoblad om LCHF är om just detta.. CF=crème fraîche Btw, jag är inte LCHFare. Har varit, men är inte längre, så jag vill inte ha påhopp om att vara rabiat LCHFare.

Jodå, jag harläst en del. Men missat just den förkortningen. Och förhoppningsvis kommer ingen hoppa på någon i denna tråden.
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-10 20:41:41 följande:
    Förlåt, men du har inte läst något alls om LCHF förutom att det står för "low carb high fat" va? För bland det första som står på en infosida/infoblad om LCHF är om just detta.. CF=crème fraîche Btw, jag är inte LCHFare. Har varit, men är inte längre, så jag vill inte ha påhopp om att vara rabiat LCHFare.

Hej igen. Jag var nog lite teött när jag skrev förra inlägget. Ber om ursäkt. Jag har läst en del på lchf.se, kostdoktorns hemsida och Annika Daglqvist hemsida och har inte sett det stå någonstanns om risken med mättat fett. Dessutom var jag nyfiken på vilken info folk som följde dieten hade. Och för att svara på
    Mandel skrev 2012-11-07 15:35:48 följande:
    Fast att använda fullfeta mejeriprodukter innebär ju inte att man måste äta mycket av dem utan mer om att man inte ska äta lätt CF, matlagningsgrädde, lättmargarin osv. Man kan få fett ifrån andra källor. Nötter, rapsolja, oliver, olika frön osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

lchf.se bland annat står det att man ska ha i rikligt med grädde osv i maten "som om det vore fest varje dag". Detta ser jag som en uppmuntran att använda mycket feta mejeriprodukter, som innehåller just mättat fett. Även om det dessutom står en del som du säger om nötter och fet fisk, vilket är bra.
  • DanM
    Annelie 76 skrev 2012-11-12 16:57:12 följande:
    Mängden mättat fett ska vara hög enligt LCHF då det är detta som är främsta energikällan. Enkelomättat fett är också helt ok men fleromättat bör hållas lågt då det har kraftiga effekter i kroppen som inte alltid är önskvärda. Mer än några gram om dagen behövs inte.

Ta inte detta som ett påhopp. Men om detta stämmer så är det ytterst alamerande då mättat fett inte bara höjer det "dåliga" kolestorolet utan även sänker det "goda". Och om jag inte missminner mig så har man även sett tydliga samband mellan för högt intag av mättat fett och vissa cancerformer (har inte tillgång till informationskällan just nu men får återkomma).
  • DanM
    Annelie 76 skrev 2012-11-12 17:11:42 följande:
    Nja, lite felinformerad är du nog. Kolhydrater höjer det "dåliga" kolesterolet och sänker det "goda". Mättat fett gör tvärt om.   Mättat fett har aldrig kunnat kopplas ihop med cancer, inte nån gång i vettiga undersökningar. Den allra största undersökningen som gjorts på kvinnor och kost (WHI) visade snarare att de som är minst mättat fett hade större risk att insjukna i cancer samt att de hade en något högre risk att dö öht.      

Får jag först fråga dig vart du fått den informationen ifrån. Och sedan be dig läsa här www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/
  • DanM

Olika typer av fett Det finns olika typer av fett: mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Skillnaden mellan dem är sättet på vilket fettsyrorna, som fetterna består av, är uppbyggda. Läs mer om fettsyror i Fakta om fett, på länken till höger på sidan. De flesta äter för mycket mättat fett och för lite fleromättat fett. För mycket mättat fett kan öka mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Enkelomättat och fleromättat fett däremot kan sänka halten av det skadliga kolesterolet i blodet och därmed minska risken för dessa sjukdomar. Det finns också en typ av fett som kallas transfett. Transfett ökar, liksom mättat fett, risken för hjärt- och kärlsjukdom. Ofta finns transfett i livsmedel som även innehåller mycket mättat fett. Läs mer om transfett på länken till höger. Hämtat ifrån lisvmedelsverket

• DanM
    Annelie 76 skrev 2012-11-12 17:36:27 följande:
    Nu kan man inte lita på vad SLV skriver då de mest förlitar sig på vetenskap främst från 60-talet. De ignorerar de allra flesta nya undersökningar eftersom de inte visar det de hävdar. WHO gjorde en genomgång av aktuell forskning om mättat fett för nåt år sen och kom då fram till att mättat fett inte alls var så farligt som man tidigare trott. Det är inte alls associerat med ökad sjukdom och död som gammal vetenskap "visat".  Men svenska myndigheter vet väl bäst...  Farliga transfetter finns främst i kakor och annan industrimat som aldrig v<arit nyttig, nyttiga transfetter finns i feta mjölkprodukter.

Nej. Livsmedelsverket uppdaterar sig konstant med ny forskning. Och som sagt är jag nyfiken på vart du fått din info ifrån.
  • DanM
    Biffus skrev 2012-11-12 17:35:54 följande:
    Sedan tvistas det mycket. Även low fat raw vegan (endast färsk frukt och grönt i stora mängder) har en hel del forskning bakom sig. Dock är den traditionella low fat-kosten skit. Jag tror att man antingen ska man äta "bra" LCHF (om man mår bra av det) eller LFRV, eller LFV (om man mår bra av det). Själv så blev jag sjuk av LCHF (åt det i 2 år och min hälsa blev bara sämre och sämre) och nu mår jag bra igen. För vissa är det tvärt om. Tyvärr så går det knappt att forska om kost, de vet praktiskt taget inget som kan gynna den enskilda individen.

Självklart går det att forska om kost, det går att forska om allt. När det sedan kommer till att rekommendera såpass extrema dieter som t.ex. Lchf gäller det att se till individen.
Svar på tråden Fråga till lchf:are